آمریکا می‌توانست از اعدام شیخ نمر جلوگیری کند

16:12 - 13 دی 1394
کد خبر: ۱۱۷۱۲۷
یک وکیل بین‌المللی می‌گوید آمریکا می‌توانست به راحتی از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه شرشناس عربستان جلوگیری کند.
به گزارش ، بری گروسمن، وکیل بین‌المللی در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی گفت در واقع آمریکا می‌توانست جلوی اعدام شیخ نمر را بگیرد زیرا «دربار سعودی بسیار به آمریکا وابسته است».

آمریکا می‌توانست از اعدام شیخ نمر جلوگیری کند

وی افزود: عربستان مانند اسرائیل «رابطه ویژه» بلند مدتی با آمریکا دارد و اگر دولت اوباما اندکی نسبت به حقوق شیخ نمر و همه کسانی که دیروز اعدام شدند نگرانی نشان می‌داد، به راحتی می‌توانست از اعدام آن‌ها جلوگیری کند زیرا اوباما خود در چند ماه گذشته در حال تقویت روابط دیپلماتیک با پادشاه عربستان و حلقه درونی او بوده است.   

این در حالی است که جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه در واکنش به اعدام شیخ نمر گفت: «ما به ویژه نگرانیم که اعدام نمر النمر، روحانی برجسته شیعه و فعال سیاسی، تنش‌های فرقه‌ای تشدید کند، آن‌هم زمانی که لازم است این تنش‌ها فورا کاهش یابند».

گروسمن افزود: «محکومیت جهانی دیروز در واکنش به اعدام گسترده در عربستان سعودی، بر اساس هر دیدگاه منطقی، موضوعی است که نیازمند صدور بیانیه از سوی سران همه کشورها بود نه این که صرفا مقامات سطح پایین این کشورها واکنش ندهند».

وی اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره اعدام شیخ نمر را تلاش کاخ سفید برای «حفظ آبرو» دانست.

این کارشناس حقوق بین‌الملل گفت درخواست دیروز جان کربی از عربستان برای احترام به حقوق بشر همان اندازه «مضحک» است که او چند روز پیش در صفحه توئیتر خود درباره «پیروزی» آمریکا در «آوردن صلح» به سوریه در سال 2015 سخن گفته بود.

کربی گفته بود: «ما پیش‌تر نگرانی‌‌هایمان را درباره روند قضایی در عربستان سعودی ابراز کرده‌ایم و این نگرانی‌ها را با بالا‌ترین مقامات دولت عربستان در میان گذاشته‌ایم. اکنون بار دیگر از دولت عربستان می‌خواهیم ضمن احترام و حمایت از حقوق بشر، روند شفاف و عادلانه را در همه پرونده‌های قضایی تضمین کند».

به گفته گروسمن، این سخنان کربی «جوک بی‌مزه است».

 وی افزود: «بی‌شک مردم دیگر نسبت به مواضع ایالات متحده درباره این موضوع‌ها گیج و سر در گم نمی‌شوند. مقام‌های آمریکایی هنگامی که می‌خواهند اهداف ژئوپلتیکی خود را پیش ببرند با تحمیل آن بر کشورهای مخالف جهت آمریکا، تمام موازین حقوق بین‌الملل را زیر پا می‌گذارند. پادشاهی عربستان سعودی خود بنای مدرن ساخت آمریکا است که رهبری آن با حمایت بی‌قید و شرط طولانی مدت آمریکا تضمین شده است».

گروسمن پرونده علیه شیخ نمر را «ساختگی و با انگیزه سیاسی» دانست و گفت «واقعیت سرکوب‌های سازمان‌یافته عربستان علیه شیعیان منطقه کاملا برای همه آشکار است».

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *