رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رعایت حقوق شهروندی بستری مناسب برای اجرای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی است

0:00 - 20 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۲۶۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
عتباتی گفت: آموزش، فرهنگ سازی، رعایت حقوق شهروندی، احترام به قانون و هنجارهای اجتماعی در سطح اجتماع و در درون زندان‌ها می‌تواند کمک به سزایی به کاهش جمعیت کیفری داشته باشد.
رعایت حقوق شهروندی بستری مناسب برای برنامه‌های اصلاحی و تربیتی استبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی اداره زندان های اردبیل، به مناسبت ایام الله مبارک فجر و در استمرار برگزاری گارگاههای آموزشی برای کارکنان زندانهای استان کارگاه صیانت از حقوق شهروندی با حضور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ، ویژه روسا و کارکنان زندانهای استان اردبیل برگزار شد .
 
در این جلسه آموزشی که در حضور مدیر کل زندانهای استان برگزار شد ، عتباتی ، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان طی سخنانی با اشاره به برنامه های تاثیر گذار اصلاحی و تربیتی در حال اجراء در زندان اردبیل و دیگر زندانهای استان از زحمات متولیان امر تشکر کرد و گفت: در این کار سخت و این عرصه مشقت بار تلاش های بسیارخوبی در جهت زندان پاک و سالم در زندان اردبیل و به تبع آن دیگر زندانهای استان رخ داده است که جای تقدیر و تشکر دارد .

دادستان مرکز استان با اشاره به بازدیدهای مکرر و مستمر خویش و دادیار ناظز زندان از زندان اردبیل گفت: در زندان اردبیل و دیگر مراکز تامینی مرکز استان خوشبختانه فعلا شاهد چیزی بعنوان مشکل و معضل حاد نیستیم و این در سایه تعامل مسئولان زندان با دستگاه قضایی استان خصوصا دادستانی و دادیار ناظز زندان است.

وی از سیاست کاهش جمعیت کیفری بعنوان اولویت اصلی و مهم دستگاه قضا و زندان نام برد و در ادامه افزود : آموزش ، فرهنگ سازی ، رعایت حقوق شهروندی ، احترام به قانون و هنجارهای اجتماعی در سطح اجتماع و در درون زندانها ، اجرای کامل برنامه های اصلاحی و تربیتی برای آماده سازی زندانیان برای ورود سالم به اجتماع و کاهش بازگشت مجدد به زندان و همچنین از سوی دستگاه قضا انتخاب حبس بعنوان آخرین حربه می تواند کمک به سزایی به کاهش جمعیت کیفری کنند.

عتباتی کاهش جمعیت کیفری را زمینه مناسب برای رسیدگی اصلاحی و تربیتی کامل و اجرای تام برنامه های فرهنگی و تربیتی برشمرد و افزود: روی بخش اعظمی از زندانیان میتوان برنامه های اصلاحی و تربیتی را اجراء کرد . زیرا تعداد کثیری از زندانیان بخاطر جرایم سبک و عوامل تاثیر گذار محیطی همچون اقتصاد ، فرهنگ ، فقد آموزش ، عدم آشنایی به قوانین و مسائلی از این قبیل دچار بزه هایی ناخواسته شده اند که می توان با اجرای برنامه های اصلاحی و تربیتی مدون و کارآمد و احترام به شخصیت آنها و رعایت حقوق شهروندی رویکرد نابهنجار و قانون گریز این زندانیان را به هنجار مندی و باز اجتماعی شدن و اصلاح و تربیت و آماده سازی برای بازگشت سالم به اجتماع تبدل کرد.

وی به هدف اصلاحی و تربیتی و بازدارندگی از تکرار جرم مجازات حبس اشاره کرد و گفت: هدف از مجازات انتقام گیری جامعه از فرد بزهگار نیست . بلکه متنبه ساختن و تغییر و اصلاح فرد برای بازگشت مجدد به اجتماع است . به همین خاطر باید برای پیاده کردن برنامه های اصلاحی و تربیتی آستانه تحمل مجریان امر بالا برود و نظم و صبر و حوصله نصب العین زندانبانان باشد که الحمدالله اینگونه است.

عتباتی با تاکید بر ایجاد فضای دوستانه و صمیمانه برای اجرای برنامه های اصلاحی و تربیتی بر رعایت حقوق شهروندی زندانیان تاکید کرد و رفتار انسانی و اسلامی زندانبانان و مسئولان قضایی را بهترین شیوه جهت انتقال مفاهیم اخلاقی و تربیتی به زندانیان دانست .

عتباتی با اشاره به لزوم تلاش همگانی برای کاهش جمعیت کیفری از روسای زندانها خواست تا زندانیانی را که تشخیص می دهند که اصلاح شده اند و دیگر زندان جای آنها نیست را جهت ایجاد زمینه آزادی به دادستانی معرفی کنند .





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *