شاخص امید به زندگی با بهبود تغذیه، 10 سال افزایش می‌یابد/ چهار درصد جمعیت ایران فقر غذایی دارند

19:03 - 26 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۶۵۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اصلاح و بهبود روش های تغذیه ای می توان شاخص امید به زندگی در ایران را به میزان 10 سال افزایش داد.

: رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با اصلاح و بهبود روش های تغذیه ای می توان شاخص امید به زندگی در ایران را به میزان 10 سال افزایش داد.

به گزارش ، رسول دیناروند در همایش روز جهانی غذا در تالار ابن سینای مشهد اظهار کرد: هم اکنون امید به زندگی در کشور مان 73 سال است، در حالی که می توان میانگین عمر مردمان را با بهبود فرهنگ تغذیه ای به 83 سال افزایش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: تحقیقات انجام شده نشان داده است که میزان و نوع مواد غذایی مصرفی در ایجاد بسیاری از بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان، فشار خون و بیماریهای گوارشی نقش بسزایی دارند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب که مواد غذایی مانند شکر، روغن و نمک که در ایجاد بیماری ها نقش مهمی دارند، اظهار کرد: در ایران بیش از این مواد بیش از میزان موردنیاز بدن و به صورت بی رویه مصرف می شوند. به طور مثال در حال حاضر مصرف نمک در ایران دو و نیم برابر میزان مورد نیاز بدن است، همچنین میزان مصرف چربی و شکر در بین ایرانیان بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است.


چهار درصد جمعیت ایران فقر غذایی دارند

دیناروند با بیان اینکه میزان دریافت اسید های چرب با ترانس بالا در کشور باید به صفر برسد، گفت: هم اکنون اسیدهای چرب مورد استفاده در صنایع غذایی کشورمان مانند استفاده از روغن های جامد 20 درصد است.

وی گفت: در حال حاضر نگرانی کشورمان در حوزه غذا از بابت فقر غذایی نیست، بلکه با مشکل افزایش کالری روبرو هستیم، به طوریکه 50 درصد جمعیت کشور روزانه بیشتر از مورد نیاز کالری مصرف می کنند.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، اکنون جمعیت دچار فقر غذایی در کشور کمتر از چهار درصد را شامل می شود.

دیناروند در ادامه تاکید کرد: ذائقه انسان قابل تغییر و تربیت است و فعالان در حوزه صنایع غذایی می توانند با مدیریت در کاربرد ترکیبات نمک، روغن و شکر که در ایجاد بیماریها نقش دارند، ذائقه مردم را با اصول سلامتی سازگار سازند.

الصاق راهنمای تغذیه به مواد غذایی

وی با اشاره به طرح رونمایی از برچسب راهنمای تغذیه ای محصولات غذایی همزمان با روز جهانی غذا افزود: بر اساس این طرح که یکی از بسته های تحول نظام سلامت محسوب می شود، در مدت 18 ماه تمامی مواد غذایی تولید شده در کشور مجهز به راهنمای تغذیه ای خواهند شد.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، در این طرح که به تغییر ذائقه مردم کشورمان کمک می کند، میزان ترکیبات نمک، شکر، روغن و اسید چرب بر روی محصولات غذایی مشخص شده و مردم قدرت انتخاب دارند.

دیناروند در ادامه افزایش نظارت ها و بازرسی ها با هدف ارتقای سلامت مردم خبر داد و افزود: همچنین در جهت همکاری های بین بخشی بین نهادهای مرتبط نظیر دامپزشکی، اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو تلاش می شود.

وی با اشاره به گرایش مردم به سوی مصرف غذاهای ارگانیگ افزود: هم اکنون زیر ساخت ها و فناوری های تولید غذاهای ارگانیک در کشور و ایران کافی نیست ، لذا همگام با توسعه فناوری ها در تولید مواد غذایی باید نظارت ها و بازرسی ها در خصوص سموم باقی مانده و کود شیمیایی در محصولات غذایی افزایش یابد.

براساس این گزارش، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش گفت: امروز توجه به سلامت محصولات غذایی، یکی از ابعاد مهم کیفیت در تولید صنایع غذایی به شمار می رود.
محمدرضا صابری افزود: از سوی دیگر ارتقای کیفیت، رمز بقا در بازار است، چراکه همگام با افزایش و سطح آگاهی مردم، توجه آنان نسبت به کیفیت و سلامت مواد غذایی افزایش یافته است.

وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی غذا با عنوان «کشاورزی خانگی، تغذیه جهانی و مراقبت از زمین» اظهار کرد: ایران یکی از کشورها در منطقه به شمار می رود که به لحاظ تجهیزات و تامین مواد غذایی و امنیت غذایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: از سوی دیگر مصرف مواد غذایی ناسالم در ایجاد بسیاری از بیماریها نظیر بیماریهای قلبی و عروقی، گوارشی و بیماریهای عصبی نیز نقش بسزایی دارد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *