کشورهای مدعی پیشرفت نمی‌توانند مشارکت بیش از 25 درصد مردم در انتخابات را جذب کنند

18:43 - 28 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۶۹۳۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به مشارکت پایین مردم کشورهای مدعی پیشرفت و دموکراسی در عرصه انتخابات گفت: کشورهای مدعی پیشرفت و دموکراسی مثل آمریکا با تبلیغات میلیارد دلاری که برای کاندیداهای انتخاباتی خود انجام می‌دهند نمی‌توانند مشارکت تنها بیش از 25 درصد مردم را جذب کنند.
به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی ، آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه امروز چهارشنبه طی سخنانی در جمع مردم متدین و شهیدپرور چالوس با اشاره به نقش دین در شئون مختلف زندگی انسان‌ها اظهار کرد: خداوند برای هدایت انسان‌ها، انبیای الهی را  فرستاده است و راه را برای بشر آشکار کرده است و تعالیم دینی مملو از ارشاد در صحنه‌های مختلف اعمال زندگی انسان‌ اعم از اعمال سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: با وجود احکام روشن دین برای زندگی انسان گروهی شروع به ترویج سکولاریسم و تفکر جدایی دین از سیاست  و امور فرهنگی و اقتصادی کردند و عجیب اینکه دامنه این ادعا را به حوزه‌های علمیه نیز کشاندند.

رئیس قوه قضائیه بزرگترین احیاگری امام راحل(ره) را باز کردن باب فهم اجتماعی و سیاسی دین دانست و اظهار کرد: امام (ره) می‌فرمودند نظام جمهوری اسلامی فلسفه عملی دیانت است.

وی افزود: حکومت‌ها تمام شئون زندگی انسان را در برمی‌گیرند و نظام تقنینی، اجرایی و قضایی مربوط به حکومت است و اسلام در رابطه با همه این حیطه‌ها بحث دارد، بنابراین ادعای جدایی دین از سیاست بی معنا است.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: دستگاه قضایی در نظام دینی یک امر مسلم است و بزرگان وقتی در رابطه با مباحث قضایی بحث می‌کنند، به اتفاق تاکید می‌کنند که قضا از مسلمات است و متولی آن باید شخص فقیه باشد.

وی با اشاره به تأکیدات امام راحل به ضرورت حضور مردم در صحنه برای حفاظت از دیانت گفت: امام راحل با فراست و تیزبینی می‌دانستند که اگر مردم پای انقلاب خود بایستند این نظام تضمین و بیمه خواهد شد؛ لذا مکررا بر حضور مردم در صحنه تأکید داشتند.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: آنچه امروز جمهوری اسلامی را به یک قدرت منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرده است حضور با بصیرت مردم در صحنه است و مردم ما در بسیاری از موارد خیلی جلوتر از مسئولان حرکت می‌کنند و فهم سیاسی و اجتماعی آنها با بسیاری از ملتها قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به مشارکت پایین مردم کشورهای مدعی پیشرفت و دموکراسی در عرصه انتخابات گفت: کشورهای مدعی پیشرفت و دموکراسی مثل آمریکا با تبلیغات میلیارد دلاری که برای کاندیداهای انتخاباتی خود انجام می‌دهند نمی‌توانند مشارکت تنها بیش از 25 درصد مردم را جذب کنند.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مردم بصیر ایران اسلامی میان مشکلات اقتصادی و اصل نظام تمیز قائل می‌شوند، افزود: ما برای پیاده کردن حیات طیبه الهی ناگزیر به داشتن یک حکومت عادل هستیم که از  ارزش‌های الهی پیروی کند و ما در مسیر انقلاب دائما با مشکلاتی روبرو بودیم اما همه این مشکلات با حضور مردم در صحنه حل شده است.

وی تصریح کرد: 37 سال از انقلاب ما گذشته است و ما طبق برخی آمارها 36 انتخابات را در این کشور برگزار کرده‌ایم و مردم دائما با حضورشان در صحنه بقای انقلاب و ارزش‌های آن را تضمین کرده‌اند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تمام تلاشهای ما در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی باید دارای جهات اخلاقی باشد، گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی مضامین قرآنی و روایی وارد شده است و در اصل دوم قانون اساسی تصریح شده که این نظام بر اساس توحید و امامت و عدل و اعتماد به قیامت و اجتهاد مستمر مجتهدان بنا شده است.

وی در پایان با بیان اینکه راه نجات انسان راه بندگی و عبودیت است، خاطرنشان کرد: انتخابات یک عمل سیاسی مهم است و ما باید ورودمان به این عمل با اذن و یاد خداوند باشد تا این عمل ما همچون اعمال دیگر به عبادت تبدیل شود.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *