مشهد میزبان نشست نقش تحصیل کردگان مهاجر در "افغانستان"

11:10 - 25 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۴۹۱۶
نشست نقش تحصیل‌کردگان مهاجر در افغانستان با حضور رئیس دانشگاه کاتب این کشور در منطقه مهاجرنشین "گلشهر مشهد" بررسی شد.
به گزارش سرویس بین الملل جلسه‌ای با موضوع "نقش تحصیل کردگان مهاجر درافغانستان" با حضور تعداد زیادی از دانشجویان مهاجر افغانستانی در کتابخانه "رسالت" شهرک گلشهر در مشهد به همت کارگروه گفتمان برگزار شد.
مشهد میزبان نشست نقش تحصیل کردگان مهاجر در
 
در ابتدای جلسه "علیپور"، مدیر کارگروه گفتمان، اظهارداشت که دانشجویان مهاجری که پس از تحصیل در ایران با ورود به جامعه افغانستان با دنیای متفاوتی روبرو می‌شوند و این کارگروه سعی دارد با ارائه اطلاعات دقیق و عینی به دانشجویان، ذهنیت آنها را با واقعیت‌های جامعه افغانستان پیوند دهد.
 
"محسنی"رئیس دانشگاه کاتب افغانستان نیز در این نشست با تقسیم سخنان خود به سه بخش گفت: نسلی از تحصیل کردگان مهاجرین که در ایران متولد و بزرگ شده‌اند از ظرفیت علمی و توانایی بالای برخوردارند.
 
وی افزود: افغانستان در 14 سال گذشته به سوی تخصصی‌تر شدن پیش رفته است؛ با این وجود 70 درصد جمعیت افغانستان بیسواد و از 30 درصد تحصیل‌کرده جامعه افغانستان درصد بسیار ناچیزی از آنها دارای تحصیلات عالی هستند. با وجود اینکه افغانستان به نیروی متخصص نیازمند است اما از طرفی جامعه پذیرای این نیروها نیستند.

مشهد میزبان نشست نقش تحصیل کردگان مهاجر در
 
محسنی ادامه داد: شما در ایران به دلیل مهاجرت با فضای بسته مواجه هستید و حق انتخاب زیادی ندارید و فقط می‌توانید درس بخوانید اما در افغانستان برای شما عرصه گسترده است و امکان فعالیت در زمینه‌هایی که علاقه‌مند هستید مانند زمینه سیاسی، فرهنگی ،اجتماعی و ... فعالیت کنید و دست یافتن به این موفقیت حضور فعال شما را در افغانستان  می‌طلبد.
 
نمی‌توان از اینجا مختصات داد و شما طبق آن موفق شوید و برای چنین فضایی باید آماده باشید و رمز موفقیت هر فرد خلاقیت ذهن خود اوست.
 
رئیس دانشگاه کاتب در مورد فضای اقتصادی در جامعه افغانستان بیان کرد که در آنجا فضای اقتصاد دولتی را نمی‌بینید و بخش خصوصی حضور و فعالیت چندانی ندارد شما در افغانستان از حمایت دولتی برخوردار نیستید اما با این وجود فضا رقابتی‌تر است.

مشهد میزبان نشست نقش تحصیل کردگان مهاجر در
 
 شما باید ذهن خود را از بایدها و نبایدها خالی کنید.سخن ما از هست‌ها و نیست‌هاست شما باید ذهن خود را به سمت واقعیت‌ها و عینیت‌ها سوق دهید.
 
هر کس بتواند خود را با چنین شرایطی وفق دهد و تحمل کند می‌تواند به موفقیت دست یابد.
 
در پایان این جلسه پرسش و پاسخ هایی هم بین دانشجویان و دکتر محسنی انجام شد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *