"کارشناس روس": قطع روابط عربستان سعودی با ایران به نفع داعش است

21:30 - 21 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۶۷۷
خبرگزاری میزان - معاون مرکز فناوری های سیاسی روسیه اعلام کرد: قطع روابط دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران اقدامی است که گروه تروریستی داعش از آن نفع خواهد برد و به این دلیل بر وضع امنیت منطقه تاثیر خواهد گذاشت.
به گزارش به گزارش سرویس بین الملل ،"الکسی ماکارکین" در گفت و گو با خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: قطع روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و ایران، مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه را به شدت دشوار و پیچیده می کند و گروه تروریستی تکفیری داعش بیش از دیگران از این وضعیت سود خواهد برد.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه در اقدامی عجولانه و نسنجیده در واکنش به اعتراض ایران و برخی کشورهای دیگر به اعدام آیت الله نمر باقر النمر، قطع روابط دیپلماتیک کشورش با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

معاون مرکز فناوری های سیاسی روسیه گفت: این اقدام، وضع ژئوپلیتیکی را در منطقه تغییر نمی دهد اما موجب تشدید اختلافات مذهبی خواهد شد.

کارشناس روس خاطرنشان کرد: اعدام روحانی برجسته شیعه در عربستان سعودی و اعتراضات ایران به این اقدام، رویارویی تهران و ریاض را بیشتر نمایان کرد.

وی با اشاره به حمایت عربستان از گروه های تروریستی در سوریه به پشتیبانی ایران از حکومت مرکزی در دمشق اشاره کرد و افزود: اگر در سوریه رویارویی میان ایران و عربستان سعودی کاملا به چشم می خورد، در جنگ یمن که عربستان و ایران از طرف های مناقشه حمایت می کنند و نیروهای عربستانی ماههاست که به عملیات نظامی علیه شیعیان می پردازند، کمتر دیده می شود.
 
معاون مرکز فناوری های سیاسی روسیه در ادامه مصاحبه به مبارزه نیروهای مردمی و ارتش عراق با گروه تروریستی داعش اشاره کرد و افزود: این نیروها هفته گذشته توانستند شهر مهم الرمادی را از اشغال تروریست های داعشی خارج کنند. در حالی که این گروه از طرف بخشی از سنی های عراق و کشورهای منطقه همچون قطر حمایت می شود.

ماکارکین در همین حال معتقد است با وجود قطع روابط دیپلماتیک، رویارویی ایران و عربستان سعودی به مناقشه نظامی منجر نمی شود اما توافق در باره مسایل سوریه و یمن دشوارتر از گذشته خواهد شد و چنین وضعیتی به نفع گروه تروریستی داعش است.

وی در مورد مبارزه با داعش گفت: تنش های بی سابقه به وجود آمده میان ایران و عربستان سعودی مانع مبارزه با داعش می شود اما تلاش ها در این زمینه را از بین نمی برد.

کارشناس روس گفت: سعودی ها نمی خواهند افراط گرایان سنی مذهب پیشرفت زیادی داشته باشند زیرا این نیروها امنیت عربستان و پادشاهی خاندان آل سعود را تهدید می کنند و نسبت آن هیچ علاقه ای ندارند. برای شیعیان هم داعش کاملا غیرقابل قبول است. با توجه به این مسائل قطع روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و ایران، مبارزه با تروریسم را به مراتب دشوارتر می کند.

عربستان سعودی آیت الله نمر باقر امین النمر رهبر شیعیان این کشور را به اتهام واهی تلاش برای برهم زدن امنیت کشور اعدام کرد.

آیت الله نمر در طول عمر خود هیچگاه اقدامی مسلحانه انجام نداده و همواره بر مبارزه سیاسی برای دستیابی به حقوق شیعیان عربستان و جلوگیری از تبعیض ها و سرکوبی آنها تاکید داشت.
 


 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *