رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نظارت بدون ارائه آموزش و حمایت‌های مدیریتی منجر به بی عدالتی می‌شود

13:55 - 22 دی 1394
کد خبر: ۱۲۰۸۳۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
جهانگیر گفت: امروز بی انگیزگی شغلی مهمترین معضل در سیستم های اداری است که موجب کم کاری و به تبع آن مشکلات دیگر شده است.
به گزارش به نقل از روابط عمومی سازمان زندان‌ها، همایش و دوره آموزشی هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان سازمان زندان ها با سخنرانی جهانگیر آغاز بکار کرد.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در مراسم افتتاح این همایش گفت: پدیده کم کاری و پایین بودن بهره وری در سیستم های اداری مساله ای است که باید به طور جامع ریشه یابی شود.

وی افزود: یکی از مهمترین علل در بروز پدیده کم کاری موضوع ارزش و رابطه ارزشی فرد با شغل است به این صورت که اگر فرد در شغل خود احساس ارزش و دستیابی به ارزش های مورد نظر را داشته باشد میتواند موجب تولید انگیزه و ارتقاء بهره وری شود.

رئیس سازمان زندان ها با بیان اینکه ارزش ها در نظام اداری به دو دسته مادی و معنوی تقسیم میشوند گفت: سیستم های اداری ما سیستم های متورم شده اند و نتوانسته اند تناسب لازم را بین در آمدها و نیازهای مادی کارکنان خود را تامین کنند و این عدم تناسب فرد را به سمت شغل های دوم و شغل های کاذب می کشاند که همین موضوع اولین نکته در کاهش ارزش مادی شغل در نزد فرد است.

جهانگیر تامین نیازهای مادی را با زیاده طلبی افراد تفکیک کردو تصریح کرد: نیازهای مادی علل گوناگون دارد که باید ضمن تفکیک آن ها از یکدیگر به ریشه ها و علل آن توجه کرد.

مشاور رئیس دستگاه قضا گفت : نکته دیگری که باعث کاهش انگیزه و پایین آمدن ارزش شغل نزد فرد می شود کسب ارزش های معنوی از شغل است که اگر فرد به این ارزش دست نیابد دچار خلاء های مختلف می شود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه با اشاره به شغل زندانبانی اضافه کرد : علیرغم رضایت شغلی فرد در داخل مجموعه زندان ها که ناشی از کمک به افراد آسیب دیده و دستگیری از همنوعان است متاسفانه در بیرون زندان این نگاه وجود ندارد و می بینیم این تفاوت نگاه در داخل و بیرون زندان ایجاد بحران ارزش معنوی برای فرد می کند.

وی گفت: امروز بی انگیزگی شغلی مهمترین معضل در سیستم های اداری است که موجب کم کاری و به تبع آن مشکلات دیگر شده است.

این مقام ارشد قضایی ادامه داد: هر سازمانی دارای فرهنگ و ساختاری است که افراد را در خود جذب می کند و اگر تولید فرهنگ در سیستم های اداری که تابع متغیرهایی مانند کمبود ارزش و انگیزه است به همین رویه ادامه یابد فرهنگ سازمانی دچار بحران خواهد بود و در نتیجه افرادی که جذب این فرهنگ می شوند افراد با انگیزه ای نخواهند بود.

رئیس سازمان زندان ها گفت : واحدهایی مانند حفاظت، بازرسی و هیات های رسیدگی به تخلفات در کنار واحدهای فرهنگی مانند انجمن های اسلامی و بسیج در راستای مقابله با کم کاری در ادارات تشکیل شده اند ولی مادامی که نظارت به یک فرهنگ درونی تبدیل نشوند قطعا نظارت های بیرونی کارآمد نخواهند بود.

وی نقش نظارتی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری را به دو بخش نظارت و پیشگیری تقسیم کرد و بیان کرد: خوشبختانه در بخش تبیین قانون ، قوانین خوبی طراحی شده است که اگر در اجرای آنها دقت کافی صورت بگیرد نتایج خوبی را در پی خواهد داشت ولیکن اولویت هیات ها باید نقش پیشگیری باشد.

جهانگیر در ادامه افزود: اگر در بخشی از فعالیتهای سازمان دچار کم کاری شویم نتیجه اش عدم اجرای ماموریت های سازمان خواهد بود و اگر یک سازمان نتواند ماموریت های خود را انجام دهد فلسفه وجودی آن زیر سوال خواهد رفت .

مشاور رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه فرهنگ کار یعنی اینکه برای رفاه حال آیندگان نیز تلاش کنیم گفت: چرخه معیوب اشتغال و کم کاری موجب اتلاف انرژی ها و سرمایه های کشور و در نتیجه ظلم در حق آیندگان خواهد بود.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه یکی از موارد عدم تناسب بین سیاست های شغلی را موضوع آموزش عالی عنوان کرد و گفت: امروز به علت عدم تناسب در ارائه آموزش و نیازهای شغلی جامعه متاسفانه می بینیم که دانشجویان که با هزینه بسیار به تحصیل می پردازند در نهایت با معضل بیکاری روبرو هستند.

وی فرهنگ تنبلی را یکی دیگر از معضلات جامعه عنوان کرد و بیان کرد: شبکه های مجازی با کار کردهای مختلفی که دارند پدیده ای بنام فرهنگ تنبلی را نیز در پی دارند که متاسفانه یکی از دلایل ورود افراد به این شبکه ها کسب ارزش های معنوی است که از محیط کار نتوانستند دریافت کنند و این نیز یکی دیگر از آسیب های اجتماعی است.

جهانگیر در ادامه به تبیین نحوه فعالیت هیات های رسیدگی به تخلفات پرداخت و گفت: داشتن حب و بغض مهمترین آفت هیات های رسیدگی به تخلفات اداری است گفت : امروز هیات های رسیدگی به تخلفات باید تلاش کنند تا خود را با شرایط جدید بروز رسانی کنند و این مستلزم مدیریت جامع و علمی در نحوه برخورد با پرونده های تخلف می باشد.

وی افزود: در بررسی پرونده ها باید به وظایف مدیریتی نیز توجه داشت که از جمله آن ها بحث آموزش است و مدیریت موفق ابتدا باید نکات لازم را به کارکنان خود آموزش دهد سپس از آن ها انتظار رفتار مناسب را داشته باشد.

رئیس سازمان زندان ها نقش حمایتی مدیران را نیز مهم ارزیابی کرد و گفت : اگر مدیریت حمایت های لازم را از کارکنان نداشته باشد با پدیده ترس و یا عدم انجام مطلوب فعالیت ها توسط کارکنان مواجه خواهیم بود.

جهانگیر اضافه کرد: در بررسی تخلفات افراد توجه به شخصیت ، سوابق و ریشه یابی علل تخلف بسیار مهم است و نباید طوری تصمیم گیری شود که خدای ناکرده حقوق افراد نادیده گرفته شود.

وی گفت: هیات های رسیدگی به تخلفات باید توجه داشته باشند که در رسیدگی به پرونده ها نگاه فرد محور نداشته باشند و باید منافع سازمان و حقوق بیت المال را در نظر بگیرند چرا که نقش هیات ها ارزشی است.

رئیس سازمان زندان ها در پایان گفت : عنوان پرونده به این معنی نیست که فرد حتما متهم است بلکه هیات های رسیدگی می بایست با توسعه نگاه حمایتی در جلسات خود به جنبه های اصلاحی و ارشادی نیز توجه نمایند.

شایان ذکر است این نشست به مدت دو روز در محل ساختمان شماره یک سازمان زندان ها برگزار می شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *