جذب سرمایه گذاری خارجی برای صنعت فولاد ضروری است

16:30 - 27 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۶۱۹۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت : جذب سرمایه گذاری خارجی برای صنعت فولاد ضروری است.
به گزارش مهدی کرباسیان که در ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد معدن ایران سخن می گفت ، افزود:‌ در شرایطی که کشور های مختلف جهان برای حضور در ایران اظهار علاقه مندی کردند و ما باید برای جذب این سرمایه های خارجی شرایط و بسترهای لازم را فراهم کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه فولاد به عنوان اولین شاخصه صنعتی شدن کشورهاست ، گفت: بحث فولاد در کشور ما با توجه به ابعاد مختلفی که دارد به عنوان یکی از مهم ترین مباحثی است که باید برای آینده کشور باید به آن توجه ویژه شود.
 
وی افزود: میزان مصرف فولاد یکی از شاخص های پیشرفت کشور هاست و میزان سرانه فولاد در کشور ما 200 کیلوگرم است که این رقم با سرانه جهانی فاصله قابل توجهی دارد.
 
کرباسیان ادامه داد: رقم سرانه مصرف فولاد باید از 350 کیلوگرم بالاتر باشد تا ما به استانداراهای جهانی نزدیک شویم.
 
وی گفت: در صورتی که طبق برنامه پیش برویم در برنامه ششم توسعه به رقم های مورد نظر در سال 2025 دست پیدا خواهیم کرد.
 
رئیس ایمیدرو با اشاره به اینکه کشور ما برای سال 2025 اهدافی را برای پیشرفت معین کرده است ، گفت : ‌اصلی ترین هدف برنامه ششم توسعه این است که ایران قوی ترین قدرت منطقه باشد و نرخ رشد 8 درصدی پیش بینی شده در برنامه ششم تحقق یابد.
 
وی افزود: برای دستیابی به رشد 8 درصدی باید 250 میلیارد دلار سرمایه خارجی که رقمی حدودی 50 میلیارد دلار سالانه است ، جذب شود.
 
کرباسیان گفت: سال ها تحریم ، ایران و کشورهای اروپایی را دچار مشکلات فراوانی کرده است و امیدواریم در شرایط پیش امده و رفع تحریم ها بتوانیم در زمینه فولاد به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کنیم.
 
وی افزود:‌ اگر در ایران درسال جاری رکود وجود نداشت 19 تا 20 میلیون تن تولید فولاد می کردیم اما در حال حاضر و در سال جاری 16 میلیون و 100 هزار تن تولید فولاد داشتیم که به خاطر کاهش مصرف سالانه بود.
 
رئیس ایمیدور ادامه داد: امیدواریم با رفع رکود موجود به رقم های پیش بینی شده در برنامه توسعه ششم دست پیدا کنیم.
 
وی کاهش نرخ رشد اقتصادی چین ، ‌مازاد عرضه ، کاهش قیمت جهانی فولاد، ورود مواد جایگزین به جای فولاد را از جمله مهمترین مواردی دانست که سبب افت قیمت فولاد شده است.
 
کرباسیان درباره سه شاخصی که آینده فولاد ما را نشان می دهد ، گفت: منابع سنگ آهن، گاز و نیروی انسانی شاخصه های مهمی است که در داخل کشور وجود دارد و ما می توانیم با استفاده از آنها تولیدات فولاد را افزایش دهیم.
 
وی ادامه داد :‌ ما باید به غیر از صادرات بازارهای داخلی و منطقه ای را هم به دست بیاوریم.
 
کرباسیان با بیان اینکه اگر بازار مسکن در سال آینده از رکود خارج شود می توانیم تولید فولاد را افزایش دهیم ، افزود:‌ خروج از رکود اقتصادی در سال آینده می تواند رونق را به بخش های مختلف اقتصادی به ویژه فولاد بازگرداند.
 
وی گفت : مکان یابی نامناسب، محدودیت منابع، کاهش ارزش بورسی ، خصوصی سازی نامناسب،‌ قیمت تمام شده بالا و فناوری های قدیمی و ارزش افزوده پایین از مهم ترین چالش های پیشرو صنعت فولاد است.
 
* افتتاح اولین طرح آهن اسفنجی در اسفند ماه
 
کرباسیان گفت : ‌امسال با همکاری فولاد مبارکه اولین طرح اهن اسفنجی را در اسفند راه اندازی می کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد : باید بخش خصوصی در توسعه کشور محور اصلی باشد و در این جهت گام بردارد.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *