نمی‌توان عبید را به بیان مفاهیم ضداخلاق متهم ساخت

17:30 - 04 اسفند 1394
کد خبر: ۱۳۹۶۸۳
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
ابوالفضل زرویی نصرآباد گفت: نمی‌توان عبید را به بیان مفاهیم ضد اخلاق متهم ساخت بلکه این ابزار ویژه‌ای برای انتقال مفاهیم اخلاقی است و این شخصیت به عنوان فردی اخلاق مدار شناخته می‌شود.
به گزارش گروه فرهنگی ، سومین و آخرین نشست تخصصی رمز طنز در سال ۹۴، عصر دوشنبه ۴ اسفند ماه، با حضور ابوالفضل زرویی نصرآباد، طنز‌پرداز و پژوهشگر صاحب نام و جمعی از طنزپردازان و علاقه مندان به این سبک ادبی در کتابخانه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران بخش اول این نشست به بررسی مفهوم طنز در متون کهن ادبیات ایران اختصاص داشت و در ادامه زرویی پس از شرح حال زندگی عبید زاکانی به بررسی کتاب رساله اخلاق الاشراف وی پرداخت.

زرویی در این نشست بابیان اینکه اطلاعات کامل و موثقی پیرامون تولد و ابعاد مختلف زندگی عبید زاکانی وجود ندارد، بیان داشت: تنها درکتاب تاریخ گزیده مصطفوی عنوان شده است که عبید از خاندان زاکانی ازاعراب بنی خفاجه است که اکثر آن‌ها ازصدورهستند یعنی دارای صدارت و مقام عالی بوده‌اند. یعنی عبید دارای شغل دولتی بوده است. همچنین عبید هم عصر حافظ است ولی بر وی تقدم داشته زیرا عبید کسانی را مدح کرده و پس از آن حافظ نیز آن‌ها را مدح نموده. وی دردوران ایلخانی که بازماندگان مغول حکومت می‌کرده‌اند وهمچنین تازه خلفای بغداد ازحکومت ساقط شده بودن زندگی می‌کرد، دراین دوره می‌توان گفت جامعه تاحدود زیادی از نظر اخلاقی به بن بست رسیده بود و شرایط مناسبی نداشت.

ابوالفضل زرویی درادامه افزود: دکتر علوی آثار عبید زاکانی را با ماکیاولی مقایسه می‌کند. ماکیاولی از نظر اخلاقی پادشاه کشورش را به امور نادرست نصیحت و توصیه می‌کند که درهیچ دینی چنین نصایح و روشی پسندیده نیست. این یک بیان طنز آمیز است که عبید نیز همین زبان را در پیش گرفته است. در واقع نمی‌توان عبید را به بیان مفاهیم ضد اخلاق متهم ساخت بلکه این ابزار ویژه‌ای برای انتقال مفاهیم اخلاقی است و این شخصیت به عنوان فردی اخلاق مدار شناخته می‌شود.

وی درادامه بیان داشت: عبید زاکانی نام کتاب رساله «اخلاق الاشراف» را براساس اسم کتاب اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی نام گذاری کرده است هرچند این کتاب وی تقریبا نیم قرن پس از خواجه نصیرالدین نوشته شده و نشان می‌دهد که از این شخصیت بزرگ تاثیر گرفته است.

گفتنی است نخستین نشست رمز طنز سال ۹۵ در اولین دوشنبه اردیبهشت ماه (۶/۲/۹۵) به میزبانی کتابخانه فرهنگسرای نیاوران برگزارخواهد شد.
 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *