عید غدیر، عید ا.. اکبر و عید آل محمد مبارک

10:16 - 20 مهر 1393
کد خبر: ۱۰۰۴۱
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
خبرگزاری میزان: ای مردم! بدانید که خداوند علی را ولی و امام شما قرار داده و اطاعت او را بر مهاجران و انصار و کسانی که به نیکی از آنان پیروی کنند و بر شهری و روستایی و عجم و عرب و آزاد و مملوک و بزرگ و کوچک و سفید و سیاه واجب کرده‌است.

: ای مردم! بدانید که خداوند علی را ولی و امام شما قرار داده و اطاعت او را بر مهاجران و انصارو کسانی که به نیکی از آنان پیروی کنند، و بر شهری و روستایی و عجم و عرب و آزاد و مملوک و بزرگ و کوچک و سفید و سیاه واجب کرده‌است. آگاه باشید که «امیر المؤمنین» غیر از این برادرم کسی نیست و پیشوایی مؤمنان پس از من بر کسی جز او روا نخواهد بود. او جانشین من در امتم و پیشوای کسانی است که به من ایمان آورده‌اند و نیز جانشین من در تفسیر کتاب خدااست.

به گزارش روز ۱۸ذی الحجه در تقویم اسلامی برای جانشینی صریح علی بن ابی طالب در مقام امامت پس از حضرت محمد(ص) پیامبراسلام جشن گرفته می‌شود.

حضرت محمد (ص) در غدیر خم حضرت علی را بعد از خود با حدیث { مَن کُنتُ مولاه فَهذا علیّ مولاه أللهم والِ من والاه و عادِ من عاداه } جانشینش اعلام کرد. بر طبق یک سنت دیرین، عید غدیر خم را در مساجد، تکایا و هیئت‌های مذهبی همانند عید فطر، عید قربان و دیگر اعیاد مسلمانان جشن می‌گیرند.

غدیر خم نام ناحیه‌ای در میان مکه و مدینه است که بر سر راه حاجیان قرار دارد و به خاطر وجود برکه‌ای در این محل که در آن آب باران جمع می‎شده‌است، به این نام شهرت یافته‌است.

پایی که نیست همـره مـولا ، شکسته بـــاد
دستی که نیست یاور آن شـاه، بســته باد
تکمیل دیـن از او شد و نعمـت از او تمام
عید غدیر بر همه یارب خجسته باد


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *