رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لزوم همکاری دستگاه‌های متولی به منظور بازگشت سالم زندانیان به جامعه

10:29 - 15 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۶۹۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
عتباتی گفت: بازسازی شخصیتی زندانیان و بازگشت سالم آنها به اجتماع یکی از خدمات مهم است که همت و همکاری تمامی متولیان امر در دولت و دیگر قوا را می طلبد.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی زندان های اردبیل، شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل به همراه عتباتی دادستان عمومی و انقلاب مرکز این استان و رضایی بازرس کل استان از زندان مرکزی اردبیل بازدید کرد.

شایقی در این بازدید در بندهای اقامتی اندرزگاههای مردان و نسوان حضور یافت و از نزدیک فضای فیزیکی زندان را مورد بررسی قرار داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل ظرفیت فضای فیزیکی و امکانات زندان را با جمعیت کیفری موجود مطابق ندانست و بر لزوم برنامه ریزی و تدبیر برای حل این مشکل تاکید کردو گفت: زندان در نظام جمهوری اسلامی ایران یک تفاوت اساسی با دیگر کشورهای جهان دارد و آن تفاوت متاثر از فرهنگی غنی اسلامی است و ایران را بعنوان تنها کشور اجراء کننده برنامه های اصلاحی و تربیتی در حوزه زندان با دیگر کشورها متمایز می کند.

شایقی با اشاره به قدیمی بودن ساختمان زندان افزود : با توجه به اینکه ساختمان زندان قدیمی است، در راستای رعایت حقوق شهروندی و برای اثر بخشی برنامه های اصلاحی و تربیت در زندان باید برنامه ریزی کنیم تا وضعیت سالن های اقامتی فعلی بهبود یابد . البته شاید حل تمام مشکلات زندان به صورت یکجا سخت باشد ؛ اما برنامه ریزی خواهیم کرد تا با تدبیر به هر میزان که از دست ما بر می آید وضعیت موجود را از نظر هزینه ای و عمرانی بهبود ببخشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل با اذعان به سخت و طاقت فرسا بودن شغل زندانبانی گفت: زندانبانان از مظلوم ترین اقشار جامعه است که شرایط کاری آنها در محیط بسته و با شرایط سخت و زیان آور همراه است و این مساله مد نظر دولت بوده و خواهد بود.

عتباتی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل نیز در این دیدار گفت: کار در زندان در تمام حوزه ها بسیار سخت و مشقت بار است . اگر تعهد اخلاقی و انسانی و اسلامی و حس مسئولیت پذیری نباشد سخت است کسی بتواند در این شغل دوام بیاورد .

دادستان مرکز استان اردبیل کمک به زندان را کمک به فرایند اصلاح و تربیت نفوس به خطا رفته برشمرد و خواستار انتقال مشکلات اعتباری زندان به استاندار اردبیل و جلب حمایت و کمک دولت به این بخش از جامعه شد.

وی با اشاره به تاثیر محیط ، اجتماع ، خانواده و اقتصاد و فرهنگ در ارتکاب بزه برخی زندانیان گفت: اینطور نیست که همه زندانیان خطرناک و شرور باشند . با کمک به بازتوانی شخصیتی و اصلاح و تربیت خیلی از این زندانیان می توان آنها را سعادتمندانه راهی جامعه کرد . بازسازی شخصیتی زندانیان و بازگشت سالم آنها به اجتماع یکی از خدمات مهم است که همت و همکاری تمامی متولیان امر در دولت و دیگر قوا را می طلبد. 

فتحی مدیرکل زندانها نیز در این دیدار ضمن تشریح ماموریت های سازمانی و برشمردن مشکلات موجود در اعتبارات هزینه ای و عمرانی خواستار توجه جدی دولت به بخش های مختلف زندان درحوزه اعتبارات شد و عدم تناسب اعتبارات با ماموریت را یکی از مشکلات عمده این دستگاه دانست .

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *