حمله به سفارت عربستان مشکوک است/ قوه قضائیه با قدرت در حال پیگیری موضوع است

10:27 - 15 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۷۹۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
سخنگوی دولت گفت: يكشنبه يا سه شنبه هفته آينده لايحه بودجه ٩٥ و برنامه ششم توسعه را تقديم مجلس ميكنيم.
يكشنبه يا سه شنبه هفته آينده لايحه بودجه ٩٥ و برنامه ششم توسعه را تقديم مجلس ميكنيمبه گزارش خبرنگار سیاسی میزان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جریان نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدامات خصمانه اخیر عربستان سعودی را می توان در راستای سنگ اندازی در مسیر اجرای برجام ارزیابی کرد یا خیر؟ اظهار کرد: برخی کشورهای منطقه در کنار رژیم صهیونیستی از همه تلاش خود بهره گرفته اند تا بتوانند مانع از حصول توافق هسته ای میان ایران و 1+5 شوند و آنها پس از حصول برجام نیز همه تلاش خود را در راستای مخدوش کردن آن به کار بستند.

وی ادامه داد: خیلی از صاحبنظران اقدامات نسنجیده و محکوم شده اخیر عربستان سعودی را بی ارتباط با قضیه برجام نمی دانند اما با توجه به اینکه برجام یک سند محکم است جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با رعایت طرف مقابل، آن را اجرایی کند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون میزان عیدی کارکنان دولت بیان داشت: در مورد میزان عیدی کارکنان دولت مصوبه هیات وزیران لازم است و هنوز در این زمینه تصمیم گیری صورت نگرفته است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون شرکت نزدیکان دولت در جلسات حزبی گفت: شرکت یکی از اعضای دولت در میتینگ های حزبی و سیاسی را نمی توان به معنای دخالت دولت در امر انتخابات تلقی کرد.

نوبخت درادامه به خبرنگاران گفت:  یکشنبه یا سه شنبه هفته آینده لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه را تقدیم مجلس می کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون موضع رسمی دولت در قبال تصمیم عربستان مبنی بر قطع ارتباط سیاسی با ایران اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در گام نخست اقدام داعش گونه و بدوی سعودی ها در اعدام آیت الله نمر را محکوم می کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: اقدامات اخیر عربستان را می توان در راستای شکست های این کشور در عراق و سوریه و یمن ارزیابی کرد.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با موضع دولت در قبال حمله به سفارت عربستان درتهران بیان داشت: این اتفاق کاملاَ مشکوک است و با توجه به اینکه اتفاق مزبور موجب منفعت عربستان شد باید تحقیق شود که چه دست هایی پشت صحنه قرار دارد تا اقدامات نادرست ریاض را تحت الشعاع قرار دهد.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه با قدرت در حال رسیدگی به موضوع حمله به سفارت عربستان در تهران است.

سخنگوی دولت در ادامه خاطر نشان کرد: بدون تردید سیاست مداران ناپخته سعودی از قطع رابطه با ایران متضرر می شوند، حتی اگر قدرت بزرگی همچون جیبوتی هم آنها را همراهی کند!

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مکالمه تلفنی میان ظریف و کری در مورد اتفاقات اخیر صحت دارد یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه در راستای اجرای برجام تبادل نظرهای مستمری میان وزیر خارجه ایران و وزرای خارجه 1+5 انجام می گیرد ممکن است در همین راستا آقایان ظریف و کری در رابطه با اتفاقات اخیر پیرامون عربستان نیز بحث هایی را کرده باشند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران از تصمیم عربستان مبنی بر قطع روابط سیاسی متضرر می شود یا خیر؟ بیان داشت: عربستان و ریزه خوارانش سهمی از توسعه ملی در ایران ندارند بنابر این، این امر برای ما نگران کننده نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  آقای رسایی اخیراَ دریکی از شبکه های اجتماعی از رد صلاحیت خود برای انتخابات مجلس خبر داده و از این طریق به دولت انتقاد کرده است، موضع دولت چیست؟ گفت: هنوز خبری از احراز صلاحیت ها نیامده و این گونه صحبت های پیش داوری است و دولت در انتخابات جز اجرای قانون کار دیگری را انجام نمی دهد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ابلاغیه شورای اطلاع رسانی دولت در مورد چگونگی حضور دولتمردان در برنامه های صدا و سیما صحت دارد یا خیر؟ گفت: شورای اطلاع رسانی دولت مصوبه ای را مبنی بر ضرورت نامه کتبی رئیس سازمان صدا و سیما جهت حضور دولتمردان در برنامه های رسانه ملی ابلاغ نکرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت در سال آینده با کسری بودجه مواجه خواهد شد یا خیر؟ اظهار کرد: پیش بینی ما این است که دولت در سال آینده کسری بودجه نخواهد داشت چرا که سازمان مدیریت و برنامه ریزی درحال تنظیم مصارف در حد درآمدها است؛ البته قرار شده هزینه های عمرانی در سال جاری بیشتر پرداخت شود.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران به واسطه تنش اخیر ایجاد شده از سوی عربستان نگران به راه افتادن اختلافات فرقه ای نیست، گفت: اینکه گفته می شود تنش اخیر میان تهران و ریاض به منازعات فرقه ای و مذهبی می انجامد حرف درستی نیست چرا که تمام آزادی خواهان جهان  نسبت به اقدامات عربستان اعتراض کرده اند و حتی سوئیس سفیر عربستان را احضار کرد بنابر این نمی توان اقدامات عربستان را به مباحث شیعه و سنی تقلیل داد.

نوبخت تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان بسط روابط خود با جهان و کشورهای همسایه است اما این قاعده ممکن است یک استثناء هم در مورد عربستان داشته باشد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون بهره گیری دولت از سیاست های اقتصاد مقاومتی در تدوین برنامه ششم بیان داشت: ما 24 بند از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و 81 بند از سیاست های کلی برنامه ششم را احصاء کرده ایم و دقیقاَ مشخص کرده ایم که لایحه برنامه ششم توسعه با ابتناء به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین شده اند.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پلیس در صیانت از سفارت عربستان قصور کرده است یا خیر؟ گفت: در چنین شرایطی قاعدتاَ نیروهای پلیس باید با دقت چنان حلقه ای را ایجاد کنند که خسارتی وارد نشود.

نوبخت ادامه داد: قوه قضاییه تمام کسانی را که وظایف قانونی  خود را انجام نداده اند و یا بدون اذن قانونی کاری را انجام داده اند حتی نیروهای پلیس را تحت تعقیب قرار خواهد داد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت با توجه به اتفاقات صورت گرفته در مشهد اتفاقات تهران را در مقابل سفارت عربستان پیش بینی نکرد، افزود: انتقال تجمعات اعتراض آمیز مردم تهران از مقابل سفارت عربستان به میدان فلسطین در روز دوشنبه پیشنهاد دولت بود بنابر این نمی توان گفت که دولت پیش بینی های لازم را انجام نداده است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اتفاقات اخیر، وضعیت حج عمره چگونه می شود؟ بیان داشت: جان و آبروی زائران باید از تعرض سعودی ها مصون باشد و تا زمانی که مسائل گذشته حل نشود اعزام عمره متوقف خواهد بود.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی جریان ها در حال تخریب دولت به واسطه اتفاقات اخیر صورت گرفته مقابل سفارت عربستان هستند، واکنش دولت چه خواهد بود؟ اظهار کرد: وزارت اطلاعات در حال پیگیری است که آیا برخی گروه ها درحال تضعیف دولت به واسطه اتفاقات اخیر تنش ایجاد شده میان تهران و ریاض هستند یا نه.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران نیز قصد ندارد به مانند عربستان برای مقابله با این کشور دست به ائتلاف با همپیمانان خود بزند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با عربستان سعودی نیازی به ائتلاف با همپیمانان خود ندارد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قیمت نفت در بودجه سال 95 چه مقدار تعیین شده است؟ بیان داشت: ما درحال حاضر که در شرایط تحریم قرار داریم سقف مقدار تولید نفتمان یک میلیون است و مصمم هستیم که در شرایط پسا تحریم با بازیابی سهم خود در بازار نفت صادرات نفت خود را تا سقف دو میلیون و 350 هزار بشکه افزایش دهیم.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اصرار وزیر صنعت و معدن به خروج معاملات پتروشیمی از بازار بورس گفت: خروج معاملات پتروشیمی از بازار بورس مورد موافقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیست و نظر شخصی نعمت زاده است.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت استخدام های دولتی در سال آینده بیان داشت: در سال 95، هفده هزار و 700 نفر به استخدام وزارت بهداشت در می آیند و حدود 12 الی 14 هزار نفر هم در آموزش و پرورش استخدام می شوند.

 وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون وابستگی بودجه 95 به منابع نفتی گفت: وابستگی بودجه 95 به منابع نفتی زیر 25 درصد است.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند حمله کنندگان به سفارت عربستان در زمره مخالفان رئیس جمهور و مزدوران سعودی بودند، تصریح کرد: حتی می توان گفت که حمله کنندگان به سفارت عربستان نیز در زمره مزدوران رژیم صهیونیستی بودند.

وی در پایان در پاسخ به سوالی پیرامون موضع دولت در قبال اظهارات اخیر شهردار تهران در مورد حل آلودگی هوای پایتخت خاطر نشان کرد: دولت از هر نهاد و دستگاه و فردی که طرحی برای بهبود وضعیت هوای تهران دارد استقبال می کند و من ضمن تشکر از شهردار تهران از وی می خواهم تا برنامه خود را با همان مقدار اختیارات فعلی که دارند در رابطه با بهبود وضعیت محیط زیست به دولت ارائه دهند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *