70 درصد صادرات، فقط به پنج کشور

15:56 - 26 مهر 1393
کد خبر: ۱۱۶۳۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از وجود تمرکز ریسک صادراتی در کشور خبر داد و گفت: حدود 70 درصد صادرات ایران به پنج کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هندوستان صورت می گیرد که این امر ممکن است تجارت خارجی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

: مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات از وجود تمرکز ریسک صادراتی در کشور خبر داد و گفت: حدود 70 درصد صادرات ایران به پنج کشور چین، عراق، امارات متحده عربی، افغانستان و هندوستان صورت می گیرد که این امر ممکن است تجارت خارجی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش میزان، طاهر شه حامد امروز شنبه در نشست خبری که در آستانه روز ملی صادرات برگزار شد، گفت: چنانچه در این کشورها به هر نحوی اتفاقی رخ دهد کشور در خصوص کالاهای صادراتی خود دچار بحران خواهد شد.

وی تنوع کشورهای مقصد صادراتی را ضروری دانست و گفت: در شش ماهه نخست امسال حدود 16 میلیارد و 685 میلیون دلار صادرات غیرنفتی ایران بوده که 70 درصد آن تنها به پنج کشور صادرات شده است.

شه حامد مجموع صادرات کشور با احتساب میعانات گازی در شش ماهه نخست سال جاری را حدود 23 میلیارد دلار ذکر کرد و اظهار داشت: میزان صادرات غیرنفتی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 9 درصد رشد داشته است.

وی با ارائه گزارشی از میزان واردات کشور در شش ماهه نخست امسال، گفت: در این مدت بیش از 26 میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که بیش از 70 درصد آن از پنج کشور امارات متحده عربی، چین، هند، کره جنوبی و ترکیه بوده است.

به گفته وی، در بخش واردات نیز متاسفانه تمرکز ریسک وجود دارد که باید به تنوع کشورهای هدف چه در بخش صادرات و چه در بخش واردات دست پیدا کنیم.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *