چشم اندازهای جداگانه‌ای برای همکاری با کشورها تبیین شده است

23:00 - 24 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۹۷۸۸
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان - معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار سفیر بلاروس در تهران اعلام کرد: سازمان توسعه تجارت چشم‌اندازهای جداگانه‌ای برای گسترش همکاری تهران با سایر کشورهای جهان تبیین کرده است.
به گزارش ، ولی‌الله افخمی‌راد روز دوشنبه با بیان این مطلب افزود: ما به دنبال گسترش روابط خود با کشورهای مختلف هستیم و در این راه، چشم‌اندازهایی را برای هر کشور تبیین کرده‌ایم.

وی گفت: در خصوص کشور بلاروس نیز چنین اقدامی صورت گرفته است و ایران با برنامه و هدف، همکاری‌های اقتصادی خود را با این کشور افزایش می‌دهد.

افخمی‌راد در ادامه با اشاره به دیدار روسای جمهوری ایران و بلاروس و تمایل دو طرف بر گسترش همکاری‌های روزافزون اظهار داشت: در نخستین گام لازم است پروژه‌های نیمه‌تمام دو طرف در کشورهای یکدیگر به صورت دقیق بررسی و در راستای سرعت بخشی به آنها گام‌های اساسی برداشته شود.

وی گفت: در قدم بعدی باید تلاش کرد پای شرکت‌های ایرانی بیشتری را برای سرمایه‌گذاری در بلاروس باز کرد، شرکت‌هایی که بتوانند از تجربیات شرکت‌های ایرانی فعال در بلاروس استفاده کنند تا مشکلاتی که در گذشته وجود داشت، گریبانگیر آنها نشود.

افخمی‌راد با اشاره به تمایل ایران به حضور در بازار کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اظهار داشت: تنها در صورتی که نظام تعرفه‌ای همسانی برای تجار و بازرگانان ایرانی از سوی این اتحادیه وضع شود، ایرانی‌ها امکان حضور در این بازار را پیدا می‌کنند.

وی گفت: با توجه به رویدادهای بین‌المللی در حوزه کشورهای اوراسیا، ایران می‌تواند ظرفیت‌های ایجاد شده جدید را به خوبی پوشش دهد اما این مسئله تنها در اختیار ایران نیست و با همراهی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا ممکن می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه به تلاش‌های ایران برای تبدیل شدن به عضو رسمی سازمان تجارت جهانی اشاره کرد و از بلاروس خواست در این راه همراه ایران باشد.

«ويکتور ريباک واسيلي يويچ» سفیر بلاروس در تهران نیز در این دیدار با اشاره به اینکه بلاروس از حضور هیات‌های تجاری کشورهای بزرگ دنیا در تهران با خبر است، اظهار داشت: ما پیش از برجام و پس از آن همواره دوست ایران بوده ایم و نگرانیم که در دوران جدید جای ما را کشورهای دیگر پرکنند.

وی گفت: برای از بین رفتن این نگرانی لازم است همکاری‌های اقتصادی دو کشور بیش از گذشته گسترش یابد و این امر با داشتن چشم‌انداز و اولویت‌بندی پروژه‌های نیمه‌تمام ممکن خواهد بود.

یویچ اظهار امیدواری کرد: دو طرف گام‌های عملی‌تری در توسعه همکاری‌های اقتصادی بردارند.

وی در ادامه به ریاست دوره‌ای اتحادیه اوراسیا توسط کشورش اشاره کرد و گفت: ما همواره به ایرانی‌ها این اطمینان را داده‌ایم که می‌توانیم از آنان در همکاری با کشورهای اوراسیا حمایت کنیم.

سفیر بلاروس در تهران در ادامه به تحریم‌های وضع شده بر روسیه توسط اروپا اشاره کرد و گفت: این مسئله باعث شده است حجم صادرات بلاروس به روسیه کاهش یابد و شرایط اقتصادی کشورمان سخت‌تر شود.

وی گفت: ما از کاهش قیمت نفت در جهان مطلع هستیم و می‌دانیم کشورهای دیگر نیز شرایط دشواری را می‌گذرانند اما در چنین فضاهایی است که می‌توان با انجام اقداماتی، روابط اقتصادی را گسترش داد.

در ادامه این نشست، دو طرف به بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در بلاروس و همچنین شرکت‌های بلاروسی در ایران پرداختند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *