رئیس پلیس راهور:خودروهایی هم که دارای برگه معاینه فنی هستند، آلایندگی ایجاد می‌کنند/مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت: پلیس با خودروهایی که برگه معاینه فنی ندارند، برخورد کند

19:41 - 01 دی 1394
کد خبر: ۱۱۲۶۳۴
خبرگزاری میزان - سردار حسینی گفت: صرفا گرفتن برگه معاینه فنی، ملاکی برای سالم بودن عملکرد خودروها نیست، حتی برخی از خودروهایی که دارای برگه معاینه فنی هستند هم کماکان آلاینده هستند.
رئیس پلیس راهور:حتی خودروهایی هم که دارای برگه معاینه فنی هستند آلایندگی ایجاد می کنند/ مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت: پلیس با خودروهایی که برگه معاینه فنی ندارند برخورد کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی میزان، سردار حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ و وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از میهمانان بخش گفت و گوی ساعت 18:30 شبکه خبر بوده و به بررسی دلایل آلودگی هوای تهران پرداختند.

سردار حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در بخشی از سخنان خود گفت: صرفا گرفتن برگه معاینه فنی ملاکی برای سالم بودن عملکرد خودروها نیست، حتی برخی از خودروهایی که دارای برگه معاینه فنی هستند هم کماکان آلاینده هستند؛ تا کی قرار است آزمون و خطا کنیم و در مواقع اضطرار و آلودگی هوا، منتظر باد و باران باشیم تا وضعیت جوی تغییر کند و آلودگی هوا برطرف شود و تا کی می خواهیم در مواقع آلودگی، همگی توپ را به زمین یکدیگر بیاندازیم.

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این برنامه از سامانه یکپارچه مکانیزه در شهر تهران جهت معاینه فنی خودروها خبر داد و گفت: به زودی قرار است این سامانه در کل شهرهای کشور عملیاتی شود و قرار است خودروها در کشور مکانیزه معاینه شوند.وی مراجعه 10 – 15 درصدی به مراکز فنی خودرو را فاجعه خواند.

سردار حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: عدد مراجعه 10-15 درصدی مراجعه به مراکز فنی را قبول نداریم، چراکه بیشتر از این درصد، خودروها در کشور دارای برگه معاینه فنی هستند و آلایندگی ایجاد می کنند.

حسینی در پاسخ به رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در سخنانی اظهار داشت: معاینه فنی، تجربه آزموده دنیا است؛ اگر هم برخی مراکز معاینه فنی تخلف می کنند با آنها برخورد می کنیم. پلیس فعلا با اعمال قانون در مورد کسانی که برگه معاینه فنی ندارند برخورد کند، بقیه مسائل حل شدنی است وگرنه سالها در این وضعیت خواهیم ماند.
 
بنابر این گزارش، مشروح این گفت و گو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به شرح زیر است:
 
آلودگی هوای کلان شهرها، به ویژه تهران وارد چهارمین روز خود شد و هر چند، به دلیل کاهش نسبی آلاینده ها مدارس تهران چهارشنبه باز است، اما خبرها از بازگشت آلاینده ها از روز شنبه حکایت دارد. مسئولان تبریز هم با اشاره به وضع هشدار هوا در این شهر از احتمال تدوام آلودگی در روزهای آینده خبر دادند. در ارومیه هم کیفیت هوا برای گروه های حساس ناسالم اعلام شد. مسعود زندی، معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، سید وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در گفتگوی 18:30 این موضوع را بررسی کردند.
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در ارتباطی تلفنی با برنامه با اشاره به فرسودگی اتوبوسها و مینی بوسهای شهری خاطرنشان کرد: تهران در حال حاضر نیازمند 10 هزار دستگاه اتوبوس است اما در حال حاضر 7 هزار دستگاه دارد که کافی نیست و باید سالی هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل اضافه کنیم که متاسفانه 6 سال است حتی یک دستگاه اتوبوس نیز به ناوگان حمل و نقل اضافه نشده است.
 
چمران تصریح کرد: عمر مفید اتوبوس ها 7 سال است وشهرداری با بودجه شخصی خود 850 میلیون تومان هزینه کرد و اتوبوس های دو کابین را وارد و در خطوط بی آ تی مستقر کرد اما دیگر بودجه ندارد تا کل ناوگان حمل و نقل پایتخت را نوسازی کند. در حقیقت راه حل آلودگی هوای تهران مشخص است اما آنچه وجود ندارد مدیریت شهری است که در حال حاضر مشکل ساز شده است.
 
وارونگی هوا تا بهمن ادامه دارد/علت اصلی مشکل آلودگی هوای تهران مربوط به مسائل مادی است
 
در ادامه این گفتگو مسعود زندی با بیان اینکه وضع هوا برای فردا ناپایدار است، گفت: ما روزانه کمیته ای برای بررسی وضع هوا تشکیل می دهیم و بر همین اساس اعلام می کنیم که به دلیل ناپایداری هوای تهران برای فردا، مدارس تعطیل نیست و هوا نیز در شرایط اضطرار قرار ندارد. اما باید در نظر داشت وارونگی هوا تا بهمن ادامه دارد، زیرا آلودگی هوا بحثی تخصصی است و به عوامل متعددی از جمله شرایط اقلیمی و توپوگرافی تهران بستگی دارد.
 
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود: تعطیلی مدارس را روزانه اعلام کرده ایم زیرا مدارس نقش موثری در کاهش ترافیک شهری دارد، از سوی دیگر ما از ابتدای هفته می دانستیم که تا پایان هفته هوای تهران آلوده است، اما از سوی دیگر نقش باد را هم نمی توان نادیده گرفت. موضوعی که باعث شده تا این پایداری هوا برای فردا ناپایدار شود.
زندی در ادامه تصریح کرد: علت اصلی مشکل آلودگی هوای تهران مربوط به مسائل مادی است از جمله مسئله تعویض وسایل نقلیه عمومی مثل مینی بوسها و اتوبوسها. حجم وسیعی از آلودگی هوای تهران به خاطر مینی بوس هاست. از سوی دیگر مسئله آلودگی هوای مربوط به محیط زیست نیست و 16 دستگاه در این زمینه وظایفی دارند که متاسفانه درست عمل نمی کنند به عنوان مثال ما برای حل مسئله آلودگی هوای تهران 9 محور و 35 برنامه داریم که تمامی حوزه ها وظایفشان را ناقص انجام داده اند، واقعیت این است که محیط زیست کارش را انجام داده است اما در بحث اجرا ضعیف هستیم.

 وظایف زیادی در هیئت دولت برای سازمان‌های مختلف از جمله وزارت کشور، پلیس تعیین شده که هیچکدام شان اجرایی نشده
سید وحید حسینی دیگر میهمان برنامه با اشاره به 12 روز آلودگی پیاپی هوای تهران افزود: وظایف زیادی در هیئت دولت برای سازمان های مختلف از جمله وزارت کشور، پلیس و غیره تعیین شده که عملا هیچکدام شان اجرایی نشده که نتیجه آن، همین 12 روز آلودگی پیاپی هوای تهران است.
 
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه با انتقاد از آمار رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: بر اساس آماری که ما داریم میزان مراجعات مردم به مراکز معاینه فنی کاهش یافته و این عدد بر خلاف اعلام رئیس پلیس راهور ناجا برابر 15 درصد است و من نمی دانم ایشان چطور صحبت از آمار 70 درصدی می کنند، از سوی دیگر معاینه فنی یک استاندارد بین المللی است و معاینه فنی ما مشکل دارد.
 
سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ دیگر مهمان برنامه با اشاره به لزوم نظارت کشوری به بحث معاینه فنی افزود: در بحث معاینه فنی نظارتی وجود ندارد. اما بر اساس آمار کمی موجود میزان مراجعه مردم به مراکز کنترل ترافیک نسبت به پارسال رشد 70 درصدی را نشان می دهد؛ اگرچه بحث معاینه فنی تنها بر روی کاغذ جواب می دهد و در عمل چندان تاثیرگذار نیست.


ایرانی
|
-
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
0
0
آلایندگی که چه عرض کنم ماشین های صفرکیلومتر ما ازهرنظرعیب دارند آلایندگی شده آخرین گزینه
ناشناس
|
-
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۲
0
0
دوباره کم آوردند مردم مقصرشدند بنزین های وارداتی مشکل است زورتون به واردکنندهای بنزین نرسید
ناشناس
|
-
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
0
0
تو اول تکلیف خودروهای بدونمعاینه رو مشخص کن بعد ....
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *