پاکستان و ضرورت نگاه واقعگرایانه

10:59 - 29 دی 1394
کد خبر: ۱۲۳۷۶۹
نواز شریف نخست وزیر پاکستان با ذهنیت میانجیگری در کاهش بحران در روابط تهران و ریاض پس از سفرش به ریاض که امروز سه شنبه پایان می یابد، راهی کشورمان می شود با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و در باره مسائل مختلف از جمله فضای حاکم بر روابط ایران و عربستان با آنان گفت وگو کند.
پاکستان و ضرورت نگاه واقعگرانه
به گزارش سرویس بین الملل ، ایران و پاکستان دارای منافع و مشکلات مشترکی در جهان اسلام و منطقه هستند و به همین دلیل هر چند مناسبات دو جانبه به دلائل تحولات منطقه با فراز و نشیب هایی همراه بود، ولی عزم و اراده مقامات و ملت های دو کشور بر حسن همجواری استوار است.

ناامنی در مرزهای مشترک یکی از مشکلاتی است که هر دو کشور به یک میزان با آن دست به گریبانند و برای برقراری امینت در این مناطق نیازمند همکاری های مشترک هستند.

در ابتدا اشاره به این نکته ضروری است که در منطقه ای از بلوچستان که مابین سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان قرار دارد، عملا هیچ یک از این سه کشور تسلط لازم برای تامین امنیت را ندارد و به همین دلیل این نقطه به مرکز قاچاق مواد مخدر و حضور گسترده اشرار شده است.

بااین حال این انتظار را نمی توان داشت که نواز شریف نخست وزیر پاکستان در سفر خود به تهران به مقامات جمهوری اسلامی ایران این اطمینان را بدهد که با همکاری مشترک امنیت را به مرزهای مشترک بازگرداند. بازگرداندن امنیت به مرزهای مشترک ایران و پاکستان بستگی به معادلاتی بین بخش سیاسی، نظامی و امنیتی پاکستان دارد.

دولت نواز شریف خیلی دستش باز نیست که بتواند سیاست منسجمی در قبال بحران های منطقه ای اعمال کند. نقش آفرینی نیروهای وابسته به القاعده که تحت حمایت سازمان امنیتی پاکستان و ارتش این کشور هستند عملا خارج از حوزه اختیارات و تصمیمات نواز شریف عمل می کند.

مقامات پاکستان طی سال های گذشته در مواردی عملکردهای چندان مثبتی در قبال جمهوری اسلامی ایران از خود نشان ندادند و ملت ایران هرگز شهادت دیپلمات های ایرانی را در نواز شریف افغانستان که توسط طالبان تحت حمایت سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان حمایت می شدند، فراموش نخواهد کرد.

تحرکات گروه های تروریستی از طریق خاک پاکستان که سربازان جان بر کف ایران را ربوده و یا طی عملیات مختلف به شهادت رسانده اند نیز از نقاط تاریک عملکرد دولت اسلام آباد تلقی می شود اما با وجود این فراز و نشیب ها، دو کشور می توانند مناسبات در سطح عالی و حسنه داشته باشند.
 
همین نگاه مثبت مقامات جمهوری اسلامی ایران به همسایه شرقی خود می تواند، زمینه خوبی برای حفظ جایگاه اسلام آباد در عرصه منطقه باشد و از این رو به تلاش آقای نواز شریف نخست وزیر پاکستان برای دیدار با مقامات کشورمان پس از سفر به عربستان و گفت وگو با مقامات ریاض در آنچه که محافل سیاسی منطقه " کاهش تنش میان تهران و ریاض" مطرح است، احترام می گذارد و میزبان وی خواهد بود البته با حفظ نقطه نظرات جمهوری اسلامی در قبال تحولات بین الملل و غرب آسیا از جمله کشتار مردم یمن توسط عربستان.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *