"شاعران افغان" به مناسبت دهه مبارک فجر با شاعران ایران همصدا شدند

21:08 - 14 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۱۳۰
شاعران افغان و ایران در یک نشست مشترک با عنوان "محفل شعر؛ دوستی ایران و افغانستان" در کابل، با خواندن تازه ترین سروده های خود، سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند و خواستار گسترش این برنامه های مشترک فرهنگی باشکوه میان تهران و کابل شدند.
به گزارش سرویس بین الملل "مصدق خلیلی" معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان، در آیین شعرخوانی شاعران ایران و افغان که در تالار این وزارتخانه برگزار شد، از حضور شاعران ایرانی در افغانستان ابراز خرسندی کرد و گفت که «عبدالباری جهانی» وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان علاقه مند به حضور دراین محفل بود، اما به دلیل انجام یک سفر پیش بینی نشده، نتوانست در این نشست حضور پیدا کند.

"علیرضا قزوه"، "اسماعیل امینی"، "ناصر فیض" و "محمدجواد آسمان" از شاعران ایرانی حاضر در محفل شعر دوستی ایران و افغانستان به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و اطلاعات افغانستان در این محفل تصریح کرد که مشترکات فرهنگی، دینی و زبانی ایران و افغانستان به گونه ای است که نمی توان آن را دو ملت خواند و برگزاری چنین محافلی باعث معرفی عمیق تر مشترکات فرهنگی و تاریخی دو ملت خواهد شد و پیوند میان مردم دو کشور را بیشتر با هم گره خواهد زد.

رضا محمدی رئیس انجمن نویسندگان و شاعران افغانستان نیز در این نشست پیش از خواندن شعر خود، از شعر فارسی به عنوان وسیله اتحاد و یکپارچگی دو ملت ایران و افغانستان یاد کرد و گفت که گلستان و بوستان سعدی یکی از درس های مدارس این کشور است و کمتر کسی در این کشور پیدا می شود که با آثار سعدی شیرازی آشنا نباشد.

ناصر جهانشاهی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این محفل از حضور گسترده شاعران افغان در آیین شعرخوانی به مناسبت گرامیداشت سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، قدردانی کرد و گفت که شاعران با زبان شعر می توانند پیام دوستی، مهربانی و یکپارچگی دو ملت ایران و افغانستان را به دیگران منتقل کنند.

اشعار ناصر فیض شاعر طنزپرداز ایرانی و «مهتاب ساحل» شاعر افغان که تصویری از عشق و نبرد را در افغانستان، در قالب شعر برای حاضران ارایه کرد، مورد استقبال قرار گرفت.

شاعران و برخی از شرکت کنندگان افغان از فیض خواستند تا بعد از خواندن چند شعر، باز هم به شعرخوانی خود ادامه دهد. شعرهای طنز وی، شرکت کنندگان را به وجد آورد.

اسماعیل امینی دبیر دهمین جشنواره شعر فجر در این نشست گفت که محفل شعرخوانی شاعران ایران و افغانستان امروز (چهارشنبه) در شهر هرات واقع در غرب افغانستان و همجوار با ایران برگزار می شود و جمعی از شاعران دیگر افغان نیز در انجا همراه با شاعران اعزامی از ایران به شعرخوانی می پردازند.
/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *