5 ساله کردن معاینه فنی کار غلطی بود/ جایگاه ویژه محیط زیست در برنامه ششم

17:43 - 28 دی 1394
کد خبر: ۱۲۳۵۶۳
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
همایش "نقش من در حفظ هوای پاک چیست" صبح امروز در سالن همایش سازمان حفاظت از محیط زیست با محوریت کاهش آلودگی هوا با حضور جمعی از مسئولین مربوطه برگزار شد.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA به گزارش خبرنگار ؛ ماشین آلات به عنوان امری اجتناب ناپذیر در دنیای امروز سهم قابل توجهی در زندگی روزمره انسان ها به خود اختصاص داده که این فرآیند به دنبال خود، مزایا و معایبی را به همراه دارد. مزایا و معایبی که هیچ یک به خودی خود قابل چشم پوشی نیستند.

آلودگی هوا نیز یکی از نمونه های این معایب است که در سال های اخیر در کشور ما مورد توجه و پیگیری قرار گرفته و کشور ما در راستای رسیدن به توسعه پایدار باید در مسیر کاهش این قبیل آلودگی ها حرکت کند، از همین رو 29 دی ماه به عنوان روز هوای پاک نام گذاری شده است.

امسال نیز به این مناسبت همایشی در سالن همایش سازمان حفاظت محیط زیست با شعار"نقش من در حفظ هوای پاک چیست"  حضور جمعی از مسئولان مربوطه برگزار شد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در همایش امروز خبر از تدوین یک فصل بخشی و فرابخشی برای محیط زیست در برنامه توسعه ششم برای نخستین بار داد و گفت: با این اتفاق بزرگ، برنامه ریزی کشور بر تمام هدف گذاری های ملی و بین المللی برای کاهش گازهای گلخانه ای، اقتصاد کم کربن، اصلاح الگوی مصرف آب و اهداف توسعه پایدار درج خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در لایحه هایی که به مجلس رفته، برای اولین بار درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت حامل های انرژی و آب برای رفع بخشی از آلودگی هوا اختصاص داده می شود.
 
ابتکار در خصوص اصلاح و به روز آمد کردن آلودگی هوایی که صنایع ایجاد می‌کنند، گفت:استاندارد و شاخص ها درباره خروجی مربوط به صنایع، متاسفانه از سال 74 تاکنون ارتقاء پیدا نکرده بود که طبق مصوبه دولت و با همکاری صنایع و وزارت نفت به روز رسانی شد و همه صنایع 6 ماه فرصت دارند تا استاندارد های اعلام شده را اعمال کنند و پایش آن‌ها به حداکثر خواهد رسید.

وی با اشاره به حل موضوع معاینه فنی که به غلط به دوره 5 ساله منصوب شده،تاکید کرد:امروز لایحه هوای پاک با اصل 85 در دستور کار مجلس قرار گرفته و تصویب این لایحه با تغییر زمان معاینه فنی می تواند گام مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص شرایط پسا تحریم گفت: مسئولیت ها در زمان پساتحریم سنگین تر شده و فرصت های بهتری برای رسیدگی به مسائل محیط زیستی خواهیم داشت.

در ادامه سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه ایجاد آلودگی هوا و کاهش آن تنها به عملکرد یک سازمان محدود نمی شود گفت: آلودگی هوا نتیجه فعالیت همه ملت، مردم، دستگاه های دولتی، صنایع و بخش های خصوصی است و در کاهش آن همه مسئولیت دارند.

وی در خصوص اقدامات سالانه‌ی دستگاه های اجرایی که موظف به کاهش آلودگی هوا بوده‌اند، گفت: توزیع بنزین یورو 4 در کلانشهرها،توزیع گازوئیل با گوگرد زیر 50 قسمت در میلیون در کلانشهرها،حذف حلال‌های صنعتی پتروشیمی تحت عنوان بنزین پتروشیمی از سوخت توزیعی کشور،اجرای 50 درصدی طرح کنترل بخارات مخازن، تانکرها و جایگاه‌های عرضه بنزین،پایش و آنالیز سوخت توزیعی در کلانشهرها هر سه ماه یک بار از نمونه اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

متصدی در ادامه افزود: سنجش آلاینده‌های خاص در هوای کلانشهرها،کنترل و نظارت مستمر بر فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده از طریق کار گروه مدیریت و ساماندهی صنایع آلاینده،بررسی دقیق گزارش‌های ارزیابی زیست محیطی با تاکید بر مدل سازی آلاینده‌های هوا، تصویب برنامه اقتصاد کم کربن در هیئت دولت به عنوان پیوست برنامه ششم،تهیه سند ملی گرد و غبار و تهیه برنامه مشارکت داوطلبانه کشور در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای "INDC” از جمله اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا در سال 94 بوده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: متاسفانه از سال 75 تاکنون حدود مجاز معاینه فنی تغییر نکرده بود،اما با تلاش های صورت گرفته طی 10 روز آینده سیستم معاینه فنی یکپارچه شده و با این رویداد مهم بسیاری از تخلفات به صفر خواهد رسید.

تحقیقات نشان دهنده آن هستند که آلودگی خودور ها درصد قابل توجهی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند.

محمد طاهریان کارشناس مکانیک و عضو گروه تدوین استاندارد ملی معاینه فنی خودرو بیان داشت: معاینه فنی استاندارد نقش به سزایی در کاهش آلودگی های زیست محیطی و افزایش امنیت خودرو دارد، که کشور ما هم اکنون دارای استاندارد ملی 8191 است که متاسفانه بر اساس استاندارد و زمان بندی مربوط به آن عمل نمی شود.

وی افزود:در حال حاضر 14 درصد از خودروهای که به معاینه فنی مراجعه می کنند دارای حداقل های استاندارد نیز نیستند.

طاهریان در ادامه به ارائه راهکار در این زمینه پرداخت و گفت: اگر داشتن معاینه فنی شرط لازم برای گرفتن بیمه شخص ثالث باشد در این صورت شاهد مستمر بودن معاینه فنی در طول سال خواهیم بود،همچنین این عمل بر روی کاهش تصادفات و فرهنگ سازی تاثیر گذار است.
 
بدون شک شهروندان کلان شهرها تنها در صورت اجرای صحیح و کامل اهداف و برنامه ریزی های صورت گرفته شاهد هوای پاک خواهند بود زیرا که هوای پاک ماحصل اراده جدی تمام سازمان ها و ارگان های مربوطه در بلند مدت است.


/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri",sans-serif; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:FA;}


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *