بیماری‌های غیرواگیر عامل 67 درصد مرگ و میر افراد 30 تا 70 ساله

0:10 - 10 آذر 1394
کد خبر: ۱۰۴۶۰۲
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان- مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیرگفت: 67 درصد مرگ و میر افراد 30 تا 70 ساله در کشور به دلیل بیماری های غیرواگیر اتفاق می افتد.
به گزارش گروه اجتماعی میزان، احمد کوشا در کارگاه آموزشی برای اجرای فاز اول برنامه کنترل بیماری های غیر واگیر و عوامل خطر منتسب به آنها ( PEN) گفت: بيماري‌هاي غيرواگير از عمده ترين علل مرگ ومير در كشور است و از علل عمده مرگ زودرس محسوب مي‌شود.

وی افزود: 67 درصد مرگ هاي گروه سني 30 تا 70 سال منتسب به چهار بيماري عمده غيرواگير قلبي عروقي، ديابت، مزمن تنفسي و سرطان است.

وی ادامه داد: بر اساس قطعنامه سازمان ملل از سال‌هاي قبل برنامه كنترل و پيشگيري چهار بيماري غيرواگير و چهار عامل خطر منتسب به آن با رويكردي متفاوت از قبل و بر پايه ارزيابي عوامل خطر وارزيابي ميزان خطرابتلا به حمله قلبي و سكته قلبي دردستوركار دفتر مديريت بيماري‌هاي غيرواگير قرار گرفت.

وی افزود: اين دفتر باهمكاري دفاتر و مراكز حوزه معاونت بهداشت و زير نظر معاون بهداشت اقدام به تدوين راهنماي آموزشي كنترل بيماري هاي غيرواگيردر نظام مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه كرده است و چهار شهرستان شهرضا، بافت، نقده و مراغه انتخاب شدند و اجراي اين برنامه در اين چهارشهرستان كليد خورده است.

کوشا گفت: رویکردهای کارگاه آموزشي آموزش پروتكل جديد كنترل بيماريهاي غيرواگير عبارتند از قرار دادن دستگاه هاي اندازه گيري قندخون و كلسترول خون درخانه هاي بهداشت يا پايگا ههاي سلامت و ارزيابي خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ از طریق آزمایشات مربوطه.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر ادامه داد: در اين برنامه بيماري مشكوک به آسم توسط بهورزان و مراقبان سلامت شناسايي مي شوند و پس از تاييديه نهايي آن توسط پزشک، مراقبت‌هاي لازم توسط بهورز مراقبت سلامت با كمک دستگاه پيک پلومتر كه اين مراكز به آن مجهز شده اند انجام مي گيرد.

وی افزود: اين برنامه در ادامه حركت جهاني است كه ايران با تهيه سند جامع كنترل بيماری‌هاي غيرواگير در آن پيشگام بوده و قرار است این برنامه در يك دوره شش ماهه به آزمايش گذاشته شود و سپس در قالب بسته هاي خدمت گروه سني به تدريج به كل كشور تعمیم داده شود.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *