مولفه‌های شعر انقلاب تعریف نشود احتمال انحرافش بسیار زیاد است

16:04 - 05 دی 1394
کد خبر: ۱۱۳۹۹۲
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان - احمد بابایی، شاعر معتقد است كه اگر مولفه‌ها و شاخصه‌های شعر انقلاب اسلامی تعیین نشود احتمال مافیایی‌شدن شعر انقلاب و اعمال منفعت‌گرایی‌ و دنیاطلبی از طریق این شعر قطعی است.
، احمد بابایی،  شاعر و پژوهشگر ادبیات آئینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه كه «تعریف و تعیین مولفه و شاخصه برای شعر انقلاب چقدر ممكن و میسر هست؟» گفت: هیچ شكی نیست كه این امر، شدنی ست. شعر انقلاب، آینه خود انقلاب است. عبور انقلاب از اتفاقات مختلف، ناگزیر بود، به همین دلیل امروز، تعریف انقلاب، شفاف‌تر و كاربردی‌تر از ۳۷ سال پیش و ۵٠ سال پیش است. شعر انقلاب، هم همینطور است.

وی توضیح داد: در این زمینه سه نگاه وجود دارد: اول دیدگاهی كه مدعی است باید ابتدا مانیفست راهبردی شعر انقلاب، تهیه شود تا بعد از آن بگوییم كدام شعر، شعر انقلاب است و كدام شعر نیست؟ این‌ها معتقدند برای ارائه تعریف، خیلی دیر شده و ما باید مانیفست شعر انقلاب را تهیه كنیم.

بابایی درباره گروه دوم گفت: گروه دوم می گویند باید منتظر بشویم كه شعر انقلاب، در تاریخ ادبیات رسوب بگذارد و سپس به تعیین شاخصه و مولفه بپردازیم. اینها معتقدند كه هنوز برای تحلیل و تعریف شعر انقلاب خیلی زود است و باید بگذاریم زمان بیشتری بر آن بگذرد.

این شاعر افزود: اما گروه سوم، قبیله‌ای است كه در زمان هستند. یعنی هر روز به تناسب آن دوره، تعریف درستی ارائه می‌دهند و پویا هستند. اما موضوع این است كه گروه سوم، بسیار نادرند و البته بسیار لازم.

بابایی درباره لزوم تعیین مولفه برای شعر انقلاب اظهار كرد: این موضوع برای شعر انقلاب به اندازه خود شعر انقلاب، حیاتی و لازم و موثر و مهم است. چاره‌ای نیست جز اینكه شاخص‌های برآمده از تعاریف هم ارائه شوند. دلیل این امر، اولا، واقعیت‌های میدانی و تجربه‌های عینی است.  

وی با بیان اینكه اگر تعریف درست و شاخص‌های درست در شعر انقلاب ارائه و پیگیری نشود، احتمال انحراف بسیار بالاست، افزود: اما بیشتر از احتمال انحراف، احتمال قائم به افراد بودن و شخصی‌شدن و سلیقه‌گرایی در شعر انقلاب است. باز بیش از این‌ها احتمال مافیایی‌شدن و اعمال منفعت‌گرایی‌ در شعر انقلاب قطعی است. اگر شاخصه‌ها و مولفه‌های شعر انقلاب تعیین نشود لابد و ناگزیر، شعر انقلاب، گردنه‌ای برای دنیاطلبی عده‌ای شهرت‌طلب خواهد شد كه نمونه‌های آن را در سی و هفت سال پیش به وفور، مشاهده كرده‌ایم.

بابایی گفت: دلیل دوم لزوم تعریف و تعیین مولفه برای شعر انقلاب اسلامی هم این است كه شعر انقلاب، فرزند انقلاب است. به واقع، تربیت كودك از به دنیا آمدنش مهم‌تر است. تربیت، هم بدون داشتن جهان‌بینی و برنامه‌ریزی، نشدنی است و از این رو باید به این تعریف و تحدید اقدام كرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *