سکونت 80 درصد از عشایر خراسان جنوبی در مناطق مرزی/ کمبود اعتبارات برای تأمین آب مناطق عشایری

21:20 - 27 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۶۳۵۴
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به سکونت 80 درصد از عشایر خراسان جنوبی در مناطق مرزی، گفت: کمبود اعتبارات نباید مانعی برای تأمین آب موردنیاز جمعیت عشایری استان باشد.
 به گزارش گروه اقتصادی ،  هاشم ولی‌پورمطلق در سومین شورای عشایری خراسان جنوبی، مجموعه عشایری را جزوی از خانواده جهاد کشاورزی دانست و اظهار داشت: در حال حاضر جمعیت عشایر خراسان جنوبی معادل 7 درصد جمعیت کل عشایر کشور است.  

وی با بیان اینکه 15.2 درصد از جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهند، افزود: این جمعیت 1.7 درصد از توجهات تمامی دستگاه‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اشتغال عشایر را یکی از مسائل اساسی دانست و بیان داشت: بخش عشایری در حوزه تولید و همچنین مسائل اجتماعی و امنیتی در کشور نقشی تأثیرگذار دارند.

20 درصد عشایر خراسان جنوبی در مناطق خالی از سکنه زندگی می‌کنند

ولی‌پورمطلق اذعان داشت: 80 درصد از جمعیت عشایری خراسان جنوبی در مناطق مرزی و مابقی در مناطق خالی از سکنه زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی یکی از سه رکن اساسی توسعه ملی است، گفت: سرانه هزینه اشتغال در بخش کشاورزی پایین است که این سرانه در جمعیت عشایری بسیار پایین‌تر دیده می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: جمعیت عشایر همواره با حداقل هزینه‌ها در حال تولید هستند و برگشت سرمایه در طرح‌های مربوط به عشایر کوتاه‌تر است.

ولی‌پورمطلق گفت: یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی توسعه اشتغال‌های خرد است و این موضوع در جمعیت عشایری به خوبی مشهود است.

وی راندمان بالای نیروی انسانی را از مزیت‌های جمعیت عشایری دانست و ادامه داد: در جامعه عشایری با یک ثروت ملی جامعه انسانی روبه رو هستیم که در کمتر جوامعی دیده می‌شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأکید بر حفظ فرهنگ معیشتی عشایر، افزود: برای توسعه اقتصادی باید فرهنگ هر منطقه حفظ و طرح‌ها براساس آن بررسی شود.

خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: خراسان جنوبی چهارمین استان عشایری کشور است.

همایون نخعی‌نژاد افزود: عشایر این استان همواره مرزبانانی غیور هستند و در این چند ساله اخیر با توجه به آثار سوء خشکسالی با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

وی بیان داشت: مشکلات متعدد عشایر خراسان جنوبی نگاه ویژه مسئولان استان را به خود معطوف می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات گسترده که در سال جاری برای عشایر انجام شده است، اذعان داشت: خراسان جنوبی امسال از نزولات آسمانی بی‌بهره بوده و این موضوع چالش‌های جدیدی را برای عشایر در سال آتی به وجود خواهد آورد که حمایت‌های ویژه‌ای را برای این قشر می‌طلبد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *