خرازی: سیاست خارجی ایران امروز در یک جنگ منطقه‌ای است

20:02 - 05 بهمن 1394
کد خبر: ۱۲۶۶۶۳
دسته بندی: سیاست
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: امروز در یک جنگ منطقه‌ای هستیم که دشمنان ما با تمام قدرت می‌تازند و ما باید این حوادث را در نگاه راهبردی بررسی کنیم.
به گزارش گروه سیاسی ، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نهمین منشور گفت‌وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایران پیشرفت که عصر امروز دوشنبه در مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار شد، با بیان اینکه طراحی الگوی پیشرفت کار بسیار دشواری است، گفت: به خصوص اینکه قصد ارائه نظریه جدیدی داشته باشیم که با الگوهای موجود در دنیا متفاوت است. البته در بعد خارجی و روابط بین‌المللی تهیه الگو راحت‌تر از بعد داخلی آنهاست.

وی با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با نمایندگان ایران در خارج از کشور و بیانات ایشان در آن دیدار، اظهار داشت: تجربه 36 سال گذشته کمک زیادی به ما می‌کند زیرا تجربه‌ای موفق بوده و ما توانستیم با گذر از فراز و نشیب‌های گذشته، موقعیت خود را به دنیا ثابت کنیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با ذکر این نکته که ما توانستیم به عنوان یک قدرت در منطقه مدل خود را اثبات کنیم، یادآور شد: این نشان می‌دهد که توانسته‌ایم مدل درستی را دنبال کنیم.

خرازی با اشاره به اینکه سفیر، نماینده کل نظام است و تنها نماینده دولت نیست، یادآور شد: برخی مواقع سفیر تصور می‌کند که باید فقط از دولت حمایت کند.

وی ادامه داد: اگر سفیر معتقد به نظام، مقاوم، صریح و غیر شرمنده نباشد، نمی‌تواند نماینده خوبی برای جمهوری اسلامی باشد. نقش رهبری هم یکی از اصول مهم سیاست خارجی است.

این دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: رهبری توانسته عوامل موفق را در سیاست خارجی کنار هم آورده و هماهنگ کند که این موضوع عامل موفقیت در سیاست خارجی ماست.

خرازی با برشمردن اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اصول ما با سایر کشورها متفاوت است که این موضوع تمایز جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که از جمله آنها حمایت از مستضعفان در سراسر دنیاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست‌ خارجی موفق هند، چین و انگلیس گفت: تاکید بسیار زیاد هند در سیاست خارجی بر نیرو انسانی است. در سیاست خارجی انگلیس یکپارچگی آن جالب توجه است. بی‌بی‌ سی فارسی زیر نظر وزارت خارجه این کشور است و دستگاه اطلاعات خارجی نیز تحت نظر وزارت خارجه آن است که نشان می‌دهد دستگاه‌های رسانه‌ای و اطلاعاتی باید با هم هماهنگ باشند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره چین نیز گفت: این یکپارچگی در سیاست خارجی چین نیز کاملاً ملموس است که در شورای رهبری یک کمیته روابط خارجی دارند که وزیر خارجه یکی از اعضای آن است.

خرازی با اشاره به مؤلفه‌های موثر در سیاست خارجی اظهار داشت: اگر عملکرد داخلی ما از نظر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و فرهنگی با مشکل روبرو باشد، نمی‌توانیم در سیاست خارجی موفق باشیم. قدرت دفاعی، نفوذ معنوی و فرهنگی در سیاست خارجی و دیپلماسی قوی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت نیز از دیگر عوامل مؤثر در سیاست خارجی موفق هستند.

وی با ذکر این نکته که صحنه سیاست خارجی مانند صحنه جنگ است گفت: اگر در جنگ یک فرمانده با اتفاقات جزئی هیجانی شود با خطرات جدی مواجه خواهد شد. ما در جنگ آسیب‌های زیادی دیدیم، ولی با دید کلان و درازمدت این مسیر را دنبال کردیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: الان در یک جنگ منطقه‌ای هستیم که دشمنان ما با تمام قدرت می‌تازند و ما باید این حوادث را در نگاه راهبردی بررسی کنیم و آن را طبیعی بدانیم. هیچکس پیش‌بینی نمی‌کرد که کشوری که 8 سال جنگ داشت بتواند موقعیت کنونی را کسب کند که این تنها نتیجه رهبری امام (ره) و مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *