تلاش آموزش و پرورش حضور حداکثری معلمان و دانش آموزان در انتخابات است

15:59 - 29 آذر 1394
کد خبر: ۱۱۱۵۷۰
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت‌های آموزش وپرورش در راستای تحقق و اجرای سند تحول صورت میگیرد، گفت: تلاش آموزش وپرورش حضور حداکثری معلمان ، دانش آموزان و اولیای آنان در این انتخابات و برگزاری شکوهمند آن بدون تعصبات جناحی و سیاسی است.

به گزارش گروه اجتماعی ، علی اصغر فانی در گردهمایی معاونین پرورشی و فرهنگی استان های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: اساس کار آموزش و پرورش در دولت یازدهم سند تحول بنیادین و نقشه راه سندکه از توصیه‌های مقام معظم رهبری است برنامه ریزی میشود،

وی افزود: این سند مبنای همه فعالیت های آموزش و پرورش تا پایان سال 99 در قالب برنامه ششم توسعه و تا چشم انداز ایران 1404 در قالب برنامه هفتم خواهد بود و پیش بینی می‌شود که فعالیت‌های آموزش وپرورش در راستای تحقق و اجرای سند تحول صورت بگیرد.

فانی با بیان اینکه تربیت تک ساحتی در فرد هم برای جامعه و هم برای خود شخص مشکل ایجاد می‌کند، تصریح کرد: تلاش آموزش وپرورش این است که خروجی نظام تعلیم و تربیت دانش‌آموزی باشد که ابعاد شش گانه تربیت در آن متجلی باشد ، لذا نقش معاونین پرورشی و رؤسای سازمان ‌دانش آموزی درتحقق ابعاد شش گانه تربیت مؤثر است.

عضوکابینه تدبیر و امید ادامه داد: آموزش وپرورش  به هیچ عنوان به دنبال تصمیمات خلق الساعه و غیرکارشناسی نیست و همواره تأکید می‌کند، که فعالیت‌ها به صورت برنامه محور و مبتنی بر شناخت سیاست‌ها ،‌تبیین اهداف و تبدیل آنها به فعالیت ها با درنظرگرفتن تمهید مقدمات باشد.

وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: مطالعه مخاطب ، محیط و تحولات محیطی ، ضرورت حرکت برنامه است که هم در ستاد ، استان ها و مناطق و هم در مدرسه باید شناخت دقیقی از مشکل ، ‌مسئله، فرصت ها وتهدیدها و نقاط قوت ضعف سازمان خود را داشته باشیم تا براساس این داده ها نسبت به برنامه ریزی و اجرای آن اقدام کنیم.

فانی با بیان اینکه، گام اول در هر مسئله ، شناخت مسئله است خاطرنشان کرد: مسئله یعنی نه آن چیزی که دیده می شود بلکه عاملی است که مبنای بروز مسئله است لذا برخوردهای اساسی در حوزه تربیت فرهنگی - اجتماعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که ما باید در فرآیند تعلیم و تربیت به آن رسیدگی کنیم و حضور معاونین پرورشی و رؤسای سازمان دانش آموزی در جلسات مختلف می تواند مؤثر باشد .

وی با بیان اینکه لازمه تحول در هر سازمانی ، تحول در منابع انسانی در سازمان است افزود : اگر به دنبال تحول در نظام آموزشی هستیم باید درکنار زیرنظام های مختلف سند، زیرنظام منابع انسانی را به صورت ویژه درنظرداشته باشند به دلیل آنکه بدون نیروی انسانی توانمند و باانگیزه و متخصص هیچ سازمانی قادر به ایجاد تحول نیست و ‌آموزش وپرورش نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه سازمان دهی و بهسازی نیروی انسانی یکی از سیاست های پنج گانه آموزش وپرورش است اضافه کرد: این مهم باید در حوزه پرورشی با جدیت دنبال شود که آموزش وپرورش با اجرای طرح رتبه بندی معلمان در ابتدای مهرماه اولین گام ارتقا انگیزه در بین کارکنان آموزش وپرورش را برداشت .

فانی با اشاره به انتخابات خبرگان رهبر ی و مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه سال جاری گفت: تلاش آموزش وپرورش حضور حداکثری معلمان ، دانش آموزان و اولیای آنان در این انتخابات و برگزاری شکوهمند آن بدون تعصبات جناحی و سیاسی است .

وی با تأکید مجدد بحث اقامه نماز جماعت در مدارس کشور تصریح کرد: اقامه نماز جماعت در مدرسه می تواند در تعمیق اعتقادات دانش آموز و بروز رفتار اسلامی مؤثر باشد و جزو اولویت های اصلی آموزش وپرورش است.

فانی تربیت سیاسی ، اجتماعی دانش آموزان را از وظایف کلیدی سازمان دانش آموزی عنوان کرد و افزود: شوراهای دانش آموزی و مجلس دانش آموزی همه در راستای تحقق تربیت اجتماعی ، سیاسی فعالیت می‌کنند به طوری که دانش آموزان در قالب فعالیت های گروهی یاد می گیرند چگونه باهم تعامل کنند‌نظرات یکدیگر را تحمل کنند و برنامه های گروهی خود را پیش ببرند و چنانچه این تربیت در دانش آموزان نهادینه نشود قطعا درآینده مشکلات خاصی برای آنها بوجود خواهد آمد.

وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: دستاورد خوب آموزش وپرورش در این دولت این است که شرایط استفاده از پتانسیل سایر تشکل ها فراهم شد و آموزش وپرورش توانست در قالب سیاست راهبردی توسعه مشارکت ها را بتواند از توان سایر نهادها در راستای اهداف تعلیم و تربیت استفاده کند.

وی اضافه کرد: شورای هماهنگی تشکل ها این امکان را به آموزش وپرورش داد تا از ظرفیت تشکل های دیگر آموزش وپرورش مانند سازمان بسیج دانش آموزی ، اتحادیه انجمن های اسلامی و سازمان جوانان هلال احمر در اهداف تعلیم وتربیت بهره ببرند که رهاورد آن عدم تشتت در برنامه ها وکاهش بخشنامه ها بوده است.

ویزر آموزش و پرورش، تمرکززدایی را یکی از سیاست های اصلی آموزش وپرورش عنوان کرد و ادامه داد: مدرسه محوری یکی از برنامه های اجرایی ذیل این سیاست است که می تواند در تربیت دانش آموزان مؤثرواقع شود و آموزش وپرورش تلاش می کند کلیه فعالیت ها در درون مدرسه شکل بگیرد از این رو تقویت ارکان مختلف آموزشی مدرسه و استفاده از مشارکت معلمین ، دانش آموزان ، اولیا ، امکانات محلی ، شوراهای مردمی و انجمن اولیا و مربیان می تواند در تقویت اهداف آموزش و پرورش موفق باشد.

فانی با بیان اینکه حرکت در آموزش وپرورش مبتنی بر عقلانیت و استفاده از توان همه بخش ها است اظهارکرد: آنچه چیزی که در آموزش وپرورش می تواند مؤثر باشد حرکت تیمی و مبتنی بر برنامه همه بخش های وزارت خانه در سطح ستاد تامدرسه است و برهمین مبنا ستاد اجرایی سند تحول کار سیستمی برای ایجاد هماهنگی در بین بخش های مختلف را برعهده خواهد داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *