رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تورم در "افغانستان" زیر یک درصد است

6:22 - 04 اسفند 1394
کد خبر: ۱۳۸۷۱۴
رئیس بانک مرکزی افغانستان گفت: کاهش تراز تجاری، محدودیت عرضه دلار در بازار، خروج نیروهای ائتلاف جهانی از افغانستان، کاهش سطح سرمایه‌گذاری خارجی، فروکش کردن فعالیت موسسات خارجی و مهاجرت، علل اصلی کاهش 21 درصدی ارزش افغانی است.
تورم در  به گزارش سرویس بین الملل "خلیل الله صدیق" رئیس بانک مرکزی افغانستان اعلام کرد در سال جاری ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی به ویژه دلار 21 درصد کاهش داشته اما علت این نوسانات سیاست پولی بانک مرکزی نبوده است.
 
صدیق گفت: پول افغانی در سال جاری 21 درصد کاهش داشته است که عوامل غیر بانکی دارد.
 
وی افزود: کاهش تراز تجاری، محدود شدن عرضه دلار در بازار، خروج نیروهای ائتلاف جهانی از افغانستان، پایین آمدن سطح سرمایه‌گذاری خارجی، فروکش کردن فعالیت موسسات خارجی و مهاجرت، علل اصلی کاهش ارزش افغانی است.
 
رئیس بانک مرکزی افغانستان خاطر نشان کرد: تورم در افغانستان به زیر یک درصد رسیده است.
 
وی در خصوص نوسانات احتمالی افغانی در مقایسه با دلار در سال آینده گفت: پیش بینی مطلق ناممکن است، اما اگر در سال آینده مذاکرات صلح نتیجه نسبی هم دهد و یا تدابیر حکومت بر مسائل اقتصادی، کشاورزی و کاهش بیکاری مثمر ثمر واقع شود، فشار نوسانات بر پول افغانی کمتر خواهد شد.
 
صدیق گفت: اگر مذاکرات صلح نتیجه دهد اعتماد سرمایه‌گذاران در افغانستان بیشتر خواهد شد.
 
به گفته وی، وضعیت عمومی افغانستان از جمله وضعیت روحی مردم نیز تاثیر مستقیمی بر نرخ ارزش افغانی دارد.
 
ارزش پول افغانی در یک و نیم دهه اخیر در برابر ارزهای خارجی کاهش چشمگیری داشته و اکنون نیز یک دلار برابر با 70 افغانی می‌باشد.
 
بانک مرکزی افغانستان هر ماه بیش از 100 میلیون دلار برای ثابت نگه داشتن ارزش افغانی به بازار تزریق می‌کند و طی 3 ماه اخیر بیش از 300 میلیون دلار پول را به مزایده گذاشته است.
 
اما مقامات بانک مرکزی می‌گویند که به مزایده گذاشتن دلار برای کنترل نرخ آن نیست.
 
هفت میلیارد دلار ذخیره ارزی افغانستان
 
مسئولان در بانک مرکزی افغانستان اعلام کردند که ذخایر ارزی افغانستان حدود 7 میلیارد دلار است و این مقدار در حد مطلوبی بوده و تلاش می‌کنیم تا ذخایر ارزی در افغانستان افزایش یابد.
 
رئیس بانک مرکزی افغانستان در این رابطه گفت: سپرده‌های بانکی در سال جاری حدود 7 درصد افزایش یافته است.
 
وی افزود: اکنون حدود 195 میلیارد افغانی پول در افغانستان در حال گردش می‌باشد.
 
آوا با انتشار این خبر نوشت: به گفته خلیل الله صدیق، صلح می‌تواند وضعیت اقتصادی افغانستان را بهبود بخشد و اعتماد سرمایه‌گذاران را نیز افزایش دهد.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *