گشایش فصلی جدید در روابط ایران و ترکیه

21:40 - 27 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۶۰۴۰
دسته بندی: سیاست
سفیر ایران در آنکارا با اشاره به گشایش فصلی جدید در روابط ایران و ترکیه گفت: ایران و ترکیه در مسیر توسعه پایدار می‌توانند نقش مکمل برای یکدیگر و جهان اسلام ایفا کرده و با همکاری در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرگذار باشند.
گشایش فصلی جدید در روابط ایران و ترکیهبه گزارش گروه سیاسی ، علیرضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در پایان مأموریت با کمال کلیجدار اوغلو رئیس حزب جمهوریخواه خلق ترکیه، رئیس دومین حزب منتخب مردم ترکیه دیدار کرد.

بیکدلی در این دیدار با تشکر از همدلی‌ها و همکاری‌های حزب جمهوری خلق ترکیه با دولت و ملت ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه در مسیر توسعه پایدار می‌توانند نقش مکمل برای یکدیگر و جهان اسلام ایفا کنند و با همکاری، تفاهم و هم‌افزایی در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرگذار باشند.

سفیر ایران در آنکارا با اشاره به جایگاه احزاب در جمهوری ترکیه اظهار داشت: روابط احزاب و گروه‌های سیاسی در 2 کشور از اهمیتی خاص برخوردار است.

وی با اشاره به نقش احزاب ترکیه در شکل‌دهی مجلس قانونگذاری، انتخاب دولت و جایگاه احزاب در سیاست‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها تصریح کرد: حائز اهمیت است روابط بین احزاب و جریان‌های سیاسی در ایران با احزاب ترکیه خصوصا حزب جمهوری خلق با هدف توسعه روابط مردمی، همکاری‌های بین حزبی و پارلمانی بین 2 کشور گسترش یابد.

بیکدلی ضمن تشریح جزئیات و تصمیمات اتخاذ یافته در برنامه اخیر سفر و دیدارهای معاون وزیر خارجه ایران با مقامات وزارت امور خارجه ترکیه عنوان کرد: براساس گفت‌وگوها و رایزنی‌های انجام یافته در بین مقامات 2 کشور اراده سیاسی لازم به منظور تقویت و تحکیم روابط وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: براساس تصمیم‌های اتخاذ شده و در راستای تعمیق روابط 2 کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خصوصا در زمینه حل و فصل چالش‌های منطقه‌ای فصل جدیدی از روابط بین ایران و ترکیه گشایش خواهد یافت. بدین منظور برنامه منظمی برای دیدار مقامات عالیرتبه 2 کشور تنظیم و در زمان خود انجام اجرا خواهد شد.

در این دیدار کمال کلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریخواه خلق نیز با اشاره به جایگاه، اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ و صاحب فرهنگ و تاریخ در منطقه نسبت به اهمیت تلاش همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی در 2 کشور برای نزدیکی و توسعه روابط میان 2 ملت و دولت تاکید کرد.

رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه افزود: همکاری نزدیک ایران و ترکیه به عنوان 2 کشور صاحب فرهنگ و تمدن به حل مسائل منطقه‌ای نیز کمک خواهد کرد.

کلیچدار اوغلو ابراز امیدواری کرد با حاکم شدن منطق در برخورد با حل مسائل و روند تحولات موجود در سوریه وضعیت ناخوشایند کنونی از طریق مذاکره، تفاهم و گفت‌وگو حل و فصل شود.

وی با اشاره به گفت‌وگوها و تفاهم هسته‌ای بین ایران با گروه 1+5 و تبریک و ابراز خرسندی از موفقیت‌های اخیر ایران در عرصه سیاست خارجی، عنوان کرد: امیدواریم در دوران پساتحریم با استفاده از فرصت مغتنم ایجاد شده روابط بین ایران و ترکیه در عرصه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و فرهنگی بیش از گذشته توسعه یابد.

رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه در پایان ضمن تشکر از تلاش‌های بیکدلی سفیر ایران در ایام مأموریتش در ترکیه ابراز امیدواری کرد که در دوران جدید نیز روابط تنگاتنک بین 2 کشور همچون گذشته تعمیق یابد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *