تاوان خون شیخ نمر سقوط آل سعود

14:13 - 12 دی 1394
کد خبر: ۱۱۶۴۸۷
اعدام شیخ نمر علیرغم همه درخواست ها و فشارهایی که به رژیم آل سعود می شد تا دست به این کار نزد، یک نکته را به خوبی اثبات کرد و آن رهبری و هدایت گروه های تروریستی در کشورهای اسلامی به ویژه داعش با رفتارهایی است که آل سعود از خود بروز می دهد.
به گزارش گروه بین الملل حاکمان سعودی پس از 3 سال زندانی شیخ نمر در شرایط بسیار دشوار، امروز 12 دی ماه 1394 حکم اعدام او را اجرا کردند تا لکه ننگ دیگری از اقدامات پلید رژیم آل سعود بر پیشانی آن ها نقش ببندد.

هنوز داغ اقدامات این رژیم در فاجعه منا و مکه مکرمه فروکش نکرده و کشتار مردم مسلمان و شیعه نیجریه بر دل ها است که اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان داغ دیگری را به دل نشاند که خون این شهید به طور حتم و یقین دامن این رژیم جنایتکار را خواهد گرفت.

شیخ نمر باقر النمر در سال ۲۰۱۲ به خاطر انتقاد از مقامات سعودی و درخواست برگزاری انتخابات در این کشور دستگیر شد. دستگیری او با خشونت همراه بود به گونه ای که با مجروحیت شدید زندانی شد.

برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام شیخ نمر، جمهوری اسلامی ایران بارها درخواست داده بود تا آل سعود دست به چنین کاری نزد. حتی در زمان ملک عبدالله پادشاه پیشین این کشور، از سوی آقای هاشمی رفسنجانی نامه ای به وی فرستاده شد که در آن از او خواسته شده بود حکم اعدام شیخ نمر را لغو کند اما پاسخی از سوی ملک عبدالله داده نشد.

تلاش های دیپلماتیک ایران برای جلوگیری از اعدام شیخ نمر کافی یا ناکافی، به خاطر رفتارهای بی منطق رژیم آل سعود پیش بینی می شد که این رژیم دست به چنین کاری بزند. چنین اقدامی از سوی سران و حاکمان رژیم آل سعود را می توان پاسخی به جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد چرا که آل سعود به خاطر ناکامی های بزرگی که در منطقه تجربه کرده، ایران را مانعی بر سر راه خود می پندارد.

چند روز پیش بود که دولت نیجریه اقدام به کشتار مسلمانان شیعه این کشور کرد و شیخ زکزاکی رهبر شیعیان آن را با بدترین وضع ممکن بازداشت نمود و بیش از 400 نفر از شیعیان این کشور به دست ارتش نیجریه به شهادت رسیدند. حسینیه آنها تخریب و با خاک یکسان شد.

هنگامی که دولت نیجریه دست به این کار زد، پادشاه سعودی در پیامی به رئیس جمهوری نیجریه پیام تبریکی فرستاد و از اقدام دولت نیجریه در مقابله با تروریست ها حمایت کرد! با این اقدام ملک سلمان، دیگر شکی باقی نماند که دستور قتل عام شیعیان از سوی رژیم آل سعود صادر شده است. شیعیان نیجریه از جمله مسلمانانی هستند که هیچگون فعالیت های مسلحانه، و خشمانه از خود بروز نداده اند حتی مسیحیان این کشور اقدام دولت نیجریه را محکوم کردند و خواهان آزادی زکزاکی شدند.

وضعیت شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه روشن نیست و اکنون خبر اعدام شیخ نمر از سوی وزارت کشور سعودی منتشر می شود، در بیانیه وزارت کشور عربستان سعودی به اعدام 47 نفر از جمله شیخ نمر اشاره شده است.

وزارت کشور این رژیم مدعی شده است که با توجه به قرآن کریم و سنت نبوی آیت الله النمر را اعدام کرده اند. سنتی که رژیم سعودی به آن اشاره می کند برگرفته از تفکرات وهابی و تکفیری است که هم اکنون به دست گروه های تروریستی مانند داعش در سوریه و عراق اجرا می شود و چیزی جز جنایت و مسلمان کشی نیست.

اقدام رژیم سعودی در اعدام آیت الله نمر نه تنها اقدامی تفرقه افکنانه علیه شیعیان است، بلکه اقدامی علیه جهان اسلام محسوب می شود و این رژیم باید در انتظار تبعات اقدام نابخردانه خود باشد.

رژیم سعودی به خاطر تفکرات وهابی گری خود محدودیت ها و تبعیضات بسیاری را علیه شیعیان این کشور اعمال می کند. شیعیان در این کشور از کمترین حقوق شهروندی برخوردار نیستند و فشارها و تهدیدات زیادی را تحمل می کنند.

خواسته ای هم که شهید شیخ نمر از حاکمیت داشت برگزاری انتخابات در این کشور بود که هیچگاه این حق تاکنون به مردم عربستان داده نشده است.

اقدام به اعدام آیت الله نمر در راستای حرکت هماهنگ با جنایات داعش در کشتار و قتل عام مسلمانان سوریه و عراق است. داعش خط مشی خود را از آل سعود می گیرد و اقدام سعودی ها در اعدام شهید شیخ نمر نشان دادن ادامه راه به گروه های تروریستی تکفیری در منطقه برای جنایات و فرقه گرایی های تفرقه افکنانه علیه جهان اسلام است. اعدام شیخ نمر چراغ سبز به تروریست های تکفیری وهابی برای جنایت هر چه بیشتر علیه مسلمانان چه شیعه و چه سنی است.

همانگونه که اقدامات تروریست های داعش که حمایت آل سعود را بر سر خود دارند بی پاسخ نمانده است، اقدام حکام سعودی در اعدام شیخ نمر هم بدون پاسخ نخواهد ماند.

حکام سعودی به خاطر این اقدام جنایتکارانه، باید در انتظار اعتراضات گسترده مردمی به ویژه شیعیان این کشور باشند. ناآرام شدن عربستان به خاطر جنایاتی که رژیم سعودی مرتکب می شود، از جمله مناطق شیعه نشین این کشور. تاوان این اقدام و دیه خون شیخ نمر با سقوط رژیم آل سعود پرداخت خواهد شد.

آل سعود باید پس از این در انتظار واکنش های دیگری علیه خود در منطقه باشد، اکنون که این رژیم در حال جنگ و جنایت علیه مردم مسلمان یمن است، در انتظار ضربات سختی از سوی رزمندگان یمنی باشد.

همچنین ضرباتی که در سوریه و عراق خواهد خورد، به فروپاشی این رژیم سرعت می بخشد و از داخل هم موج اعتراضات مردمی آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر کشورهای منطقه که با دشمنی های آل سعود روبرو هستند، باید روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با این رژیم قطع کنند تا فشارهای سیاسی هم به دیگر تبعات افزوده شود.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری که خواهان اتحاد جهان اسلام علیه اقدامات تفرقه افکنانه رژیمی چون آل سعود است، در اقدام سیاسی باید روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم قطع یا تعلیق کند. محروم شدن حکام جنایتکار سعودی از روابط با جمهوری اسلامی ایران، یک عامل سیاسی برای تحت فشار قرار دادن سران این رژیم خواهد بود. دیگر کشورهای منطقه از جمله عراق هم می توانند چنین اقدامی انجام دهند.

شیخ نمر یک مجتهد و روحانی شیعه است که اعدام وی، اعدام یک فرد عادی به حساب نمی‌آید، شیخ نمر در مناطق عوامیه و قطیف طرفداران بسیار زیادی دارد که به شهادت او خون آنها به جوش خواهد آمد. او در تمامی مناطق شرقی عربستان از احترام بسیار بالایی برخوردار است. این اقدام درست زمانی اتفاق افتاد که اردوغان به عربستان رفته بود. همزمانی اعدام شیخ نمر هماهنگی میان این دو حاکمیت را نشان می دهد.

ضمن این که تبعات اقدام آل سعود در اعدام آیت الله نمر نه تنها دامن حکام سعودی را خواهد گرفت بلکه اردوغان هم از تبعات آن در امان نخواهد بود.

به‌طور قطع اعدام شیخ نمر، آل سعود را با بحران های داخلی و منطقه‌ای روبه‌رو خواهد ساخت که عمر این رژیم را هم کوتاه تر خواهد کرد. اکنون عربستان به ویژه مناطق شیعه نشین در شرایط شدید امنیتی قرار دارند و در آستانه انفجار هستند.

محمد صفری -



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *