تصویب کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در شورای پول و اعتبار

9:45 - 28 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۶۵۱۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس تصمیم امروز شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی از 24 درصد به 22 درصد و نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای از 21 به 20 درصد کاهش یافت.
به گزارش ، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به اینکه نرخ تورم در دو سال و نیم گذشته از بالای 40 درصد به حدود 13 درصد رسیده است افزود: در پایان سال 92 تورم سی و چهار و 7 دهم درصد ، در ابتدای امسال 15 و شش دهم درصد و هم اکنون نرخ تورم 13 و دو دهم درصد است .
 
وی با بیان اینکه روند کاهش نرخ تورم ‌اقتضا می کند که نرخ سود بانکی هم به همین ترتیب کاهش یابد گفت: با این حال برخی اشکالات ساختاری از جمله تنگنای مالی که در نظام بانکی وجود دارد، حجم دارایی های منجمد نظام بانکی و اخلال هایی که موسسات غیر مجاز در بازار ایجاد می کردند، مانع کاهش نرخ های سود سپرده و تسهیلات بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم شده بود.
 
سیف افزود:‌ نرخ سود سپرده برای سپرده گذاری های یکساله از 20 درصد به 18 درصد کاهش یافت و ‌نرخ سود سپرده کوتاه مدت 3 ماهه که قبلا 10 درصد بود همان 10 درصد باقی ماند.  
 
 
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه‌ امیدواریم در آینده نرخ های سود بانکی در دامنه تورم باشد گفت:‌ نرخ سود تسهیلات در صورتی قابل قبول است که حداکثر 2 تا 3 درصد بالاتر از نرخ تورم باشد و بیش از آن به هیچ وجه قابل قبول نیست و بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مصمم هستند که این شرایط را فراهم کنند.
 
رئیس کل بانک مرکزی گفت: اکنون همه بانک های کشور دارای امکانات سوئیفت هستند و می توانند از این طریق پیام مخابره کنند و همه مشکلات در این زمینه برطرف شده است.
 
ولی الله سیف با اشاره به اینکه رسیدن به بهره برداری کامل از سوئیفت مراحلی دارد، افزود: نخستین مرحله مذاکره با اداره مرکزی سوئیفت بین الملل بود که صورت گرفت و با نگاه مثبت، آنان فرآیند طولانی اتصال به سوئیفت را به یک چهارم کاهش دادند و در مدت دو هفته سوئیفت کشورمان وصل شد.
 
وی ادامه داد: حدود یک هفته صرف کارهای نرم افزاری و داخلی بانک ها شد و سوئیفت بانک مرکزی از شنبه توانست پیام مخابره کند و برای بانک های دیگر هم در سه روز گذشته صورت گرفت.
 
سیف درباره پول های ایران در خارج از کشور هم گفت : پول های ما آزاد شد و قرار نیست آن ها را به داخل کشور حمل کنیم بلکه در حساب هایی وجود دارد که به آن ها دسترسی داریم و می توانیم دستور پرداخت بدهیم و یا آن را جابجا و استفاده کنیم .
 
رئیس کل بانک مرکزی افزود: عزم ما بر این است که از این منابع برای ورود کالاهای مصرفی استفاده نکنیم بلکه صرف واردات کالاهای سرمایه ای و ایجاد خطوط تولید و اجرای طرح های مثبت اقتصادی شود تا ظرفیت تولید در کشور بالا رود و زمینه اشتغال و توسعه صادرات و تقویت تولید فراهم شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *