تنها چاره آمریکا دربرابر داعش

12:30 - 30 آبان 1394
کد خبر: ۱۰۰۹۲۳
خبرگزاری میزان - «همکاری با ایران و روسیه مانع از این نخواهد شد که ما با اقدامات دیگر آنان در آینده مخالفت کنیم. درخلال جنگ جهانی دوم ...»
به گزارش به نقل از جام نیوز، با افزایش نفوذ ایران و روسیه در منطقه، رسانه های آمریکایی به سیاستمداران خود توصیه می کنند که برای شکست دادن داعش دست به دامان تهران و مسکو شوند.

 تنها چاره آمریکا دربرابر داعش

در همین راستا، روزنامه هافینگتون پست (huffingtonpost) نوشتاری را زیر عنوان "آمریکا برای شکست دادن داعش باید با روسیه و ایران همکاری کند" منتشر کرده و به تحلیل وضعیت منطقه پرداخته است. 

در ابتدای این یادداشت می خوانیم: "دشمن دشمن من، دوست من است". این گزاره ای است که امروزه در خاورمیانه نسبت به هر نقطه دیگری از جهان، مناسب به نظر می رسد.

هافینگتون پست افزود: صف بندی های هم جهت در خاورمیانه برای ایجاد الگوهای اتحاد علیه تروریست ها موجب شده کشورهایی که دشمن یکدیگر بوده اند در یک سوی درگیری قرار گیرند. جنگ داخلی سوریه و نبرد علیه داعش، شرایط پیچیده ای را به وجود آورده که به موجب آن ائتلاف هایی تشکیل شده اند که رقیب یکدیگرند اما عملکردشان با یکدیگر تداخل دارد.

این روزنامه آمریکایی می نویسد: در جنگ داخلی سوریه، بشار اسد به  حزب الله، ایران، شبه نظامیان عراق و روسیه تکیه کرده تا از سقوط حکومت خود جلوگیری کند. در سوی دیگر، ارتش آزاد سوریه، نیروهای پیشمرگه کرد و شبه نظامیان افراطی سنی از جمله النصره و داعش درحال مبارزه هستند.

هافینگتون پست ادامه داد: گروه های حامی حکومت سوریه علیه داعش می جنگند و در همین زمان، آمریکا ائتلافی را با اروپایی ها و برخی کشورهای خاورمیانه همچون عربستان سعودی، اردن، قطر و ترکیه علیه داعش به راه انداخت است. درحالی که هر دو گروه علیه دشمنی واحد در جنگ هستند، با یکدیگر نیز رقابت می کنند. نتیجه این وضعیت، یک جنگ ناهماهنگ است که حتی در ابعاد گسترده تر توسط محرک های پیچیده منطقه ای و بین المللی هدایت می شود.

این نوشتار در ادامه شرایط منطقه پس از سقوط صدام را اینگونه به تصویر می کشد: پس از سقوط صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق، ایران و عربستان به دشمنانی سرسخت برای یکدیگر تبدیل شده اند. پادشاه اردن هم گفته باید راهبردی منسجم برای مبارزه با هلال شیعی در منطقه اتخاذ کرد. از سوی دیگر، ترکیه نگران ناامن شدن مرزهایش درخلال جنگ سوریه بوده و با کردها نیز درگیری دارد.

در این شرایط، روسیه و ایران به دنبال حفظ نفوذ خود در سوریه هستند و آمریکا و متحدانش در حاشیه خلیج فارس تلاش می کنند جلوی این امر را بگیرند. واشنگتن و مسکو هیچ اعتمادی به مقاصد و نیت های طرف مقابل ندارند.

هافینگون پست نوشت: نتیجه این شرایط این است که داعش توانسته از اختلافات سوء استفاده کند و قدرت بگیرد. حملات داعش در فرانسه، نشانه ای از حرکت این گروه تروریستی به سمت تحکیم قدرت است. درحالی که فرانسه سریعا برای ایجاد بسیجی علیه داعش تلاش می کند باید ائتلافی گسترده تر از همه کشورهای تهدید شونده توسط داعش ایجاد کرد که شامل ایران و روسیه نیز بشود.

این روزنامه در پایان به سیاستمداران آمریکایی اطمینان می دهد که می توان پس از شکست دادن داعش بار دیگر به دشمنی با ایران و روسیه پرداخت و می نویسد: همکاری با ایران و روسیه مانع از این نخواهد شد که ما با اقدامات دیگر آنان در آینده مخالفت کنیم. درخلال جنگ جهانی دوم آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی توانستند اختلافات را کنار گذاشته و با موفقیت علیه آلمان نازی بجنگند و آن را شکست دهند. آمریکا و شوروی پس از این پیروزی به سرعت متوسل به جنگ سردی 40 ساله شده و به دشمنی های خود ادامه دادند. چنین ائتلافی می تواند دوباره ایجاد شده و بار دیگر به موفقیت دست یابد.

/انتهای پیام/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *