رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سنگینی کفه ترازوی جریان نقدینگی با بازار سرمایه خواهد بود

23:00 - 09 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۷۹۰۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران با بیان این مطلب گفت: بازار به چند دلیل می بایست رشد می کرد، نخست اینکه اجرای برجام و دیگر متغیرهای سیاسی، قفل های بسته را باز کرد.
به گزارش ، روح الله حسینی مقدم  در  تشریح دیگر دلایل رشد بازار افزود: شرایط جدید، به شرکت ها کمک می کند که در تامین مالی با هزینه های پایین تر، افق های جدیدی را داشته باشند . ضمن اینکه قیمت ها هم به وضعی  رسیده بود که در دو ماه گذشته، غالب تحلیل ها به این سمت بود که قیمت ها به پایین ترین سطح خود رسیده است و دیگر امکان کاهش قیمت ها وجود ندارد .
 
وی ادامه داد: ما همچنین اخباری -رسمی و غیررسمی- می شنیدیم که نرخ بهره بین بانکی کاهش پیدا کرده است ؛ بالاخره بازار پول و کاهش نرخ بهره، تاثیر خیلی زیادی بر بازار سرمایه دارند  و باعث می شوند سمت و سوی جریان نقدینگی از  بازار پول به سمت بازار سرمایه تغییر کند .
 
حسینی مقدم در ادامه گفت و گو با سنا گفت:  در یک سال اخیر، وضع شرکت ها و بودجه آنها هم  خوب نبود و تولید، موجودی کالا و مواد دپو شده در انبارهای آنها بسیار نگران کننده بود  و بعضی شرکت ها در تامین مواد اولیه مشکلات اساسی داشتند .  
 
وی خاطرنشان کرد: مجموعه ای از ابهامات و عدم شفافیت ها هم به ویژه در صنایع تاثیرگذار که وضع قابل ملاحظه ای در بازار دارند (مثل پتروشیمی ها ) ، اجازه نمی داد تولیدکننده یا سرمایه گذار، بتواند با دید بلند مدت در این حوزه  سرمایه گذاری کند .
 
این مقام مسوول اظهار داشت: بخش قابل توجهی از این مشکلات  در چند وقت اخیر، برطرف شد؛  از جمله اینکه اخیرا شاهد تاثیر کاهش نرخ بهره هستیم؛ یا شفافیت در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی به تازگی  ابلاغ شد که خیلی خیلی زمان برد تا این اتفاق رخ دهد .
 
حسینی مقدم افزود: همه اینها دست به دست هم داد که تا حدودی جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کند هرچند هنوز آن نقدینگی که باید به بازار سرمایه بیاید، در حد انتظار نیامده است و شاید این اتفاق در آینده نه چندان دور صورت بگیرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا وضع فعلی ناشی از هیجان است یا واقعیت بازار  گفت: هیجان در بازاری شکل می گیرد که سرمایه گذاران، بدون اطلاع و آگاهی و تحلیل و خبر و اینکه بدانند چه می خرند اقدام کنند .اما اتفاقی که درچند روز اخیر افتاده، حکایت از آن دارد  که گردش معاملات در سهم ها خیلی زیاد است .  یعنی حتی اگر بپذیریم که بخشی از اینها از هیجان نشات می گیرد، باز هم بخش اعظم اینها دارند با تحلیل جلو می آیند و اقدام می کنند .
 
به گفته حسینی مقدم، تا زمانی  که روند بازار – چه صعودی و چه نزولی-  با حجم معاملات بالا و گردش معاملاتی زیاد باشد،  نگرانی کمتر از آن حالتی است که مثلا  بازار بخواهد با حجم معاملات کم روندی را – چه صعودی و چه نزولی – به خود بگیرد .
 
وی همچنین در پاسخ به این سوال که سهامداران برای پرهیز از ایجاد حباب در قیمت ها چه رویه ای را باید رعایت کنند، گفت: خرید سهم بدون دریافت اطلاعات صحیح، اشتباه است و از سرمایه گذاران انتظار می رود که  بدون تحلیل و آگاهی وارد بازار نشوند. هیچ وقت برای خرید و سرمایه گذاری دیر نیست و نگاه سرمایه گذاران به بازار همچنان  باید بلند مدت باشد .
 
معاون ناشران و اعضای بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط رونق در بازار سرمایه حاکم است این وضعیت  باید به بخش واقعی اقتصاد نیز کمک کند . یعنی باید این امکان را فراهم کند که شرکت ها بتوانند منابع ارزان قیمت را که در بازار سرمایه جمع شده و حالا دارد بین سرمایه گذاران دست به دست می شود، به بهترین شکل استفاده کنند .
 
حسینی مقدم همچنین پیش بینی کرد : بعد از اینکه شرایط انتقال پول برای  شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی فراهم شود،  از هفته آینده حضور قابل ملاحظه  آنها را در بازار سرمایه ایران شاهد باشیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *