رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

غرب در رابطه با استرداد مجرمان و اموال ناشی از فساد همكاری‌های لازم را به عمل نمی‌آورد

16:25 - 13 بهمن 1394
کد خبر: ۱۳۰۰۳۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
سراج گفت: کشورهای غربی شعارهای زیادی در رابطه با موضوع پولشویی سر می دهند و کشورهای مختلف را از طریق سازمان ملل وادار به پذیرش و اجرای کنوانسیون مبارزه با فساد كرده‌اند؛ اما در رابطه با استرداد مجرمان و اموال ناشی از فساد همكاری های لازم را به عمل نمی‌آورند.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، دنی عنان سفیر دانمارک در تهران با حضور در سازمان بازرسی کل کشور با سراج دیدار و گفت وگو کرد.

 قاضی ناصر سراج در این دیدار با تبریك انتصاب عنان به عنوان سفیر دانمارك در تهران گفت: ارتباط خیلی خوبی بین ایران و دانمارک خصوصا بعد از پایان تحریم‌ها و برجام برقرار شده است. وزیر خارجه دانمارك جزو نخستین مقامات سیاسی كشورهای اروپایی بود كه ضمن سفر به تهران بر حمایت از كشورمان در اجرای برجام تاكید داشت و حتی در دیداری كه با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه كشورمان داشته از توسعه همكاری بین آمبودزمان دانمارك و سازمان بازرسی كل كشور ایران استقبال كرد.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با بیان اینكه سازمان بازرسی كل كشور، سازمان پیشگیری، ضد فساد و آمبودزمان ایران است، تصریح كرد: سازمان بازرسی کل کشور ایران بر اساس اصل 174 قانون اساسی با اختیارات نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین تشکیل شده است. به عبارتی هر جا قانون نقض شود، سازمان بازرسی آنجا حضور دارد. سازمان بازرسی كل كشور ایران در راستای ایفای وظایف خود از طرق مختلف(تلفن، سایبری، ایمیل، پست و مراجعه حضوری) با مردم ارتباط دارد تا به نحو احسن در جریان امور قرار گیرد. همچنین برای این حوزه یك اداره‌كل در نظر گرفته شده تا مردم به صورت شبانه‌روزی بتوانند با سازمان بازرسی كل كشور در ارتباط باشند.

وی با بیان اینكه در سال گذشته میلادی بیش از 60 هزار اعلام و شكایت به سازمان بازرسی رسیده است،‌افزود: تقریبا همه این شكایات بررسی و پاسخ لازم طبق برنامه زمان بندی شده ارائه شده است.

سراج با اشاره به همكاری‌های فی مابین سازمان با آمبودزمان دانمارك و رفت و آمد مقامات دو كشور گفت: سازمان بازرسی كل كشور ایران ارتباط خوبی با آمبودزمان دانمارک دارد. در این راستا طی سفری كه به دانمارك داشته‌ایم تفاهم‌نامه همکاری به امضاء طرفین رسید. همچنین آقای سورنسن رئیس آمبودزمان دانمارک نیز جهت تبادل تجربیات به همراه هیاتی به تهران سفر کرد.

وی با اشاره به برگزاری نخستین سمینار آموزشی ایران و دانمارك كه در سازمان بازرسی كل كشور برگزار شد خواستار ادامه این همكاری ها شد.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور  با اشاره به استقبال ایران از توسعه روابط با كشورهای پاك همچون دانمارك تصریح كرد: در رابطه مبارزه با فساد، جمهوری اسلامی معتقد است ما باید جهانی عاری از فساد داشته باشیم و در این زمینه فعالیت‌های شدیدی را خصوصا بعد از برجام آغاز کرده است.

وی با اشاره به دوگانگی شعار و عملكرد كشورهای غربی در خصوص مبارزه با فساد گفت: امیدواریم برخی کشورهای غربی در خصوص مبارزه با فساد از مرحله شعار وارد مرحله عمل شده و شعارهایی که مطرح می کنند را عملی کنند. بطور مثال کشورهای غربی شعارهای زیادی در رابطه با موضوع پولشویی سر می دهند و کشورهای مختلف را از طریق سازمان ملل وادار به پذیرش و اجرای کنوانسیون مبارزه با فساد كرده‌اند. اما در رابطه با استرداد مجرمان و اموال ناشی از فساد همكاری های لازم را به عمل نمی‌آورند.

سراج با بیان اینكه ایران در رابطه با پولشویی و اختلاس و رشوه چندین نوع قانون وضع کرده و در حال اجرای آن است، خاطرنشان كرد: در رابطه با پولشویی معتقدیم اگر كشور مقصد را قرمز كرده و اجازه پناهندگی به افرادی كه مرتكب پولشویی شده اند، ندهیم تا حد زیادی مانع این فساد می شویم. این در حالی است كه در برخی از کشورهای غربی جلوی پای کسی که مرتکب پولشویی می‌شود، فرش قرمز پهن می‌شود که این موضوع نشان دهنده دوگانگی شعار و عمل کشورهای غربی است.

وی ادامه داد: البته انتظار نداریم کشور مقصد تمامی ادعاهای کشور مبداء را بپذیرد. بلكه انتظار داریم لااقل كشورها درباره منشاء پول ها، افراد متهم به ارتكاب پولشویی را مورد سوال قرار دهند و چنانچه عملكرد نادرست‌شان به اثبات رسید آن پول ها را مسترد كنند.

رئیس سازمان بازرسی كل كشور با تاكید بر اینكه از كشورهای غربی انتظار داریم مبارزه با فساد را سیاسی نكنند،‌خاطرنشان كرد: قطعا اگر کسی که مرتکب پولشویی می شود جای امن نداشته باشد مجدداً دچار خلاف اعم از پولشویی، اختلاس و رشوه نمی‌شود. این موضوع منحصر به ایران نیست. بلكه بسیاری از كشورهای منطقه و حتی كشورهایی مانند چین و روسیه نیز با این مشكل مواجه هستند.

سراج از همكاری های دانمارك در زمینه مبارزه با فساد تقدیر كرد و گفت: از دانمارك تقاضا داریم در مجامع بین‌المللی با ایران همراه باشد تا بتوان افرادی که مرتکب به اختلاس، پولشویی یا سرقت اموال عمومی شدند را به کشور بازگردانیم.

وی با اشاره به عدم همكاری كشورهای غربی در زمینه مبارزه با تروریست گفت: متاسفانه در غرب تروریست به عنوان خوب و بد تقسیم بندی می شود. این در حالی است كه اگر همه کشورها در مبارزه با تروریست متحد شوند قطعا وضع خاورمیانه این گونه نخواهد بود.

ریس سازمان بازرسی كل كشور با انتقاد از عملكرد آمریكا و غرب در پناه دادن به گروهگ منافقین گفت: گروهک منافقین که در روزنامه و ارگان خود اعتراف کردند 17 هزار نفر را در ایران ترور کردند هم اكنون به راحتی در غرب رفت و آمد دارند و حتی آمریكا این گروهك تروریستی را از لیست تروریستی خارج كرده است.بنابراین با این عمکلرد، نباید انتظار داشته باشیم که تروریست ریشه کن شود.

وی ادامه داد: گروه تروریستی دیگر «تحریر الاهوازی» است که متاسفانه تعدادی از آنان در کشور دانمارک حضور دارند. این ها گروهی مسلحانه هستند و خودشان اذعان دارند که افرادی را ترور کرده اند. مکاتباتی از طرف مقامات قضایی ایران با مقامات قضایی و سیاسی دانمارک در راستای استرداد این افراد شده است. ولی متاسفانه الان آزادانه فعالیت دارند. تقاضای ما این است كه عملكرد این گروهك تروریستی را بررسی کرده و اگر هویت تروریستی شان احراز شد، آنان را به ایران برگردانید.

دنی عنان سفیر دانمارك در تهران نیز در ادامه این نشست با استقبال از تفاهم نامه همكاری بین سازمان بازرسی كل كشور و آمبودزمان این كشور گفت: مبارزه با فساد حیطه كاری مناسب و خوبی است كه همكاری بین ایران و دانمارك توسعه بیابد. در همین راستا مقامات آمبودزمان دانمارك تمایل دارند سمینار آموزشی كه در گذشته با حضور كارشناسان دانماركی برگزار شد، ادامه یابد.

وی ادامه داد: نه تنها نهاد بازرسی سازمان های دولتی بلکه دیوان ضد فساد و دیوان محاسبات دانمارک نیز ابراز علاقه كردند تا طی سفر به تهران با سازمان بازرسی كل كشور همكاری دوجانبه داشته باشند.

سفیر دانمارك در تهران افزود: در راه مبارزه با فساد، دانمارک یکی از بهترین کشورها برای همکاری است و اخیرا هم در خصوص مبارزه با فساد بهترین کشور اعلام شد كه مایه افتخار ما است.

وی با اشاره به درخواست رئیس سازمان بازرسی كل كشور ایران مبنی بر استرداد متهمین به فساد از كشورهای غربی گفت: اطلاع خاصی از کسانی که متهم به پولشویی بوده و از کشورهای دیگر به دانمارک مهاجرت کرده اند، ندارم ولی بر این موضوع صحه می گذارم كه مشكل بزرگی است. در همین راستا اگر پرونده ای در خصوص دو كشور وجود دارد، اطلاع دهید تا به كپنهاگ منتقل کنم. چرا که برای دانمارک غیرقابل قبول است میزبان ثروت کشور دیگر به صورت غیرقانونی باشد.

عنان در پایان با اشاره به اینكه طی 5 سال گذشته حوزه كاری‌اش مربوط به ایران بوده افزود: طی این مدت کاملا شاهد بهبود روابط بین دو کشور هستم که امیدوارم در آینده ادامه خواهد یافت. هم اكنون نیز زمینه های ارتباط قوی تر دو کشور در حال پدید آمدن است كه از جمله آنان همكاری پزشكان دو كشور در تبریز برای طراحی نقشه مغز یا همكاری دو كشور در زمینه جنگل‌كاری و حفظ منابع طبیعی و همچنین باستان شناسی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *