رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مهمترین وظیفه و رسالت دستگاه قضا احقاق حق مردم است / كاهش 14 درصدي جرائم مرتبط با مواد مخدر

9:20 - 27 آذر 1394
کد خبر: ۱۱۰۵۷۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان- القاصی گفت: رسالت و ماموريت مهم دستگاه قضايي احقاق حق مردم و جامعه بوده و به دليل حساسيت از جايگاه بالايي برخوردار است.
به گزارش به نقل از روابط عمومی دادگستری استان فارس، علی القاصی در  مراسم معارفه دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: رسالت و ماموريت مهم دستگاه قضايي احقاق حقوق مردم و جامعه بوده و به دليل حساسيت از جايگاه بالايي برخوردار است.

رئیس کل دادگستری استان فارس در جمع مدیران و مسئولان ارشد استان افزود: امروز فهم مشتركي بين اعضاي شوراي تامين استان در مسائل مختلف وجود دارد و اراده‌ لازم براي تامين آرامش در خور شأن مردم ايجاد شده و وضعيت امنيت فارس در شاخص‌هاي مختلف روبه ارتقاء است.

وي با بيان اينكه اسباب و عللي در احقاق حق به شكل مستقيم و غيرمستقيم دخيل است، گفت: مهمترين نقش را در اين موضوع دستگاه قضايي برعهده دارد.

القاصي با يادآوري اينكه جرم همزاد بشر بوده و امروز با توسعه زندگي اين پديده دچار دگرگوني شده است، گفت: امروز با جرائم نوظهور و متمايزي مواجه هستيم و به همين اندازه هم واكنش‌هاي جامعه متفاوت شده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با اشاره به نظام حقوقي حاكم بر ايران، دادستان را در اين نظام داراي جايگاهي بالا و بسيار حساس دانست و گفت: دادستان در رأس دادسرا قرار دارد كه وظيفه تحقيق و تعقيب مجرم را عهده دار است، دادستان مدعي‌العموم محسوب مي‌شود و در سيستم قضايي كشور ما، هم داراي شأن نظارتي هم شان قضائي است.

رئيس كل دادگستري استان فارس با بيان اينكه همواره در تمام پرونده‌ها يكي از سه ركن اصلي دادستان است، گفت: دادستان در فرايند حدوث جرم تا خاتمه دادرسي و اجراي حكم، ذي‌مدخل و نقش آفرين است، و اگر اين نقش به‌درستي ايفا شود قطعاً در امنيت جامعه تأثيري بسزا خواهد داشت.

وي شأن نظارتي دادستان را همان مدعي‌العموم بودن دانست و گفت: دادستان وكيل جامعه و مدافع حقوق شهروندان و جامعه است، كسي كه اين مسئوليت را دارد بايد از توانمندي‌هاي بالايي برخوردار باشد، ويژگي‌هايي كه يا در ديگران لازم نيست وجود داشته باشد يا برجسته نيست.

وی دلسوزي، روحيه برخورد با جرائم، تكليف‌گرايي، جسارت، تحرك، شجاعت و پيگيري را  از خصوصيت‌هاي دادستان دانست و تأكيد کرد:  دادستان نمي‌تواند در هيچ پرونده‌اي بي‌طرف باشد، دادستان به‌عنوان مدعي‌العموم بايد حافظ و مدافع حقوق جامعه و مردم باشد و نمي‌تواند در هيچ شرايطي از حقوق جامعه بگذرد بنابراين داشتن روحيه مطالبه‌گري بايد در دادستان بارز باشد.

وي تصريح كرد: حتي اگر قصوري در يكي از دستگاه‌هاي دولتي و حاكميتي بروز كند، دادستان بايد به آن ورود كرده و به‌موقع و دقيق و كامل با آن برخورد كند.

رئيس كل دادگستري استان فارس همچنين از پيش‌بيني و اجراي بيش از 50 طرح در بخش‌ها و حوزه‌هاي مختلف قضايي اين استان خبر داد و گفت: اين طرح‌ها در موضوعاتي نظير زمين‌خواري، ساماندهي املاك، انتقال و پيش‌فروش آپارتمان، استفاده قانوني از منابع آب، معضلات اجتماعي و خانوادگي و ديگر ابعاد، تدوين و اجرايي شده است.

القاصي با بيان اينكه هزينه ارتكاب جرم در استان فارس و به واسطه تلاش‌هاي انجام شده، افزايش يافته و جرائم خشن تا حد محسوسي كاهش يافته است، گفت: امروز و براساس آمار اعلامي شاهد كاهش 33 درصدي در سرقت‌هاي مسلحانه، 14 درصدي در سرقت به عنف، 29 درصدي در سرقت منازل، 25 درصدي در سرقت اتومبيل و ... در مجموع كاهش 17 درصدي در كل سرقت‌ها هستيم.

رئيس كل دادگستري فارس همچنين از كاهش 14 درصدي جرائم مرتبط با مواد مخدر و كاهش قابل توجه قتل در فارس خبر داد و گفت: امروز فهم مشترك و اراده منسجم و مشتركي در شوراي تأمين استان براي ارتقا شاخص‌هاي امنيتي وجود دارد و وضعيت استان به لحاظ مسائل امنيتي رو به بهبود و ارتقاء است.

القاصي از كاهش قریب به 5 درصدي ورودي پرونده به دادسراها و دادگاه های عمومی بخش  در هشت ماهه  امسال خبر داد و اين روند را نشان‌دهنده تاثيرگذاري اقدامات انجام شده دانست.

گفتنی است در این مراسم با پیشنهاد رئیس کل دادگستری استان فارس و با حکم رئیس قوه قضائیه قاضی علی صالحی به عنوان دادستان جدید عمومی و انقلاب شیراز معرفی و از تلاش های طهماسب یزدانیان دادستان سابق شیراز تقدیر شد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *