نفتکش های ایران آماده سفر به اروپا

14:16 - 26 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۲۹۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رويترز در گزارشي از آماده‌باش نفتکش‌هاي ايران براي حرکت به سوي هند و اروپا خبر داد.
به گزارش ، رويترز در گزارش خود مي نويسد: در حالي که انتظار مي‌رود آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش خود ازعمل به تعهدات از سوي ايران بگويد و تحريم‌ها عليه تهران نهايتا تا روز يکشنبه لغو شود، گزارش‌ها حاکي از آماده‌باش نفتکش‌هاي ايران براي حرکت به سوي هند و اروپاست.

ايران مي‌خواهد صادرات نفت خام خود به هند طي سال جاري را تا 200 هزار بشکه در روز افزايش دهد و صادرات نفت به اروپا را بعد از چهار سال از سربگيرد و در همين رابطه ايران 22 سوپرتانکر يا نفتکش غول‌پيکر دارد که آماده حرکت است و بنا بر داده‌هاي رديابي کشتي‌ها که در شرکت «تامسون رويترز» گردآوري مي‌شود، مسير 13 سوپر نفتکش پر و نيمه‌پر ايران به سمت هند است و اين حجم از نفت کفاف نيازهاي يک هفته هند را مي دهد.

در همين زمينه يک منبع ايراني به رويترز گفته است که مقصد اصلي ايران هند است، چرا که در ميان کشورهاي آسيايي بيشترين نرخ رشد مصرف نفت خام را دارد.

هند طي سال گذشته 260 هزار بشکه در روز نفت از ايران خريده بود، اما رويترز مي‌نويسد ايران در نظر دارد در سال 2016 روزانه 200هزار بشکه به صادرات نفت خود به هند بيفزايد.

در همين حال اين گزارش با اشاره به افت قيمت نفت به 30 دلار مي افزايد ايران مي‌خواهد به محض لغو تحريم‌ها توليد نفت خود را در عرض 6 ماه تا نيم ميليون بشکه افزايش دهد و در نيمه دوم 2016 نيز به همين ميزان افزايش دهد، موضوعي که به حجم نفت مازاد در بازار و احتمالا افت بيشتر قيمت‌ها منجر خواهد شد.

بنا بر ارزيابي اداره اطلاعات انرژي آمريکا، در سال 2015 روزانه 1.9 ميليون بشکه نفت مازاد بر مصرف در دنيا توليد شده است و انتظار نمي‌رود قيمت نفت در سال جاري به بالاي 40 دلار برسد.

پالايشگاه شرکت اسار هند به رويترز گفته است: روابط ديرينه‌اي با ايران داريم و بعد از لغو تحريم‌ها گزنيه هاي موجود را ارزيابي خواهيم کرد.

مانگلور، ديگر پالايشگاه مشتري نفت ايران در هند، نيز گفته است که خريد نفت از کشورهاي نزديک (ايران) به صرفه است، اما بستگي به قيمت‌ها دارد.

گفته مي‌شود که کشورهاي توليدکننده نفت خاورميانه که اکثر آنها عضو اوپک هستند، رقابت چشمگيري در عرضه تخفيف به مشتريان نفتي راه انداخته‌اند.

در اين ميان مجمع صنعت کشتيراني بيمکو به رويترز گفته است: بعد از لغو تحريم‌ها، اروپا يکي از اولين مقاصد نفتکش‌هاي ايران خواهد بود.

پيتر سند، تحليلگر ارشد اين مجمع، مي‌گويد که مشتريان عمده نفت ايران در اروپا قبل از تحريم‌ها کشورهايي مانند ايتاليا، اسپانيا و يونان بودند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *