الزامات مسیر برجام

8:02 - 26 دی 1394
کد خبر: ۱۲۲۰۲۲
«یوکیا آمانو» امروز یا فردا گزارشی در مورد تعهدات اجرا شده ایران ارائه خواهد نمود و پس از ارائه این گزارش است که باید روند لغو تحریم‌ها عملیاتی شود و بقیه امور در راستای تعهدات طرف مقابل به سرانجام برسد.
الزامات مسیر برجامبه گزارش ، برنامه جامع اقدام مشترک این روزها وارد مرحله‌ای حساس شده و کشورهای طرف مذاکره در مسیر اجرای توافق هسته‌ای قرار گرفته‌اند.

وظایف طرف ایرانی با انجام امور مرتبط با رآکتور اراک به پایان رسید و بازرسان حاضر در ایران گزارش خود را در این‌باره به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال کرده‌اند.

بر اساس جدول زمانی، «یوکیا آمانو» امروز یا فردا گزارشی در مورد تعهدات اجرا شده ایران ارائه خواهد نمود و پس از ارائه این گزارش است که باید روند لغو تحریم‌ها عملیاتی شود و بقیه امور در راستای تعهدات طرف مقابل به سرانجام برسد.

با توجه به وزن سیاسی ایران اسلامی در مقیاس جهانی و منطقه‌ای و تاثیرگذاری کشورمان در تحولات گوناگون، لازم است برای حراست از دستاوردهای نظام در این برهه حساس، موارد ذیل مورد توجه ویژه قرار گیرند:
1- مهمترین ضرورت و بایسته اجرای برجام که پیش از این، توسط مسئولین سه قوه مورد تاکید قرار گرفته بود، لزوم توجه به منویات و شروط مقام معظم رهبری‌ در این خصوص است. بندهای نُه‌گانه ابلاغی از سوی ایشان، هر کدام به مثابه منشوری است که راه تشکیک و تردید را مسدود کرده و وظایف مقامات ذی‌ربط را روشن می‌نماید.

 از جمله در بند دوم آن، به صراحت به نقض برجام و توقف فعالیت‌های آن در صورت وضع هرگونه تحریم اشعار می‌دارد و تاکید می‌کند: «در سراسر دوره‌ ۸ ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ی مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.»

 بنابراین، نباید امر اینگونه مشتبه شود که کارها تمام شده و تحت هر شرایطی، نظام اسلامی به اجرای برجام تن خواهد داد.

هنوز طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده و طی روزهای آینده باید منتظر بود و دید که آیا طرف‌های غربی مطابق بندهای مصوب برجام عمل خواهند کرد یا خیر. جای هیچ تردیدی نیست که مسئولین در صورت مشاهده هرگونه مغایرت رفتار طرف غربی با آنچه که باید انجام دهند، باید روند برجام را متوقف نمایند.

2- یکی دیگر از فاکتورهای مهم درباره اجرای برجام که مورد تاکید رهبر انقلاب است، لزوم تعیین هیاتی برای نظارت بر اجرای «برنامه اقدام جامع مشترک» است. ایشان در بند آخر الزامات اجرای برجام تاکید می‌کنند: «وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام و نیز گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکاری در طرف مقابل به ویژه آمریکا، ایجاب می‌کند که یک هیئت قوی و آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل تشکیل شود.

ترکیب و وظائف این هیئت باید در شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب شود.»

 این توصیه حکیمانه و کارشناسانه ایشان ناظر بر رعایت مصالح ملی و آرمان‌های نظام بوده و ساز و کار آن باید در این مقطع حساس به صورت شفاف اطلاع‌رسانی گردد.

طرف غربی در برجام، شورای امنیت را به عنوان ناظر بر اجرای توافق هسته‌ای تعیین نمود و این حق را به شورا داد که چنانچه ایران در اجرای برجام کوتاهی کند، تحریم‌ها را مجدداً اعمال نماید. تعیین هیأت نظارت بر اجرای برجام در واقع راهکاری برای مقابله با این ترفند موذیانه غرب است تا چنانچه تخلفی از سوی طرف مقابل سر زد، آن را اعلام نموده و عمل متقابل را دستور کار قرار دهد. این هیأت از یک سو عاملی بازدارنده برای طرف مقابل و از سوی دیگر تضمین‌کننده اجرای عادلانه برجام خواهد بود. 

3- از وظایف دستگاه دیپلماسی، نظارت بر روند پیگیری‌ لغو تحریم‌هاست و شورای عالی امنیت ملی که مجموعه‌ای شامل مسئولین بلندپایه نظام است با در نظر گرفتن وظایف قانونی خود نیز باید به وظایف نظارتی خود عمل نمایند.

با توجه به سوابق و تجربیاتی که درباره تعهدات طرف غربی در خاطره مردم و نظام هک شده است، روشن است که اصل اجرای برجام بر مبنای «عدم اعتماد به دشمن» استوار است.

نقض‌عهد و فریبکاری دشمن از جمله ارتباط نزدیک کشورهای غربی و به ویژه آمریکا با رژیم صهیونیستی، ما را به این نتیجه عقلایی می‌رساند که نباید به لبخند دشمن فریفته شد و به آن اعتماد کرد. عمده نگرانی مردم و دلسوزان نظام در این مقطع، مراقبت از شیطنت‌ها و تخلفات آمریکا و هم‌پیمانانش در برجام است تا از رهگذر آن، مسیر هرگونه انحراف و تخلف را مسدود گردد.

چنانچه نظارت‌های کافی مورد غفلت قرار گرفته یا خوشبینی‌های غیرمنطقی مانع دقت در رصد امور شوند، احتمال اینکه بار دیگر با وضع تحریم‌های جدید یا اجرای مواردی خارج از بندهای برجام، به ملت شریف و بزرگ ایران توهین شود وجود دارد.

بنابراین برای پیشگیری از رخ دادن چنین اموری، باید نظارت کافی صورت گرفته و مسئولین مربوطه به بهترین شکلی از تمامی ابعاد ماجرا آگاهی داشته باشند.

4- بر اساس آخرین تحلیل‌ها و گزارشات اتاق‌های فکر آمریکا، «ایران اسلامی» همچنان در زمره مهمترین دشمنان این کشور قرار دارد. رژیم صهیونیستی نیز بارها اعلام کرده که خطر ایران اسلامی از خطر تروریسم تکفیری داعش به مراتب بیشتر است!

این حقایق به صورت منطقی ما را به این واقعیت رهنمون می‌شوند که خطر «نقض عهد» از سوی آمریکا، «همچنان» وجود دارد و شروط رهبری برای اجرای برجام، نشان می‌دهد که آمریکا هنوز شیطان بزرگ است و با چند جلسه مذاکره و توافق بر سر یکی از مسائل نظام، مشکل اساسی ما با کدخدا حل نمی‌شود.

 دشمنی‌های عمیق و ریشه‌داری که ایران اسلامی با نظام سلطه دارد، ناشی از به خطر افتادن منافع استکباری آنان است و مادامی که آنان بر عقاید خود اصرار دارند، معاهده و پیمان ما با آنان، باید گام به گام و با ملاحظه دقیق به پیش رود.

شرایط کشورمان در تمام برهه‌ها دارای ملاحظات خاص و ویژه خود بوده و در مسیر برجام نیز حائز شرایطی بسیار حساس است.

این دوران حساس، مانند شرایط سخت جنگ تحمیلی و تحریم‌های ابتدای پیروزی انقلاب نیز خواهد گذاشت و گذار از این دوره مانند هر دوره دشوار، بر قوت و صلابت نظام اسلامی خواهد افزود.

 فراموش نکنیم که دشمن ما، ظالم، خونخوار و بدعهد است و فریفته شدن به جلوه متمدنانه آن عواقب سنگین و پرهزینه‌ای برای کشور به همراه خواهد داشت.

/انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *