سفر پزشکیان به پاکستان/ رئیسجمهور: باید آنچه به امضا رسیده است به صورت کامل عملیاتی شود/شهباز شریف: آیتالله سید مجتبی خامنهای را تحسین میکنم که در شرایط حساس کشور خود را به خوبی رهبری کردند
مسعود پزشکیان رئیس جمهور به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی اخیر، بهویژه ۱۶۸ دانشآموز شهید مدرسه میناب که در پی حملات آمریکا و رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، با هواپیمای ویژه «میناب ۱۶۸» عازم پاکستان شد.
مسعود پزشکیان و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، شامگاه سهشنبه 2 تیر 1405، در نشستی مطبوعاتی به تشریح دیدگاهها و جمعبندی رایزنیهای انجامشده میان مقامات دو کشور پرداختند.
رئیس جمهور سخنان خود را با ابیاتی از شاعر بزرگ جهان اسلام، علامه محمد اقبال لاهوری آغاز کرد و با اشاره به پیام وحدت، همبستگی و بیداری آن برای ملتهای مسلمان گفت: ملت ما را اساسی دیگر است، این اساس اندر دل ما مضمر است، ما ز نعمتهای او اخوان شدیم، یک زبان و یکدل و یکجان شدیم.
پزشکیان با بیان اینکه این ابیات به زیبایی حقیقتی را بازگو میکند که در طول دههها، زیربنای روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان بوده است، تصریح کرد: دو ملت صرفاً در کنار یکدیگر زندگی نمیکنند، بلکه در بسیاری از آرمانها، دغدغهها و امیدهای خود سرنوشتی مشترک دارند.
رئیس جمهور، پاکستان را برای جمهوری اسلامی ایران تنها یک کشور همسایه ندانست و خاطرنشان کرد: پاکستان کشوری دوست، برادر و همراهی صمیمی است که پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی، دینی و مردمی، ملتهای دو کشور را به یکدیگر نزدیک ساخته است.
پزشکیان با اشاره به اینکه روابط تهران و اسلامآباد همواره بر پایه احترام متقابل، حسن نیت و اعتماد تاریخی استوار بوده است، اظهار داشت: تحولات اخیر نیز بار دیگر استحکام این سرمایه ارزشمند را به نمایش گذاشت.
رئیس جمهور با بیان اینکه در مقطعی که منطقه با چالشهای متعدد روبهرو بود، نقش مسئولانه و دوراندیشانه پاکستان در حمایت از گفتوگوها، کاهش تنشها و تقویت ثبات منطقهای جلوهای از نگاه برادرانه و آیندهنگر این کشور نسبت به تحولات منطقه بود، افزود: پذیرش این ابتکار از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز بازتاب اعتماد دیرینهای بود که ملت ایران نسبت به ملت، دولت و مقامات پاکستان دارد.
پزشکیان تأکید کرد: دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران قدردان تلاشها، حمایتها و همبستگی دولت و مردم پاکستان هستند و لازم میدانم از میزبانی و مهماننوازی گرم دولت جمهوری اسلامی پاکستان از هیئت ایرانی صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.
رئیس جمهور با اشاره به سفر رسمی و برادرانه به پاکستان خاطرنشان کرد: در طول این سفر دیدارها و گفتوگوهای سازندهای با برادر عزیزم شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، آصف علی زرداری رئیس جمهور محترم پاکستان و فیلد مارشال عاصم منیر فرمانده محترم ارتش پاکستان انجام شد.
پزشکیان تصریح کرد: در این گفتوگوها مباحث بسیار خوبی درباره روابط دوجانبه و آخرین وضعیت تحولات منطقه و جهان مطرح شد و توافقات و رایزنیهای انجامشده نشان میدهد که دو کشور مصمم هستند از فضای مثبت موجود برای گشودن فصلی تازه در روابط دوجانبه و ترسیم افقهای نوین همکاری بر اساس منافع مشترک بهره بگیرند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران عمیقاً بر این باور است که صلح، ثبات، امنیت پایدار، توسعه و رفاه ملتها در منطقه راهبردی غرب آسیا و خلیج فارس تنها از طریق گفتوگوهای صریح و صادقانه، همکاریهای درونمنطقهای و تعاملات مبتنی بر احترام متقابل کشورهای منطقه قابل تحقق است، گفت: بر همین مبنا برای ایجاد فهم مشترک و معماری جدید امنیتی در منطقه دست دوستی به سوی کشورهای اسلامی دراز میکنیم.
پزشکیان با اشاره به کشورهای اسلامی از جمله قطر، عربستان سعودی، مصر و ترکیه اظهار داشت: نگاه مشترک و رویکردی که رؤسا، امیران، فرماندهان و مسئولان این کشورها برای ایجاد زبان مشترک و همکاری منطقهای دنبال میکنند، نگاهی ارزشمند است و مسلمانان باید در مسیر وحدت و همگرایی گام بردارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه ظرفیتهای عظیم دو کشور در کنار اراده سیاسی رهبران و حمایت ملتها میتواند روابط ایران و پاکستان را به سطحی، شایسته جایگاه دو کشور مهم جهان اسلام ارتقا دهد، خاطرنشان کرد: این مسیر میتواند الگویی موفق از همکاری، همگرایی و برادری در منطقه ارائه کند.
پزشکیان با تأکید بر اینکه دو طرف ارادهای جدی برای گسترش مناسبات به ویژه در زمینههای تجاری و اقتصادی دارند، افزود: وزرای همراه نیز در چارچوب تفاهمات انجامشده در جریان سفر سال گذشته، برای رفع موانع فنی موجود و عملیاتی کردن تصمیمات اتخاذشده، گفتوگوهای مؤثر و سازنده جداگانهای داشتند که به نتایج خوبی منجر شد.
رئیس جمهور در پایان ضمن قدردانی مجدد از مهماننوازی دولت و ملت پاکستان، از پذیرش دعوت برای حضور در تهران، شرکت در مراسم تشییع پیکر پاک رهبر شهید انقلاب و پیگیری گفتوگوها و توافقات انجامشده در این سفر تشکر و ابراز امیدواری کرد که رایزنیهای دو کشور با قوت ادامه یابد.

در مراسم ویژهای در کاخ نخستوزیری پاکستان، دکترای افتخاری جراحی قلب از سوی دانشکده تخصص جراحی پاکستان به دکتر مسعود پزشکیان رئیسجمهور اسلامی ایران اعطا شد.
در این مراسم که با حضور شماری از مقامهای ارشد پاکستانی برگزار شد، از خدمات علمی و جایگاه حرفهای پزشکیان در حوزه پزشکی و جراحی قلب تقدیر به عمل آمد.

مسعود پزشکیان رئیسجمهوری اسلامی ایران که در صدر هیئتی عالیرتبه به پاکستان سفر کرده است، با شهباز شریف، نخستوزیر این کشور دیدار و درباره مهمترین موضوعات دوجانبه، تحولات منطقهای، همکاریهای اقتصادی و روندهای جاری در عرصه بینالمللی گفتوگو و تبادل نظر کرد.
پزشکیان در این دیدار با قدردانی از میزبانی گرم و صمیمانه دولت و ملت پاکستان تصریح کرد: از مهماننوازی گرم و صمیمانه شما صمیمانه تشکر میکنم. در اینجا احساس میکنم که ما و شما یک هدف و یک مسیر را دنبال میکنیم.
رئیسجمهور با اشاره به جنگ تحمیلی اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران تصریح کرد: بر اساس هیچ قاعده و چارچوبی نمیتوانستند به کشور ما حمله کنند، اما با وجود این، به ایران تجاوز کردند و در این حملات، علاوه بر رهبری عالیقدر، فرماندهان و مسئولان شمار زیادی از شهروندان و غیر نظامیان از جمله 168 کودک بیگناه را به شهادت رساندند.
پزشکیان افزود: کسانی که مرتکب این جنایات شدند که با دروغ و فریب دم از دموکراسی میزنند و امروز بیش از هر زمان دیگری به اثبات رسیده که عامل اصلی ناامنی و بیثباتی در منطقه، رژیم صهیونیستی است.
رئیس جمهور با اشاره شکست دشمنان در برابر اراده ملت ایران تصریح کرد: تصور آنان این بود که ایران ظرف چند روز از هم خواهد پاشید و میتوانند همان الگویی را که در برخی کشورها دنبال کردهاند، علیه کشور ما نیز اجرا کنند.
دکتر پزشکیان ادامه داد: آنان تلاش کردند با اقدامات ناجوانمردانه، از جمله هدف قرار دادن زیرساختها و غیرنظامیان، کشور ما را فلج کرده و به زانو درآورند، اما با ایستادگی بینظیر مات ایران در دستیابی به اهداف خود ناکام ماندند.
پزشکیان با تأکید بر پافشاری جمهوری اسلامی ایران بر مولفههای اقتدار خود در مذاکرات پیشرو افزود: هیچ مذاکرهای درباره موشکهای بالستیک صورت نگرفته و نخواهد گرفت. ما نسبت به آمریکا بیاعتماد هستیم، چرا که در حالی که دو بار در مسیر مذاکره قرار داشتیم، مورد تهاجم واقع شدیم. با این حال، همواره آماده گفتوگو و صلح بوده و هستیم.
رئیسجمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز در برابر خواستههای غیرقانونی و غیرانسانی سر فرود نخواهد آورد.
پزشکیان با تأکید بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود اظهار داشت: ما به آنچه در توافق اخیر امضا کردهایم پایبند هستیم و مردم ایران و رهبر معظم انقلاب نیز با این چارچوب موافق هستند. چنانچه طرف مقابل نیز به تعهدات خود پایبند باشد و از چارچوبهای توافقشده تجاوز نکند، جمهوری اسلامی ایران نیز به تعهدات خود عمل خواهد کرد.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به پیشینه تمدنی ملت ایران اظهار داشت: برخی مدعی بودند که ایران را به عصر حجر بازخواهند گرداند، اما چگونه کشوری با چند صد سال سابقه میتواند تمدنی چند هزار ساله را از میان بردارد؟
پزشکیان در ادامه با تأکید بر ضرورت وحدت امت اسلامی گفت: همه مسلمانان در جهان با یکدیگر برادر و برابر هستند. هنگامی که کتاب، پیامبر و قبله ما یکی است، دلیلی برای اختلاف و منازعه میان مسلمانان وجود ندارد.
پزشکیان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی، بهویژه پاکستان، در تمامی زمینهها اعلام کرد و افزود: نباید اجازه دهیم صهیونیستها مسلمانان را در برابر یکدیگر قرار دهند و منافع و مطامع خود را دنبال کنند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: روابط ایران و پاکستان باید در عرصه عمل و اجرا بیش از پیش تقویت شود و آثار این رویکرد در تفاهمنامهها و توافقات پیشرو نمایان خواهد شد.
آقای شهباز شریف نخستوزیر پاکستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور رئیسجمهور و هیئت عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران در اسلامآباد، گفت: پس از توافق اسلامآباد و پایان جنگ، حضور هیئت عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران در کشور ما بسیار ارزشمند و عزیز است.
شهباز شریف با اشاره به توافق اخیر صورت گرفته با میانجیگری پاکستان افزود: توافقی که حاصل شد، فرصت بسیار خوبی برای صلح ایجاد کرد و نقش فیلد مارشال عاصم منیر در شکلگیری آتشبس و امضای تفاهمنامه بسیار مهم و تعیینکننده بود.
نخستوزیر پاکستان افزود: خداوند به ما لطف داشت که با تلاشهای انجامشده، این جنگ نابرابر پایان یافت. در این مسیر کشورهای دوست، از جمله قطر، کمک و همکاری شایانی به تحقق این توافق کردند. همچنین باید از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه و عبدالفتاح السیسی، رئیسجمهور مصر، به خاطر حمایتها و تلاشهایشان قدردانی کرد.
شهباز شریف با تأکید بر حمایت پاکستان از قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در یادداشت تفاهم امضا شده هیچ اشارهای به موضوع موشکهای بالستیک ایران نشده و اساساً قرار نبوده در این زمینه گفتوگویی صورت گیرد.
نخستوزیر پاکستان افزود: کسانی هستند که میخواهند کشتی صلح را به گل بنشانند، اما رهبری خردمندانه ایران مانع از بروز چنین مشکلاتی خواهد شد.
شهباز شریف با تأکید بر جایگاه و ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایران و پاکستان امروز بهترین روابط را با یکدیگر دارند. مردم شجاع و دانشمند ایران، جوانان این کشور، رهبری خردمندانه و منابع ارزشمند آن، میتواند ایران را به قلههای افتخار و پیشرفت برساند.
نخست وزیر پاکستان با اشاره به روابط نزدیک دو کشور اظهار داشت: دوستی آهنین ایران و پاکستان باعث شده است که غم و شادی ما با یکدیگر گره بخورد.
شهباز شریف همچنین با بیان اینکه ایرانیان وارث تمدنی با قدمت هزاران ساله هستند و اگرچه این جنگ به بخشی از زیرساختها آسیب وارد کرد، اما ایران همچنان کشوری بزرگ و قدرتی تأثیرگذار است.
نخست وزیر پاکستان در ادامه با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد: در دوره قبل هدفگذاری رسیدن حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان به 10 میلیارد دلار مطرح شد، اما امروز معتقدیم باید دستیابی به سطح 30 میلیارد دلار مبادلات سالانه را هدفگذاری کنیم.
شهباز شریف افزود: با ایجاد مسیرهای جدید تجاری و ترانزیتی، توسعه سازوکارهای نوین ترخیص گمرکی و همچنین تقویت روابط بانکی، میتوان زمینه تسهیل و گسترش مبادلات اقتصادی میان دو کشور را فراهم کرد.
نخستوزیر پاکستان همچنین سفر رئیسجمهور اسلامی ایران را در مقطع کنونی دارای پیام مهمی برای جهان دانست و گفت: این سفر نشان میدهد که ایران و پاکستان از اعتماد کامل و متقابل نسبت به یکدیگر برخوردار هستند.
مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران با آقای آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان دیدار و گفتوگو کرد.
رئیس جمهور کشورمان در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت و تلاشهای شبانهروزی درست پاکستان در راستای استقرار صلح و امنیت و پیشرو روند مذاکرات جاری که منجر به توافق پایان جنگ شد، ابراز امیدواری کرد که در کشور شاهد تحولات مثبت و ارتقای بیش از پیش روابط دوجانبه در همه زمینهها باشند.
پزشکیان به دعوت از رئیس جمهور پاکستان برای سفر به ایران، تصریح کرد: ایران خانه دوم شماست و ما بسیار علاقمند به میزبانی از شما در تهران هستیم.
آقای آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان نیز در این دیدار روابط دو کشور را تاریخی و مبتنی بر پیوندهای مشترک دینی و فرهنگی و همسایگی توصیف کرد.
رئیس جمهور پاکستان همچنین از مقاومت بیبدیل ملت ایران تجلیل کرد و افزود: این پیروزی بزرگ مایه افتخار جهان اسلام و کشورهای اسلامی است.
مسعود پزشکیان رئیسجمهوری اسلامی ایران که در رأس هیئتی عالیرتبه به پاکستان سفر کرده است با ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان دیدار و پیرامون آخرین تحولات منطقهای، مناسبات دوجانبه و راهکارهای گسترش همکاریهای راهبردی میان تهران و اسلامآباد به گفتوگو و تبادل نظر پرداخت.
در این نشست، دو طرف ضمن بررسی روند همکاریهای سیاسی، امنیتی و دفاعی، بر ضرورت ارتقای هماهنگیهای دوجانبه در حوزه امنیت تأکید کردند.

رئیس جمهور که به منظور انجام سفری یک روزه به پاکستان سفر کرده است، با استقبال رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور وارد اسلامآباد شد.
پزشکیان در جریان این سفر دیدارهایی جداگانه با مقامات پاکستانی خواهد داشت و در این دیدارها آخرین وضعیت روند مذاکرات اخیر و همچنین راهکارهای گسترش تعاملات و تعمیق ارتباطات میان دو کشور را مورد بررسی قرار خواهد داد.
وزرای کشور، امور خارجه، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی در این سفر رئیس جمهور را همراهی میکنند.
مسعود پزشکیان پیش از عزیمت به پاکستان، با اشاره به اهداف این سفر گفت: سفری که به دعوت نخست وزیر پاکستان انجام میشود، پس از تلاشهای گستردهای شکل گرفته است که هم نخست وزیر محترم، فیلد مارشال عاصم منیر فرمانده ارتش، سید محسن نقوی وزیر کشور و مجموعه دولت پاکستان برای هماهنگی و نهایی شدن تفاهمنامه میان ایران و آمریکا انجام دادند.
پزشکیان تصریح کرد: روندی که مسئولان پاکستان برای پیگیری حق و حقوق ملت ایران دنبال کردند، نقشی بیبدیل در نهایی شدن این تفاهمنامه داشت و تلاشی که از سوی این عزیزان صورت گرفت، به گونهای بود که شاید دغدغه آنها برای به سرانجام رسیدن توافق و برقراری صلح در منطقه بیش از دغدغه ما بود.
رئیس جمهور افزود: سفری که امروز آغاز میشود، علاوه بر قدردانی از همراهیهای دولت پاکستان، با هدف پیگیری ادامه مسیری انجام میشود که باید تمام بندهای تفاهمنامه در چارچوب قوانین بینالمللی و حق و حقوق ملت ایران به مرحله اجرا برسد و آنچه به امضا رسیده است به صورت کامل عملیاتی شود.
پزشکیان اظهار داشت: اتفاقی که با اجرای این تفاهمنامه رقم خواهد خورد، میتواند بسیاری از مشکلات موجود در منطقه و خاورمیانه را کاهش دهد و در شرایطی که جنگهای ناجوانمردانه و تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه کشورهای اسلامی ادامه دارد، زمینه تقویت ثبات و امنیت منطقهای را فراهم سازد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: موضوعی که در این تفاهمنامه مورد تأکید قرار گرفته، ممنوعیت تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورهای اسلامی است و امیدواریم روندی که آغاز شده، به برقراری امنیت پایدار در منطقه و کوتاه شدن دست متجاوزان منجر شود؛ هدفی که تحقق آن از وظایف اساسی ما به شمار میرود.
پزشکیان گفت: در این سفر، تبادلاتی که در حوزههای تجاری، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، نظامی و همچنین صلح و امنیت دنبال میشود، محور گفتوگوها و رایزنیهای مشترک خواهد بود.
رئیس جمهور تأکید کرد: ارتباطاتی که میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و همچنین با کشورهای اسلامی از جمله ترکیه، قطر، عربستان و دیگر کشورهای منطقه در حال گسترش است، در راستای رویکردی دنبال میشود که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند و اولویتی است که در دستور کار دولت قرار گرفته است.
این خبر در حال تکمیل است...


