حاشیه نشینی بخشی از ناهنجاری‌ها را به جامعه تحمیل می‌کند

20:30 - 26 آذر 1394
کد خبر: ۱۱۰۵۳۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، عمومی
خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین مظفری گفت: حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، از جمله موضوعاتی است که بخشی از ناهنجاریها را به سطح جامعه ما تحمیل می کند.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان آذربایجان شرقی، آیین افتتاحیه همایش ملی «نگاهی نو به: شهرسازی، امنیت و پیشگیری از وقوع جرم در فضاهای شهری» با حضور مسئولین، اساتید و صاحبنظران از سراسر کشور چهارشنبه 25 آذر ماه در سالن همایش مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز برگزار شد.

 رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی ضمن خیرمقدم به میهمانان و تشکر از متولیان همایش اظهار داشت: امروز شاهد هم افزایی دستگاههای اجرایی در کنار دستگاه قضایی در مقوله پیشگیری از وقوع جرم هستیم. در دین مبین اسلام روایتی منتسب به نبی مکرم و بزرگان دینی است که می فرماید: «الولد یولد علی الفطره»؛ انسان فطرتاً با نهادی پاک بدنیا می آید لیکن دو عامل «وراثت» و «محیط» در آلودگی و هنجارشکنی انسان در جامعه تأثیر بسزایی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری افزود: تأثیر «محیط» بر انسان در جوامع مدرن و پیشرفته امروزی غیر قابل انکار است و غالب اوقات انسانها بیرون از خانواده سپری می شود و در نتیجه، ناهنجاریها گستره بیشتری را به خود اختصاص داده است؛ حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ، از جمله موضوعاتی است که بخشی از ناهنجاریها را به سطح جامعه ما تحمیل می کند. لذا بر اساس اصل 3 و 156 قانون اساسی، بحث پیشگیری از وقوع جرم و ناهنجاریها و مبارزه با فساد، از تکالیفی است که قانونگذار بر اساس تکالیف دینی و ارزشهای اسلامی بر عهده ما گذاشته است.

وی ادامه داد: در کنار بحث توجه به محیط، بحث «امنیت» نیز یکی از مقوله های مهمی است که قانونگذار و شرع مقدّس به آن عنایت ویژه ای داشته اند؛ یکی از وظایف اصلی حاکمیّت، تمشیت امور جامعه است. حاکمیّت نمی تواند خود را از آنچه در میان مردم رخ می دهد کنار کشیده و به بخشی از امور کلان در کشور بپردازد. یکی از وظایف اصلی حاکمیّت، مداخله تمشیت گونه در امور زندگی افراد حتی در روابط تجاری و اجتماعی است. حاکمیّت باید بسترهای لازم را برای سهل و روان سازی وصول مردم به حقوق شهروندی خودشان فراهم نماید. تصویب قانون پیش فروش ساختمان و قوانین و مقررات آپارتمان نشینی از جمله این اقدامات است.

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *