احیای ظرفیت‌های نهفته در دین بزرگترین استراتژی امام خمینی(ره) بود

21:30 - 20 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۳۱۱۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جهانگیر گفت: امام خمینی(ره) به اسلام به عنوان یک دین اجتماعی که موجب عزت و اقتدار است باور داشت و از این رو به احیای ظرفیت های نهفته در دین و احیا نقش سیاسی و اجتماعی آنان پرداخت تا حرکت عظیمی مردمی را خلق کند.
به گزارش گروه حقوقی و  قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان زندان‌ها، در نشست شورای معاونان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با تبریک فرا رسیدن یوم الله ۲۲بهمن، طی سخنانی به تبیین راهبردهای امام خمینی(ره) برای استقرار نظام اسلامی در جامعه پرداخت.

رئیس سازمان زندان ها گفت : امام خمینی مردی بود که به حق در عصر سراسر ظلم و تاریکی و تباهی، چراغ عدل و معرفت را در جامعه روشن نمود و روح امید و حیات را نه تنها در جامعه ایران، بلکه در سراسر جهان اسلام دمید.

وی با اشاره حرکت تاریخی امام خمینی(ره) گفت : سخن گفتن درباره مردی که نوع مبارزه و حرکتشان در عین سادگی دارای ابعاد پیچیده و نظام خاصی است بسیار سخت است.

جهانگیر افزود: حضرت امام (ره) برای اولین بار در قرن بیستم کاری انجام داد که بسیاری از مصلحین و حتی رهبران مذهبی علیرغم داشتن خلوص نیت نتوانسته بودند موفق به انجام آن شوند.

وی در تبیین راهبرد امام خمینی (ره) برای به نتیجه رساندن نهضت رهایی بخش میهن عزیزمان از جور رژیم ستم شاهی به سه مرحله اشاره نمود و گفت: اولین راهبرد امام راحل (ره) آگاهی توده های مردم بود و توجه دادن مردم به موضوعاتی چون استقلال، آزادی و ارزش های اسلامی بود.

مشاور رئیس دستگاه قضا دومین راهبرد امام امت(ره) را تلاش برای بهره برداری از ظرفیت ایجاد شده در جامعه بر اساس آگاهی مردم عنوان کرد و گفت: حضرت امام (ره) در این مرحله شکل مبارزه را ترسیم کردند و می بینیم که در این مرحله علیرغم رفتار خشونت آمیز حکومت، امام خمینی بر مبارزه نرم و به دور از مقابله به مثل تاکید می کند چرا که می دانست این روش بهترین ابزار برای منزوی کردن طرف مقابل است.

دکتر جهانگیر راهبرد سوم حضرت امام را جلوگیری از تفرقه در بین مردم عنوان کرد و گفت : آن فقیه بزرگوار با شناختی که از قیام های مختلف در طول تاریخ داشت مهمترین عنصر در به نتیجه رسیدن حرکت انقلابی را حفظ اتحاد مردم دانست و اجازه نداد که پدیده چند صدایی، قدرت عظیم مردم را از بین ببرد و این راهبرد تا آخرین روز حیات پربار ایشان مورد تاکید قرار داشت.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه در ادامه افزود: امام خمینی(ره) به عنوان یک اسلام شناس آگاه ظرفیت های اسلام را از زندگی فردی افراد به سطح جامعه کشاند و از نهادهایی چون مساجد و نیز از مراسم مختلف مذهبی به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف انقلاب و تاسیس نظام اسلامی استفاده کرد.

وی افزود: امام خمینی(ره) به اسلام به عنوان یک دین اجتماعی که موجب عزت و اقتدار است باور داشت و از این رو به احیای ظرفیت های نهفته در دین و احیا نقش سیاسی و اجتماعی آنان پرداخت تا حرکت عظیمی مردمی را خلق کند.

این مقام ارشد قضایی ادامه داد: پس از انجام این مقدمات و راهبردهای اولیه است که امام خمینی (ره) شرایط را برای ایجاد و استمرار حکومت اسلامی مهیا می بیند و به ترسیم ساختار نظام اسلامی و طرح نظریه ولایت فقیه می پردازد و مهمترین پایه استقرار حکومت اسلامی را مردم سالاری دینی تشخیص می دهد.

جهانگیر افزود: حضرت امام خمینی(ره) اسلام را در عصر حاضر احیا نمود و احکام دین را از یک وظیفه شخصی و کاربرد شخصی، به یک حرکت اجتماعی با کارکرد ملی و فراملی تبدیل کرد و اسلام را از خانه ها به سطح جامعه آورد و این در حالی بود که بسیاری از بزرگان و علما تصور چنین اقدام متهورانه ای را نمی کردند.

رئیس سازمان زندان ها افزود: هر چند جامعه ما از دیرباز مسلمان بود اما ارزش های اسلامی در جامعه وجود نداشت و در چنین وضعیتی امام خمینی شرایط جامعه را دگرگون کرد و خودباختگی مردم را به خودباوری و خداباوری تبدیل کرد.

جهانگیر گفت: به لطف این خودباوری است که امروز شاهد آن هستیم که علیرغم همه تلاش های مذبوهانه برای تضعیف و یا شکست انقلاب، همچنان شاهد پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر کشور عزیزمان در همه ابعاد هستیم چرا که مردم از عمق جان باور دارند هیچ نفوذی از سوی بیگانگان حاکم بر سرنوشتشان نیست.

مشاور رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: امروز مردم مهمترین شعار انقلاب را که دستیابی به استقلال بود درک می کنند و باید قدر این نعمت بزرگ را بدانیم هرچند برای دستیابی به استقلال جامع در همه ابعاد باید تلاش کنیم تا خدای ناکرده عدم استقلال در حوزه ای مانند اقتصاد موجب تضعیف برخی از ارزش ها در جامعه نشود.

رئیس سازمان زندان ها با بیان اینکه در همه جوامع مشکلات وجود دارد گفت: امروز وظیفه همه ما این است که نظام اسلامی را در سایه ولایت فقیه که نعمت الهی و ارمغان امام خمینی(ره) برای ما بود پاس بداریم و برای تحقق کامل آرمان های آن مجاهد بزرگ تلاش کنیم .

وی در پایان با بیان اینکه مهمترین قشر در نزد امام امت اقشار محروم و مستضعفان بودند گفت: کمک به مردم محروم و تلاش برای رفع محرومیت ها حرکت در مسیر آرمان های امام خمینی است که باید همه ما در ابعاد مختلف به آن بپردازیم.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *