راه قدس از کربلا می‌گذرد

7:33 - 10 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۴۷۷۰
خبرگزاری میزان - یادداشت روزنامه حمایت به موضوع راه پیمایی میلیونی اربعین حسینی اختصاص دارد.
به گزارش به نقل از روزنامه حمایت، حسین شیخ‌الاسلام، مشاور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت: راه و روش مبارزه سید و سالار شهیدان(ع) برای ملت غیور ایران، الگوی مبارزه با ظلم و ظالمان است. همچنانکه روشنگری حضرت عقیله بنی‌هاشم(س) در مقابل ظالم و بیداد دستگاه ظلم یزید شاخصه‌ای در امتداد مکتب عاشوراست و اربعین، رسالتش زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره  شهدای عاشوراست. اما نکته اصلی این یادداشت، درس گرفتن از اربعین و پیام‌های آن است که در سطح کلان و در دوره معاصر انقلاب اسلامی ایران و شعارهای آن شباهت‌های بسیاری با کنگره عظیم اربعین دارد:

راه قدس از کربلا می‌گذرد

1- راهپیمایی و اعتراضات مردم در دوره طاغوت و فریاد ملت در برابر ستمگران داخلی و خارجی در کنار وحدت و یکدلی، رمز پیروزی انقلاب اسلامی است. ارتش نظام شاهنشاهی با همه توان خود برای درهم شکستن نمایش وحدت و قدرت مردم سراسر ایران به میدان آمد اما نتوانست از رودخانه خروشان و مواج انقلاب عبور کند. حضور میلیونی انبوه توده‌های مردم، «توپ، تانک، مسلسل» را بی‌اثر کرد به نحوی که عقبه استکباری نظام فاسد پهلوی هم نتوانست در برابر راهپیمایی عظیم ملت ایران کاری از پیش ببرد. در نتیجه طولی نکشید که طومار نظام فاسد شاهنشاهی در هم پیچیده شد. بنیانگذار انقلاب اسلامی از همین شیوه به ظاهر ساده در سالیان پس از پیروزی انقلاب برای به چالش کشیدن هیمنه استکبار استفاده کرد و کار به جایی رسید که ابتکاراتی نظیر روز قدس، وجهه‌ای جهانی یافت. حضور نیروهای مردمی و بسیج در جنگ تحمیلی شیوه‌ای منظم‌تر و سازمان‌یافته‌تر از حضور همه‌جانبه ملت شریف ایران بود و کار دیکتاتور عراق و حامیانش را به مدد این وحدت و همدلی یکسره کرد. انتفاضه و مقاومت منطقه را نیز می‌توان برگرفته از پیام عاشورا و راهپیمایی وحدت‌بخش اربعین دانست زیرا در ادبیات مقاومت، با هر وسیله‌ای و به هر روشی که مورد رضایت خداوند است، باید خود را به سر منزل مقصود رساند.

2- درس کربلا و اربعین مفاهیمی رعب‌آور برای دشمن دارد چرا که امروز هم با نمایان شدن صحنه حق و باطل، صف اردوگاه حسینیان زمان و یزیدیان زمان تفکیک می‌شود. کشتار کودکان شیرخواره و به اسارت گرفتن زنان توسط رژیم صهیونیستی، زباله‌ای به نام داعش و پدرخوانده‌ سعودی آنان ادامه منش ابن‌زیاد و عمرسعد و یزید است. از سوی دیگر؛ خیل میلیونی زائران اربعین، بر مسیر مبارزه با ظلم پای می‌فشارند و اینجاست که جهان اسلام قادر است از این ظرفیت عظیم، برای تحقق اهداف خود بهره‌برداری نماید. چنین همایشی حتی در موسم حج نیز مشاهده نمی‌شود؛ از این رو یکی از عظیم‌ترین دستاوردهای شیعیان در نمایش اتحاد و یکپارچگی آنان است. پس، بهتر آن است که از این حرکت بزرگ در راستای تحق اهداف جهان اسلام برای مبارزه با دشمنان و مقابله با استعمار غرب بهره جست. توجه به این امر، می‌تواند به عنوان عاملی رهایی‌بخش برای مسلمانان مدنظر قرار گیرد اما عده‌ای ظاهربین، تنها در حد یک زیارت آن را پنداشته و از فهم همه‌جانبه از آن غافلند. این نگاه نتیجه اسلام غیرسیاسی و سکولار است که بر اساس آن، جهان اسلام هیچگاه نخواهد توانست بر دشمنان غلبه کند.

3- شعار «راه قدس از کربلا می‌گذرد» مفهومی است که شاید بتوان با حال و هوای این‌ روزها، تفسیر مناسبی از آن ارائه کرد. تعبیر این شعار را می‌توان هم به صورت معنوی و هم به شکل ظاهری توضیح داد. عبور از سرزمین پرآشوب کربلا یعنی مقابله با فتنه‌های فعلی استکبار در منطقه شامات (عراق و سوریه) و در صورت گذار از این مرحله سخت و خطرناک است که می‌توان به آزادی قدس شریف دل بست. کنگره عظیم اربعین، تمرینی است برای گردهم‌آوردن چند میلیون مشتاق و آزاده از ملت‌ها و کشورهای گوناگون با عقاید و سلایق مختلف به سمت هدفی واحد. فرهنگ مبارزه اعم از سازمان‌دهی، تدارکات و پشتیبانی، نیروها و رزمندگان را برای زندگی در شرایط سخت و نبرد نهایی  آماده می‌کند. راهپیمایی اربعین به ما می‌آموزد که با وجود تنوع افکار و عقاید همه باید به سمت یک هدف مشخص که عبارت است از تحقق‌بخشی به آرمان‌های جهان اسلام از جمله آزادسازی قدس شریف حرکت کنند. راهپیمایی میلیونی اربعین که نظیری برای آن در هیچ‌ جای جهان وجود ندارد هر سال وسیع‌تر و با استقبال بیشتری رو به رو می‌شود. جدای از ابعاد معنوی، کنگره اربعین دارای ابعاد سیاسی است. آیا این رودخانه خروشان می‌تواند پس از کربلا راهی قدس شود؟ آیا مردم شریف لبنان در آینده‌ای نزدیک می‌توانند میزبان جمعیت عظیم زائرینی باشند که پس از زیارت به قصد آزادسازی قدس حرکت کرده‌اند؟ در این صورت آیا صهیونیست‌ها قادرند مانع ورود عاشقان حسینی به سرزمین‌های اشغالی شوند؟ پاسخ روشن است. قدرتی که می‌تواند بیش از 20 میلیون نفر را در یک روز و یک جا متمرکز کند و از آنها پذیرایی نماید، نشان آشکاری از قدرت جبهه مقاومت دارد و طبیعی است که ظالمان و مستبدین جهان باید از چنین حرکتی وحشت داشته باشند.

4- این سنت حسنه توانسته است در طول سالیان گذشته ضمن ایجاد نوعی نشاط و پویایی در فقه و مذهب جعفری و نشان دادن ارادت به اهل بیت(ع)، عامل اتحاد و پیوند قلوب مسلمانان جهان و بنیان‌گذار تحولاتی شگرف در كشورهای منطقه، به ویژه عراق و سوریه باشد. با توجه به هجمه گسترده دشمنان جهان اسلام و تحرکات جریانات صهیونیستی – تکفیری در منطقه، این نمایش عظیم از اهمیت افزون‌تری برخوردار است. لبیک بیش از 20 میلیون تن از عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، هند، پاکستان و شهرهای سنی و شیعه عراق در کنار دسته‌ای از سوگواران مسیحی و هندو، نشان دهنده اوج اقتدار جهان اسلام به خصوص شیعیان در ایجاد هماهنگی میان زائران و تشکیل بسیجی عظیم از سوی شیعیان است.

مقام معظم رهبری روز گذشته راهپیمایی اربعین را جلوه‌ای از ویژگی‌های برجسته مکتب اهل‌بیت(ع) توصیف کردند که در آن، هم «ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین» موج می‌زند هم «عشق و محبت». این مخلوط، اکسیری است که یقیناً مقدمات حکومت عدل الهی را فراهم خواهد کرد؛ حکومتی که انبیاء و اولیاء، مجاهدین و مبارزین، همه و همه به پای آن جان فشاندند و با خون خود درخت نظام جهانی حضرت صاحب الامر(ع) را آبیاری کردند.

/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *