کسانی که فساد را نهادینه کردند باید شرمنده باشند / ٧٠٠ میلیارد دلار از منابع نفت کشور نابود شد

14:30 - 26 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۵۷۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که کسانی باید شرمنده باشند که ١٧ هزار میلیارد تومان ظرف ١٨ ماه از منابع بانک مرکزی بدون مجوز قانونی برداشتند، گفت: کسانی باید شرمنده باشند که بدهکار بزرگ نفتی درست و دکل نفتی گم کردند، دهها فساد در کشور شکل داده و فساد را نهادینه کردند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرکزاری میزان، اسحاق جهانگیری، امروز (دوشنبه، ٢٦ بهمن ماه) در هفدهمین همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز گفت: گردهمایی پاریس درباره مسائل محیط زیست نظیر گرمایش زمین، مصرف سوختهای فسیلی و تعهدهای کشورها برای مواجه با آسیبهایی که کره زمین را تهدید می‌کند، نشان داد که دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر به سرعت این معضلات حل نشود، بشر با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.
 
وی با تاکید بر این که ایران به دلایل متعدد به دنبال توسعه همه جانبه و پایدار است و لازمه این حرکت توجه به مسائل زیست محیطی است، افزود: در توسعه پایدار باید حقوق همه نسلها لحاظ شود، ما نمی‌توانیم در مقطع کنونی و بدون توجه به آینده فرزندانمان و این که آنها چه شرائطی برای زندگی خواهند داشت از طبیعت استفاده کرده و به محیط زیست صدمه وارد کنیم.
 
جهانگیری با بیان این که ایران مسیر توسعه را برای مواجه با چالشهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به طور جدی دنبال می‌کند، تصریح کرد: اصلی‌ترین چالشهای پیش روی کشور ایجاد اشتغال، تامین رفاه مردم، اقتدار اقتصادی، امنیتی و سیاسی ایران در منطقه و جهان است، باید با برنامه‌ریزی محیطی ایجاد کنیم تا همه استعدادهای کشور در این جهت به کار گرفته شود و در عین رشد اقتصادی مستمر مسائل زیست محیطی را نیز رعایت کنیم.
 
معاون اول رئیس جمهوری با اظهار خرسندی از این که امروز واحدهای تولیدی و خدماتی که نقش کلیدی در توسعه و ایجاد اشتغال در کشور دارند به اهمیت محیط زیست واقف هستند و در فعالیتهایشان مسائل زیست محیطی را لحاظ می‌کنند،‌ عنوان کرد: امروز هیچ طرح متوسط و بزرگی در کشور اجرا نخواهد شد مگر این که ملاحظات زیست محیطی آن به تایید سازمان محیط زیست رسیده باشد.
 
وی از کمبود آب، خشکسالیهای مستمر، فرسایش خاک، خشک شدن تالابها، نشست دشتها و آسیب به جنگلها و مراتع و نیز آلودگی هوا به عنوان مهمترین معضلات کشور یاد کرد و گفت: اگر به سرعت به بخشهای آسیب خورده رسیدگی نشود، مشکلات بزرگی گریبان کشور را خواهد گرفت، خوشبختانه در شرائط امروز اراده جدی برای مقابله با این مسائل شکل گرفته که مهمترین آن ابلاغ سیاستهای کلی محیط زیست به عنوان سند بالا دستی از سوی رهبر معظم انقلاب است.
 
جهانگیری ادامه داد: این سیاستها برای همه دستگاههای دولتی و خصوصی و عمومی لازم الاجراست و سازمان محیط زیست موظف است، اجرای این سیاستها را به شکل دقیق دنبال کند و یکی از تفاوتهای این دولت با دولتهای گذشته در این است که بلافاصله سیاستهای زیست محیطی توسط معاون اول رئیس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست ابلاغ و پیگیری می‌شود.
 
معاون اول رئیس جمهوری گفت: رئیس جمهوری بر روی مسئله محیط زیست حساسیت بسیاری دارد و در جلسه ها بارها و بویژه در مباحث توسعه بر این شعار که دولت یازدهم می‌خواهد دولت محیط زیست باشد، تاکید می‌کند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از کسانی که از دولت می‌خواهند به خاطر عدم انتشار گزارش سه ماهه درباره یک شاخص اقتصادی شرمنده باشد، افزود: دولت از نقد و تذکر داده شده استقبال کرده و تلاش می‌کند تا با شفاف سازی آمارهای مورد نیاز را در اختیار جامعه قرار دهد، اما کسانی که این تعابیر را به کار می‌برند باید شرمنده اقدامهایی باشند که کشور را به سمت ویرانی هدایت می‌کرد.
 
جهانگیری با بیان این که ٧٠٠ میلیارد دلار از منابع نفت کشور در سالهای گذشته نابود شد، تصریح کرد: امروز و در شرائطی که قیمت جهانی نفت به پایین‌ترین حد خود رسیده کشورهای منطقه برای این که اقتصادشان کمتر دچار نوسان شود از حساب ذخیره ی ارزی خود برداشت می‌کنند، اما متاسفانه مسئولان گذشته یک دلار در حساب ذخیره ارزی کشور باقی نگذاشتند.
 
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به این که دولت با همه مسائل توانسته مانع از نوسانهای ارزی در اقتصاد کشور شود، عنوان کرد: کسانی باید شرمنده باشند که خرج کردند و بدهیهایی بزرگ بر عهده دولت بعد قرار دادند و یک دولت به معنای واقعی بدهکار ایجاد کردند که یک رقم از تعهدات آن که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی اعلام شده ٣٨٠ هزار میلیارد تومان است.
 
وی ادامه داد: کسانی باید شرمنده باشند که ٢٢ میلیارد دلار در ١٧ ماه از پولهای کشور را به بهانه واهی جلوگیری از نوسانات قیمت ارز به استانبول و دبی برده و فروختند، در حالی که بعد از آن باز هم کشور دچار شوک اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی شد، این در حالی است که یک ایرانی فقط می‌تواند ٥ هزار دلار از کشور خارج کند.
 
جهانگیری با بیان این که کسانی باید شرمنده باشند که ١٧ هزار میلیارد تومان ظرف ١٨ ماه از منابع بانک مرکزی بدون مجوز قانونی برداشتند، افزود: کسانی باید شرمنده باشند که بدهکار بزرگ نفتی درست کرده و دکل نفتی گم کردند، دهها فساد در کشور شکل داده و فساد را نهادینه کردند.
 
معاون اول رئیس جمهوری گفت: کسانی باید شرمنده باشند که جسورانه مصوبه دولت برای فروش بیش از ١ میلیون متر مربع از زمینهای پارک پردیسان را دادند که خوشبختانه اولین مصوبه دولت تدبیر و امید لغو مصوبه فروش زمینهای این پارک بود.
 
وی سپس به اقدامهای دیگر دولت یازدهم برای برطرف کردن آلودگی ناشی از سوختهای فسیلی اشاره کرد و افزود: امروز بیشترین نیروگاههای اطراف شهرهای بزرگ از گاز به جای گازوییل و مازوت استفاده می‌کنند و دولت برای گازی شدن نیروگاهی در سیستان در حال احداث خط لوله گاز از مرکز کشور به این استان است.
 
جهانگیری مصوبه های دولت برای حذف خودروهای فرسوده و جایگزین شدن خودروهای عمومی و نیز استاندارد شدن سوخت خودروها را یادآور شد و اعلام کرد: دولت مصمم است که بصورت جدی مسائل زیست محیطی را در راس برنامه های خود قرار دهد.
 
معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تصمیمهای خوب اتخاذ شده برای حل مسئله کارون و ریزگردها در استان خوزستان گفت: امیدوارم با پیگیریهای سازمان محیط زیست بخشهای طبیعت ایران از آسیبها و آلاینده ها بر حذر بماند و مردم ایران از زندگی و حضور در طبیعت لذت ببرند.
 
شایان یادآوری است که پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهوری، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اولویت محیط زیست و ارتقای شاخصهای آن در دولت یازدهم گفت: تلاش دولت در جهت رشد اقتصادی در عین حفظ طبیعت و محیط زیست بوده و برنامه‌ای فرابخشی برای اجرا در برنامه ششم توسعه تبیین شده است.
 
وی با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلان محیط زیستی از سوی رهبر معظم انقلاب و همکاری و مشارکت بخش تولید برای رفع دغدغه های زیست محیطی افزود: برنامه های صنعتی باید براساس سیاست گذاریها در جهت صنایع سبز حرکت کند و همکاریهای بین‌المللی نظیر تعامل با یونیدو نیز می‌تواند کشور را برای تقویت برنامه های اقتصاد مقاومتی کمک کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *