جهت معنوی وقف از جهات مادی آن مهمتر است/ مسئله فقر در جامعه را باید جدی گرفت/زیبنده جامعه اسلامی نیست که در آن گرسنه‌ای وجود داشته باشد و ما بی خبر باشیم

12:00 - 26 آذر 1394
کد خبر: ۱۱۰۴۰۳
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان-آیت الله آملی لاریجانی گفت: همه ما مسئولیم که با وجود این همه اغنیاء و اموال عمومی، این تعداد فقیر وجود دارد و اصلا پذیرفته نیست که در جامعه اسلامی فرد فقیری گرسنه بخوابد.

به گزارش اعزامی به مازندران، آیت الله آملی لاریجانی پیش از ظهر امروز طی سخنانی در همایش بزرگداشت واقفین، متولیان و عالم ربانی، واقف خیر اندیش حضرت آیت الله میرزا هاشم آملی در شهرستان آمل با اشاره به اهمیت موضوع وقف اظهار کرد: وقف در جامعه اسلامی یک مبنای معنوی، الهی و انسانی خاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه برای وقف جهات متعددی وجود دارد تصریح کرد: جهت معنوی وقف برای واقف و متولیان از همه جهات مهمتر است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به آیات و روایات متعددی که در رابطه با موضوع وقف وجود دارد گفت: در تمام این آیات و روایات یک مضمون مشترک وجود دارد که خصیصه وقف را بیان می کند و این خصیصه قابل تعامل است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به روایتی معتبر در رابطه با موضوع وقف گفت: یکی از اموری که باعث می شود اعمال انسان از امور دنیا منقطع نشود مسئله وقف است و دیگری عبارت از سنت حسنه و همچنین فرزندان صالح است.

وی با بیان اینکه انسان با مرگ بیداری پیدا می کند، اظهار کرد: نکته مهم آن است که انسان بنگرد پس از مرگ و بیداری واقعی چه کشتهایی را درو کرده و اگر کشت انسان مربوط به همین دنیا باشد به همین جا هم ختم می شود اما اگر انسان مازاد و توشه ای واقعی برای آخرت می خواهد باید اعمالش از سنخ اعمال وقف و موقوفات باشد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه به موضوع انفاق اشاره کرد و وقف را مصداقی از انفاق دانست و بیان داشت: طبق آیات قرآن انفاق ثمرات مهمی دارد و در سوره بقره ده ها آیه در رابطه با انفاق وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به آیه ای از آیات سوره مبارکه بقره گفت: حق تعالی می فرماید مثال کسانیکه اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند مثل کسی است که یک دانه ای بکارد و از آن 700دانه برخیزد.

وی ادامه داد: خداوند در سوره بقره می فرماید ای کسانیکه ایمان آورده اید آنچه که شما انفاق می کنید به خودتان باز می گردد.

آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: انسان وقتی ایمان به عوالم دیگر پیدا کند آن وقت مضمون این آیات برایش آشکار می شود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه یکی از آثار وقف مسئله فقر زدایی است، گفت: زیبنده جامعه اسلامی نیست که در آن گرسنه ای وجود داشته باشد و ما بی خبر باشیم.

وی ادامه داد: در جامعه اسلامی و در نظام اسلامی نباید فردی باشد که فقرش به حدی برسد که گرسنه بخوابد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: مضامین قرآنی و روایی طوری مسئله انفاق و حقوق فقرا در اموال اغنیاء را مطرح می کنند که لرزه به اندام می اندازد.

آیت الله آملی لاریجانی بیان داشت: همه ما مسئوولیم که با وجود این همه اغنیاء و اموال عمومی این تعداد فقیر وجود دارد و اصلا پذیرفته نیست که در جامعه اسلامی فرد فقیری گرسنه بخوابد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به سخنی از امام علی (ع) در نهج البلاغه گفت: امام علی (ع) می فرمایند هیچ فقیری گرسنه نخوابیده مگر آنکه یک غنی حق او منع کرده باشد.

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: در روایتی از پیغمبر (ص) چنین آمده است که اگر فقرا گرسنه بخوابند این گناه ثروتمندان است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه مسئله فقر در جامعه را باید جدی گرفت اظهار کرد: همه ما در این زمینه مسئول هستیم و یکی از آثار و برکات وقف موضوع فقر زدایی است.

رئیس دستگاه قضا عنوان کرد: اگر چه آمار ارائه شده از سوی رئیس سازمان اوقاف در رابطه با افزایش موقوفات امیدوار کننده است اما انتظار ما این است که تعداد وقف بیشتر از این باشد.

وی در پایان یاد و خاطره پدر بزرگوارشان حضرت آیت الله میرزا هاشم آملی را گرامی داشت و خاطر نشان کرد: حضرت آیت الله میرزا هاشم آملی از کسانی بودند که در مسئله وقف تلاش زیادی کردند و من شاهد بودم که با چه زحمتی موضوع وقف مدرسه ولی عصر (عج) آمل را به سرانجام رساندند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *