نصب کنتور ساعتی جفا به کشاورزان است

22:00 - 18 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۱۹۷۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: نصب کنتور ساعتی برای چاههای مجاز اب ، جفا به کشاورزان است.
به گزارش ؛ علی مراد اکبری در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه وزار جهاد کشاورزی نصب کنتور برقی ساعتی را نمی پذیرد ، افزود : کنتورهای برقی که وزارت نیرو می خواهد بر چاه های مجاز نصب کند براساس ساعت آب مصرفی کشاورزان را برآورد می کند در حالی که میزان حجم آبی که صاحب چاه تحویل می گیرد با ساعت کنتور هماهنگ نیست ، کشاورز آب کمتری تحویل می گیرد و ساعت محاسبه شده بیشتر از میزان مصرف است.
 
وی گفت : این نحوه محاسبه جفا به کسی است که قانونی عمل می کند.
 
اکبری تاکید کرد: به نصب کنتور در چاههای مجاز اعتقاد داریم اما کنتورها باید حجمی باشد.
 
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: درباره نوع محاسبه کنتورها با وزیر نیرو مذاکراتی شد و دستور داد کنتور حجمی به جای ساعتی تحویل شود و در برنامه ششم نیز برای مبنای اندازه گیری و محاسبه کنتور نصب خواهد شد.
 
اکبری افزود: در برخی مناطق دو هزار ساعت حقابه ای که برای صاحب چاه محاسبه می شود با میزان حجمی که تحویل می گیرد هماهنگ نیست و حجم آب تحویل گرفته شده کمتر است.
 
وی تاکید کرد: چرا مسدود کردن چاههای غیر مجاز را رها کردیم و برای افرادی که به صورت قانونی فعالیت می کنند و از چاههای مجاز آب برداشت می کنند ، محدودیت ایجاد کردیم ، این گونه اقدامات ، افراد قانونمند را دلسرد می کند.
 
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی افزود: در برنامه ششم باید 6 میلیارد متر مکعب آب برای جبران کسری منابع آب زیرزمینی صرفه جویی شود و برای تحقق این برنامه مسدود کردن چاههای غیرمجاز ، ضروری است.
 
اکبری گفت: وزارت جهاد کشاورزی هم با اضافه برداشت از چاههای مخالف است و راه حل مناسب جلوگیری از این روند نصب کنتور حجمی است تا صاحب چاه به میزانی که نیاز دارد برداشت و بر همان اساس هزینه پرداخت کند.
 
وی پیشنهاد کرد: سالانه تعدادی چاه با حجم مشخص با همکاری وزارت نیرو با دستگاه های قضایی و قانونی مسدود شود.
معاون امور خاک و آب افزود: وزارت نیرو از سالهای گذشته آمارهایی مبنی بر مسدود کردن 20 هزار حلقه چاه آب غیرمجاز دارد اما نمی دانیم این عدد واقعا چقدر است.
 
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی از انتقال آب با کانالهای روباز انتقاد کرد و گفت: با شرایط فعلی محدودیت و کمبود منابع آب باید این روش فراموش و آب با استفاده از لوله منتقل شود.
 
اکبری افزود: وزیر جهاد کشاورزی نیز در این باره نامه ای به وزیر نیرو ارسال کرد تا برای رفع این مورد اقدام شود و هزینه های اجرایی طرحهای نوین آبیاری نیز کاهش یابد.
 
وی کاهش فشار آب و اتلاف این انرژی ارزشمند را از دیگر اشکالات فنی انتقال آب از سدها به اراضی پایین دست دانست و گفت: در طول مسیر انتقال آب به پایین دست موانعی برای کاهش سرعت و فشار آب گذاشته شده است و زمانی که آب به پایین دست می رسد برای انتقال آن ناچاریم از دستگاههای انتقال و پمپ آب استفاده کنیم که این روند باید تغییر کند.
 
 *نیاز آبی و سهمیه آب محصولات راهبردی تعیین شد
 
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: نیاز آبی و سهمیه آب محصولات راهبردی براساس میزان منابع آب و شرایط منطقه ای دشتها اندازه گیری و تعیین شده است.
 
علی مراد اکبری در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه مجری اجرای برنامه تعیین شده است، افزود: این برنامه با همکاری بخش کشاورزی اتاق بازرگانی معاونت تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی ،‌تحقیقات باغبانی و موسسه تحقیقات خاک و آب انجام می شود.
 
وی از پدیده کم آبیاری در اراضی کشاورزی خبرداد و گفت: در کشور بیش از 25 درصد کم آبیاری داریم و کشاورزان نمی توانند آب مورد نیاز گیاه را تامین کنند.
 
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی افزود: براساس برآوردها دوره آبیاری مورد نیاز پسته بطور متوسط حدود 40 روز است که در نتیجه آن میزان تولید پسته در هر هکتار به کمتر از هزار کیلو رسیده است.
 
اکبری گفت: در حالی که میزان تولید پسته در باغی که مشکل آب نداشت 13 تن در هکتار بود.
 
وی افزود: در برخی از باغات کشور بیش از 50 درصد کم آبیاری داریم که این مسئله در میزان تولید محصول تاثیر گذار است.
 
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی درباره میزان مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: میزان روان آبها در کشور 49 درصد و میزان بارش 18 درصد کاهش یافته است حال سئول اینجاست که با کاهش منابع آب چطور میزان مصرف آب در بخش کشاورزی همچنان 90 میلیارد متر مکعب اعلام می شود؟!
 
اکبری افزود: براساس گزارشهای موجود درجه حرارت یک تا یک و نیم درجه افزایش یافته و به همین علت 30 میلیارد متر مکعب میزان تبخیر زیاد شده است بنابراین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی کمتر از 60 درصد است.
 
* 6 میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی شده است
 
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: یک میلیون و 500 هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا و 6 میلیارد متر مکعب آب صرفه جویی شد.
 
علی مراد اکبری در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه در آبیاری تحت فشار در هر هکتار 414 متر مکعب آب صرفه جویی شده و 30 درصد میزان تولید افزایش یافته است افزود: در روش نوین آبیاری میزان مصرف سم و کود 25 درصد کاهش یافته است.
 
وی گفت: به ازای هر هکتار آبیاری میکرو 7 میلیون تومان ، برای ماشین آلات آبیاری 6 میلیون تومان سرمایه گذاری می کنیم.
 
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی افزود: برای اجرای طرح آبیاری قطره ای دولت به ازای هر هکتار 5 میلیون تومان تسهیلات دولتی و یارانه بلاعوض اختصاص می دهد.
 
اکبری گفت: میزان تسهیلات اجرای طرح های نوین آبیاری از 1217 میلیارد تومان در سال گذشته به 2017 میلیارد تومان در سال 94 رسیده است.
 
* لایحه حفاظت ازخاک به مجلس ارائه شد
 
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی از ارائه لایحه حفاظت از خاک به مجلس شورای اسلامی خبر داد.
 
 علی مراد اکبری در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه میزان فرسایش خاک سالانه حدود 17 تن در هر هکتار است گفت: آب و خاک مهمترین عوامل تولید در بخش کشاورزی است و حفاظت خاک به عنوان بستر تولید باید در برنامه های توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گیرد تا در سال های آینده مشکل ساز نشود.
 
وی افزود: براساس برنامه ششم توسعه اقتصادی اصلاح خاک در 2 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور اجرا می شود.
 
معاون امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه 500 هزار تن از خاک اراضی کشاورزی با همکاری دانشگاه ها ، انجمن علوم خاک کشور و موسسه تحقیقات خاک و آب اصلاح می شود.
 
اکبری افزود: اصلاح خاک های شور بهبود شرایط خاک های زراعی و تهیه نقشه های یک بیست هزارم از جمله اقداماتی است که در این طرح ملی اجرایی می شود.
 
وی گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده برای اجرای طرح اصلاح خاک در هر هکتار یک میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *