حمایت‌ از صنعت ریلی بر مبنای توسعه کشور و محورهای اقتصاد مقاومتی

10:30 - 30 دی 1394
کد خبر: ۱۲۴۲۲۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
ابوالفضل بهره دار رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با بیان اینکه شرکت راه‌آهن باید تنها نهاد تصمیم‌گیر در حوزه ریلی باشد و ورود نهادهای موازی سرمایه‌گذار را با بلاتکلیفی مواجه می‌کند گفت: حمایت‌ها از صنعت ریلی باید بر مبنای توسعه کشور و از محورهای اقتصاد مقاومتی صورت گیرد.
به گزارش ،  ابوالفضل بهره‌دار با بیان اینکه حمایت‌ها از صنعت ریلی باید بر مبنای توسعه کشور و از محورهای اقتصاد مقاومتی صورت گیرد٬ اظهار کرد: نگاه به این حوزه به دلیل اهمیت بالایی که دارد در بعد کلان مورد توجه همگان از جمله مسئولان رده بالای کشور بوده ولی مشکل فقدان اعتبارات همواره به صنعت ریلی کشور ضربه زده است.
 
وی ادامه داد: بر اساس قانون٬ توسعه زیرساخت‌های ریلی وظیفه حاکمیت و دولت بوده که در این زمینه به علت کمبود اعتبارات به ویژه در سال‌های اخیر دولت نتوانسته است به این بخش اعتبارات قابل توجهی تزریق کند در نتیجه پروژه‌ها به آن میزان که در برنامه‌‌ها آمده بود٬ محقق نشد.
 
بهره‌دار با یادآوری اینکه البته در همین رکود و فقدان منابع مالی بیشتر سعی شده به افزایش کارایی شبکه توجه شود٬ گفت: مدیران ریلی با برنامه‌ریزی درست٬ تلاش کرده‌اند تا از همین شبکه ریلی موجود بیشترین بازدهی را دریافت کنند و فقط به دنبال افزایش طول خطوط نبوده‌اند؛ اقداماتی از جمله حل کردن مشکل گلوگاه‌های ترافیکی٬ تراک‌بندی و راه‌اندازی سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) اقدامات مهمی بوده که با روی کار آمدن دولت یازدهم و تیم مدیریتی جدید در وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت.
 
رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران با اشاره به اینکه کشور ما باید در افق ۱۴۰۴ به عدد ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی برسد٬ افزود: در حال حاضر مجموع خطوط ریلی کشور حدود ۱۱ هزار کیلومتر است که با این مقدار نمی‌توان انتظار داشت تا ریل مبنای حمل و نقل در کشور قرار گیرد و معضلاتی مثل تصادفات بالای جاده‌ای٬ ترافیک و آلودگی هوا را حل کند.
 
وی یادآور شد: باید به منابع اعتباری وزارت راه و شهرسازی نیز نگاهی داشته باشیم چراکه با این اعتبارات این امکان وجود ندارد که سالانه ۱۰ درصد از سهم حمل و نقل جاده‌ای به ریل منتقل شود و باید برای این حوزه اعتبارات بیشتری قائل شد.
 
این کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی با تأکید بر اینکه امروز زمان توجه به موضوع حمل و نقل ریلی است٬ گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های ریلی برای تأمین هزینه‌های جاری خود با مشکل مواجه هستند و همین مسئله موجب عدم ورود سرمایه جدید به حوزه ریلی می‌شود.
 
وی با انتقاد از نحوه تدوین برنامه ششم توسعه یادآور شد: توجه به حوزه ریلی یک مطالبه ملی است که انتظار می‌رفت تدوین کنندگان برنامه ششم نیز به این مسئله توجه کنند ولی متأسفانه با وجود لحاظ دو بند در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری٬ آخرین اخبار از برنامه ششم حاکی از این بوده که توجه مناسبی به راه‌آهن صورت نگرفته است.
 
رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران افزود: در بخش ناوگان نیز راه‌آهن باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم کند و باید به بتواند به عنوان تنها نهاد تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر٬ موقعیت‌ را برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم کند.
 
وی با انتقاد از ورود سایر نهادهای دولتی در بخش ریلی٬ افزود: رفتار نهادهای موازی سرمایه‌گذار را با بلاتکلیفی مواجه می‌کند و موجب قیمت‌گذاری و سخت شدن شرایط برای ورود سرمایه‌ به بازار می‌شود.
 
بهره‌دار با بیان اینکه سن ناوگان ریلی کشور سن بالای ۳۱ سال است و ناوگان ریلی کشور نیازمند نوسازی است٬ گفت: طبق قانون سن ناوگان کشور باید به ۱۵ سال کاهش پیدا می‌کرد که این مسئله نیز نیازمند در نظر گرفتن تسهیلات برای این بخش است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *