تجلیل از استاد کریمی مراغه‌ای در محفل شعر طنز جشنواره فجر

14:27 - 11 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۸۹۱۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
استاد حسین کریمی مراغه‌ای، شاعر 88 ساله و پیشکسوت آذربایجان در محفل شعر طنز دهمین جشنواره شعر فجر در ارومیه تجلیل شد.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، پنجمین محفل داخلی شعرخوانی جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه شنبه دهم بهمن‌ماه با حضور بیش از ۲۵۰ نفر از شاعران، استادان و پیشکسوتان شعر طنز به میزبانی ارومیه در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این برنامه که با استقبال انجمن‌ها، محافل ادبی و شهروندان شعردوست آذربایجان همراه بود، علاوه‌بر اسماعیل امینی، ناصر فیض، سعید بیابانکی، سیدامیر سادات‌موسوی، عبدالله مقدمی، رضا احسان‌پور و سعید سلیمان‌پور، ۱۶ شاعر آذری‌زبان به شعرخوانی پرداختند و  در خلال برنامه نیز از استاد حسین کریمی مراغه‌ای، شاعر طراز اول آذربایجان و هم‌عصر با شهریار تجلیل کرد.

در این برنامه، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: شعر طنز ما، بدون آن که بخواهد رانتی از محافل ادبی و جریانات سیاسی بگیرد، جای خودش را در ادبیات ما باز کرده است و به ما به عنوان مجریان جشنواره شعر فجر که از راهنمایی اساتید برخورداریم، قبولانده که لااقل یکی از محافلمان را به شعر طنز اختصاص دهیم.

مهدی قزلی با بیان این‌که سال گذشته محفل شعر طنز جشنواره فجر در تهران برگزار شد، اما امسال این محفل را به دیار آذربایجان آوردیم، ادامه داد: شوخی و طنز در شعر، محدود به حوزه‌های خیلی خاص است که سیاست و اجتماع، بیش‌ترین برخورداری را از این گونه اشعار دارند.

وی افزود: شعر طنز امروز ایران نشان می‌دهد که ادبای ما از هوش و استعداد بسیار بالایی در این زمینه برخوردارند و ظرفیت زبانی و فرهنگی ما در این زمینه نیز بسیار خوب است؛ به گونه‌ای که طنزپردازان ما، اشعار قابل اعتنایی می‌گویند و در عین حال از خطوط قرمز هم عبور نمی‌کنند.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان خاطرنشان کرد: محفل شعر طنز جشنواره فجر به اعتبار استاد کریمی مراغه‌ای پایش به خطه آذربایجان و شهر ارومیه باز شد و من امیدوارم ما قدر و منزلت استاد بزرگ، مسلم و نابغه ادبیات آذربایجان را بیش‌تر بدانیم. البته آن‌چه اکنون شاهد هستید، بضاعت و توان ما را نشان می‌دهد؛ نه موقعیت و جایگاه استاد کریمی مراغه‌ای را.

محفل شعر طنز دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر که پنجمین محفل داخلی این جشنواره به شمار می‌رفت، به دبیری سعید سلیمان‌پور از شاعران طنزپرداز آذربایجان و با همکاری حوزه هنری استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی و صداوسیمای مرکز استان برگزار شد.  

ششمین محفل از سلسله محافل شعرخوانی جشنواره شعر فجر، عصر امروز در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی برگزار می‌شود. همچنین دومین محفل خارجی این جشنواره پس از لبنان، فردا با سفر تعدادی از شعرای ایرانی به افغانستان آغاز می‌شود.

دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، اوایل اسفندماه امسال با دبیری علمی دکتر اسماعیل امینی و دبیری اجرایی مهدی قزلی در تهران به کار خود پایان خواهد داد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *