نرخ سود علی الحساب سپرده های بانکی یک ساله 18 درصد

9:20 - 28 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۶۵۰۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون اقتصادی بانک مرکزی: بنرخ سود علی الحساب سپرده های بانکی برای سپرده های یک ساله 18 درصد و برای سپرده های کوتاه مدت 10 درصد تعیین شد.
به گزارش،‌ پیمان قربانی در گفتگوی زنده با بخش خبری 21 سیما افزود:‌ بر اساس تصمیم شورای پول و اعتبار که امروز تشکیل جلسه داد نرخ سود عقود مبادله ای نیز که قبلا 21 درصد بود به 20 درصد و همچنین عقود مشارکتی نیز از 24 درصد به 22 درصد کاهش یافت.
 
نرخ سود علی الحساب سپرده های بانکی یک ساله 18 درصدوی گفت: توافقی که بانک ها در گذشته داشتند بر اساس مصوبه 20 دی سال جاری ناظر بر تعیین سود نرخ علی الحساب سپرده های بانکی بود.
 
قربانی با بیان اینکه تعیین نرخ سود تسهیلات در اختیار شورای پول و اعتبار است گفت:‌ امروز در جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یافت.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک‌ها از مصوبه جدید تمکین خواهند کرد افزود: در اردیبشهت امسال مصوبه ای با عنوان تنگنای اعتباری داشتیم که ناشی از مطالبات غیر جاری،‌ بدهی های دولت،‌ رکود بازار دارایی و ورود بانک ها به مقولات بنگاه داری بود که قرار است راهکارهایی برای هر کدام اندیشیده شود.
 
معاون اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: منتهی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نمی توانستند دست روی دست بگذارند بر این اساس قرار است برای موارد مذکور راهکارهایی در قالب برنامه ششم اندیشیده شود .
 
قربانی افزود: اما بانک مرکزی برای شرایط فعلی چند اقدام مهم داشت؛ نخست آنکه سعی کرد نرخ سود بازار بین بانکی را کاهش دهد و بر این اساس فشار سود اضافه برداشت را از بانک ها برداشتیم و این اضافه برداشت به خطوط اعتباری با نرخ های مناسب تبدیل شد.
 
وی گفت: بانک مرکزی همچنین ورود فعالانه ای به بازار بین بانکی داشت و نرخ سود را از 29 درصد به 19 درصد و در برخی معاملات به 18 درصد کاهش داد.
 
قربانی افزود: از طرف دیگر نسبت سپرده قانونی نیز در دو مقطع کاهش یافت و به منظور انضباط بخشی در اردیبهشت از 13/5 به 13 درصد رسید، همچنین سامانه چکاوک راه اندازی شد تا بی نظمی جدیدی صورت نگیرد و بدهی های بانک ها به نحو مطلوبی کنترل شود.
 
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: تصمیم امروز شورای پول و اعتبار حاصل هشت ماه تلاش بانک مرکزی است که زیرساخت های لازم برای آن ایجاد شده است و در پی آن نرخ سود در بازار بین بانکی کاهش یافته تا فشاری متوجه بانک ها نباشد.  
 
قربانی افزود: در این شرایط دیگر موسسات غیر مجاز جاذبه قبلی را ندارند و مردم می‌دانند مراجعه به این موسسات چه مخاطراتی دارد.
 
وی درباره تضمین رعایت این مصوبات از سوی بانک ها گفت:‌ با بانک هایی که مصوبات شورای پول و اعتبار را رعایت نکنند برخورد جدی صورت می گیرد.
 
قربانی در پایان با اشاره به امکان هدایت سرمایه های مردم به سوی بازار طلا و یا بورس افزود: نرخ سود سپرده های بانکی کماکان مثبت و از تورم بالاتر است بر این اساس جذابیت خاص خود را دارد اما بازار بورس ریسک بالایی دارد و علاقه مندان خاصی  حضور در چنین بازاری را خواستار هستند همچنین طلا نیز متاثر از قیمت های جهانی است و نوسانات خود را دارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *