نام نویسی 801 نفر برای خبرگان رهبری/ از ثبت نام دختر 27 ساله مسلط به ابواب فقه! تا پسر بازیگوش 23 ساله

8:47 - 05 دی 1394
کد خبر: ۱۱۳۶۶۷
دسته بندی: سیاست ، گزارش و تحلیل
خبرگزاری میزان-در پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان مجموعا 2038 نفر برای تصدی کرسی‌های این مجلس داوطلب شده‌اند.
خبرگان-گروه سیاسی: مجلس خبرگان رهبری یکی از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی است؛ این گزاره‌ای است که تقریبا تمام  فعالان سیاسی داخل نظام در رابطه با آن اتفاق نظر دارند و هر گونه خدشه وارد کردن به ساختار و کارکرد مجلس مزبور را در زمره تلاش برای ضربه زدن به کلیت نظام تعریف می‌کنند.

تاکنون 4 دوره از مجلس خبرگان رهبری که در سال 1361 به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد، می‌گذرد و مرحوم آیت‌الله مشکینی در سه دوره نخست این مجلس ریاست آن را عهده‌ دار بوده و پس از وی آقایان هاشمی رفسنجانی، مرحوم مهدوی کنی و یزدی به ترتیب بر کرسی ریاست خبرگان تکیه زده‌اند و در حال حاضر که  آخرین سال دوره چهارم مجلس خبرگان محسوب می‌شود، آیت‌الله یزدی با کسب بیشترین آراء در انتخابات هیئت رئیسه اسفندماه سال گذشته، در جایگاه ریاست این مجلس قرار دارد.

تعداد داوطلبان انتخابات پنج دوره خبرگان به تفکیک

در  پنج دوره انتخابات مجلس خبرگان مجموعا 2038 نفر برای تصدی کرسی‌های این مجلس داوطلب شده‌اند که تعداد آن‌ها به تفکیک هر دوره به قرار زیر است:

اولین دوره انتخابات مجلس خبرگان در سال 1361 برگزار شد که در آن انتخابات 168 نفر داوطلب شدند.

دومین دوره انتخابات مجلس خبرگان در سال 1369 برگزار شد که در آن انتخابات 180 نفر داوطلب شدند.

سومین دوره انتخابات مجلس خبرگان در سال 1377 برگزار شد که در آن انتخابات 396 نفر داوطلب شدند.

چهارمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در سال 85 برگزار شد که در آن انتخابات 493 نفر داوطلب شدند.

پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان قرار است در اسفندماه سال جاری برگزار شود که تعداد داوطلبان آن 801 نفر است.

تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در هر استان چند نفر است؟

تعداد نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در انتخابات آتی 88 نفر خواهد بود، تعداد نمایندگان هر استان با توجه به آخرین تغییرات را در ادامه می بینید:

تهران؛ 16 نفر     
خراسان رضوی؛ 6 نفر   
خوزستان؛   6 نفر   
آذربایجان شرقی؛ 5 نفر 
فارس؛  5 نفر 
اصفهان؛ 5 نفر   
گیلان؛ 4 نفر 
مازندران؛  4 نفر   
آذربایجان غربی؛ 3 نفر       
کرمان؛   3 نفر    
قزوین؛  2 نفر 
سیستان و بلوچستان؛ 2نفر  
البرز؛ 2 نفر       
گلستان؛ 2 نفر 
اردبیل؛   2 نفر   
کردستان؛   2 نفر   
مرکزی؛ 2 نفر 
 همدان؛ 2 نفر
کرمانشاه؛ 2 نفر 
لرستان؛ 2نفر 
بوشهر؛ 1 نفر    
قم؛ 1 نفر   
ایلام ؛ 1 نفر  
کهگیلویه و بویراحمد؛ 1 نفر 
خراسان شمالی؛ 1نفر  
خراسان جنوبی؛ 1 نفر   
سمنان؛ 1 نفر 
 یزد؛ 1 نفر 
زنجان؛ 1 نفر 
هرمزگان؛ 1 نفر
چهارمحال بختیاری ؛ 1 نفر

ثبت نام 16 خانم جهت کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: 801 نفر در سراسر کشور برای انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام کردند.

علی پورعلی مطلق  اعلام کرد: بیشترین ثبت نام‌ها برای خبرگان در تهران بوده است، این آمار برای تهران 176 نفر است.در اصفهان 61 نفر و آذربایجان شرقی هم 46 نفر ثبت نام کردند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: کمترین سن برای خبرگان 23 و بالاترین سن 92 سال است. 16 خانم هم برای این انتخابات ثبت نام کردند.

دختر 27 ساله مسلط به ابواب فقه!/ مشت نمونه خروار

یکی از داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ثبت نام من برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان یک حرکت اعتراضی به قائل شدن محدودیت سنی برای داوطلبان این انتخابات است.

وی که خود را یک فرد فعال درحوزه زنان معرفی کرد گفت: من در مورد حقوق زنان مقالات زیادی را به ژورنال های بین المللی ارائه داده ام.

این دختر که 27 سال سن داشت ادامه داد: دارای دکتری زبان و ادبیات عربی هستم و به ابواب فقه تسلط دارم و اماده امتحان اجتهاد نیز هستم.

 اهداف پشت پرده نام نویسی 800 نفره برای خبرگان رهبری!

آیت‌الله محمد یزدی در نهمین جلسه هیئت رئیسه مجلس خبرگان با کمیسیون‌های داخلی این مجلس که در محل دبیرخانه خبرگان رهبری در قم برگزار شد با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفندماه سال جاری عنوان کرد: امیدواریم کسانی که به عنوان نماینده مردم در مجلس معرفی می‌شوند، عنایت ویژه‌ای به انقلاب و گسترش آن و همچنین توسعه کشور داشته باشند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان رهبری کلید جمهوریت و اسلامیت نظام است و نگاهی به اهداف و کارکردهای آن نشان می‌دهد هم مقوله جمهوریت را می‌توان در آن دید و هم مسئله اسلامیت را زیرا این مردم هستند که اشخاص واجد شرایط را برای عضویت در این مجلس تعیین می‌کنند.

وی با بیان اینکه وظایف مجلس خبرگان برای همگان روشن و آشکار است، گفت: اهمیت و جایگاه زیادی برای این مجلس در قانون اساسی و نزد ملت ایران وجود دارد بنابراین کسانی که رأی می‌دهند باید با دقت زیادی اشخاص مد نظر خود را انتخاب کنند.

آیت‌الله یزدی مجلس خبرگان رهبری را مهمترین بخش تشکیلاتی نظام جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: در اهمیت این مجلس آنکه رهبر نظام با انتخاب اعضای آن تعیین می‌شود و شخص رهبر هم قوای سه گانه را تایید، تنفیذ و هماهنگ می‌کند، یعنی اسلامیت نظام هم از این طریق تامین می‌شود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری به ارتباط میان این مجلس و جمهوریت نظام پرداخت و افزود: اینکه مردم با رأی خود اعضای خبرگان را تعیین می‌کنند، به مقوله جمهوریت ارتباط پیدا می‌کند و خبرگان نیز که دارای وظایفی هستند و مهمترین آنها هم انتخاب رهبر است.

وی با بیان اینکه اعضای مجلس خبرگان باید دارای شرایطی باشند که از جمله قدرت تشخیص فقیه لایق است، گفت: با این حال نام‌نویسی برای این مجلس در قانون آزاد است و حتی دیدیم خانمی با وضعیت حجاب نامناسب برای این مجلس ثبت‌نام کرد، مسئولان اعلام می‌کنند ثبت‌نام آزاد است و مشکلی وجود ندارد ولی این وضعیت مناسبی نیست.

آیت‌الله یزدی خاطرنشان کرد: 800 نفر برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده‌اند که به نظر می‌رسد اهداف دیگری پشت پرده این نام‌نویسی‌هاست بنابراین باید مراقبت بود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه مردم باید توجه کنند که چه افرادی را برای عضویت در خبرگان انتخاب می‌کنند، گفت: وضعیت حساسی بر این مجلس حاکم است و مردم هم باید حساسیت لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به دیگر وظایف خبرگان علاوه بر انتخاب رهبر عنوان کرد: نظارت بر عمل و بقاء شرایط موجود در رهبری دیگر وظیفه اعضای این مجلس است، بر این اساس کمیسیون مربوطه تحقیقاتی درباره دیدارها، ملاقات‌ها و سخنان رهبر انجام می‌دهد و این وظیفه تاکنون به بهترین صورت انجام شده است.

برخی از کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند

آیت‌الله احمد جنتی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: انتخابات مسئله‌ بسیار مهمی است و اهمیت بسیار بالایی دارد و عزت مسلمین محسوب می‌شود، مردم ان‌شاءالله به طور گسترده و در امنیت کامل در انتخابات شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: الحمدلله مشکل ناامنی نداریم و اختلافات در این انتخابات اثرگذار نیست به لطف خداوند، انتخابات کاملا آزاد است و هر کسی به هر کاندیدایی که دلش بخواهد می‌تواند رای دهد، متاسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها مدام در حال افزایش است، آمار ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری بالا رفته است، آمار ثبت‌نامی‌های مجلس هم بالا رفته و همچنان در حال افزایش است؛ این موضوع برای بنده بسیار مبهم است، آیا واقعا افرادی که در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند، خودشان را مجتهد می‌دانند؟ آیا بین خودشان و خداوند معتقدند که اجتهاد دارند؟

خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند حتی نمی‌توانند قرآن را هم به درستی بخوانند، اگر یک کتاب عربی به دست این افراد بدهید نمی‌توانند آن را بخوانند. بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟

آیت‌الله جنتی گفت: این موضوع درباره کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هم مطرح است، برخی از این کاندیداها واقعا چه انتظاری دارند؟! عده‌ای می‌گویند صلاحیت کاندیداها را مردم باید تعیین کنند. من نمی‌دانم این فرهنگ از کجا آمده است؟ می‌گویند مردم به هر کسی رای می‌دهند یعنی صلاحیت آن فرد را قبول کرده‌اند و به کسی که رای ندادند هم به معنای آن است که صلاحیت آن فرد را قبول نکرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این سخنان به چه معناست؟ این به معنای آن است که قانون را باید کنار بگذاریم، شورای نگهبانی نباید در کار باشد بلکه به اختیار مردم بگذاریم. یعنی کاری که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد. در هر کجای دنیا تشکیلاتی وجود دارد. در ایران هم این شورای نگهبان است صلاحیت کاندیداها را باید احراز کنند؛ در دنیا هم وقتی انتخاباتی برگزار می‌شود مراکزی وجود دارد که نظارت می‌کند و صلاحیت افراد را بررسی می‌کنند.

آیت‌الله جنتی همچنین گفت:‌ عده‌ای توقع دارند شورای نگهبان همه کاندیداها را به طور کامل تائید صلاحیت کند، چون به گفته آنان این حق‌الناس است، مقام معظم رهبری مطلبی را فرمودند و برخی شیاطین این موضوع را مورد سوءاستفاده قرار دادند و مدام گفتند حق‌الناس است. به این معنا که هر کسی در انتخابات ثبت‌نام کرد حق دارد تائید شود، پس در این میان قانون اساسی و قوانین دیگر چه می‌شود؟! این قانونی است که نمایندگان همین ملت نوشتند و در آن آمده که کاندیداها باید التزام عملی به اسلام داشته باشند. یعنی باید نماز بخواند و دروغگو نباشد و شرابخوار نباشد و قاچاقچی نباشد و غاصب حقوق مردم نباشد و رباخوار نباشد و مواردی از این دست.





ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
0
0
آقای جنتی واقعا یه مرد به تمام معنی است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *