رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قاضی باید بدون توجه به تهدیدها و با حوصله پرونده‌ها را رسیدگی کند

10:35 - 07 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۷۲۴۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: قاضی باید بدون توجه به تهدیدها و با حوصله پرونده‌ها را رسیدگی کند.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، دادستان کل کشور در مراسم تحلیف  108 نفر از کارآموزان قضایی تصریح کرد: امروز مراسمی از تحلیف کارآموزان قضایی برگزار شد، در سال جاری 1080 نفر از کارآموزان قضایی یا دوره خود را تمام و یا دوره کارآموزیشان رو به اتمام است که بر این اساس وارد دستگاه قضایی می شوند البته این وضعیت هم برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

دادستان کل کشور گفت: آموزش قبل از شروع کار و حین کار را هم ما مدنظر داریم بنابر این هر گونه ارتقاء در قوه قضاییه مربوط به ارتقاء در امر آموزش است، کسی که می خواهد از دادیاری به بازپرسی و از بازپرسی به دادگاه تجدید نظر برود حتما باید پرونده آموزشی وی مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به حجم پرونده های دستگاه قضا ما  اکنون مشکل نیروی انسانی داریم و جذب قاضی را لازم می دانیم.

رئیسی ادامه داد: علیرغم بالا بودن تعداد کارآموزانی که در سال جاری ( قریب به 1100نفر) تا آخر امسال جذب خواهند شد از کیفیت کار در رابطه با تقویت نیروی انسانی کاسته نشده است.

وی ادامه داد: کارآموزان جذب دادسرا می شوند و آغاز کارشان عموما در دادسراست. توانایی و دانش این نیروها در انجام کار متفاوت با گذشته است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: حوزه قضا عرصه ای است که یکی از شئون ممتازه انبیاء الهی است و حقیقت حکمرانی در جامعه بشری برای ذات حضرت حق است و آنچه که مانع اساسی برای جایگاه قضاوت است هوای نفس معرفی شده است و آنچه دشمن حق گرایی و حق خواهی انسان است هوای نفسانی است و ریشه این هواخواهی ها فراموش کردن معاد و آخرت است بنابر این گرایش به حق و ایستادگی در راه حق اهمیت بسزایی دارد.

رئیسی گفت: حکم عادلانه صادرکردن و احقاق حق زمینه ارتقاء و بالارفتن قاضی را فراهم می کند و شاید بعد از واجبات هیچ عمل مستحبی نتواند تا این اندازه موجب کمال انسان شود، قاضی در مقام قضاوت می تواند زمینه رشد و تعالی پیدا کند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: قاضی باید بدون توجه به تهدیدها و با حوصله پرونده‌ها را رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه رسیدگی به پرونده های قضایی و صدور احکام قاطعانه جامعه را از اضطراب و نوسانات اجتماعی نجات می دهد، گفت: دیشب در تلویزیون مشاهده کردم که دادستان های ما با احکام قاطعانه با افراد شرور و نا امن کنندگان عرصه اجتماعی برخورد می کنند بنابر این در امر قضا از دوست و صاحب قدرت و نفوذی نباید هراسید و باید آنچه به حق است را دید و مطابق آن عمل کرد.

وی ادامه داد: پس از فتنه 88 مقام معظم رهبری واژه فهم شجاعانه را وارد ادبیات سیاسی کردند و این بسیار مهم است که انسان در بین همه فضاهای آلوده‌ای که ایجاد می‌شود آنچه که حقیقت است ببیند و براساس آن عمل کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: تمام تلاش دستگاه قضایی رفع اطاله دادرسی است و اینکه این دستگاه از سلامت برخوردار باشد. بدون شکل سلامت قوه قضاییه در گروی سلامت نیروی انسانی آن است.

وی ادامه داد: شما کارآموزان قضایی با توانایی و نیروی  جوانی و آموخته های ارزشمندی که دارید و با استفاده از تجربیات نیروهای قدیم با سلامت و خوش نامی کار کنید و ساعاتی را در شبانه روز اختصاص به دانش افزایی اختصاص دهید.

رئیسی در پایان خاطر نشان کرد: شما پیوندی را می بندید که امیدواریم اقداماتتان با یک جزمیت علمی و عزم عملی همراه شود.

مشروح سخنان دادستان کل کشور در مراسم تحلیف 108 کارآموز قضایی را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *