بازپسگیری تهران از زیر چرخ خودروها با احداث مسیر طبیعت
خبرگزاری میزان _ روزنامه همشهری نوشت: گفته میشود در تهران حدود 7 میلیون دستگاه خودرو و بیش از 3 میلیون موتورسیکلت وجود دارد. این اعداد و ارقام بیانگر آن هستند که تهران به شهر خودروها تبدیل شده و شهروندان حتی در پیادهروها هم از دست وسایل نقلیهای چون موتورسیکلتها در امان نیستند.
در چنین شرایطی ایجاد یک مسیر امن و ایمن برای پیادهروی، نیاز و مطالبه پایتختنشینان است؛ به همین دلیل مدیریت شهری در دوره جدید تصمیم دارد با تعیینتکلیف طرح مسیر طبیعت، گامی در راستای بازپسگیری تهران از زیر چرخ خودروها و بازگرداندن آن به شهروندان بردارد.
بهگفته حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران، ابرپروژه پیادهراهی پس از 4سال وقفه تا پایان امسال با مشارکت سرمایهگذاران داخلی عملیاتی میشود.
طرح مسیر طبیعت در محدودههای مناطق 6و 3برای نخستینبار سال97 باهدف تشویق شهروندان به پیادهروی و استفاده از دوچرخه، مطرح شد.
طرح این پیادهراه سال89 توسط فؤاد ربانی در سمینار «walk21»، بزرگترین سمینار بینالمللی تخصصی مدیریت شهری و پیادهراهها -که در وین برگزار شد- مورد تقدیر جهانی قرار گرفت؛ طرحی که از اراضی عباسآباد آغاز میشود و 7شریان اصلی پایتخت در خیابانهای آفریقا، الوند، سیاوش، گاندی، ولیعصر، نظامی گنجوی و یوسفآباد را در برمیگیرد. درواقع مسیری سبز بهحساب میآید که حلقه اتصال این خیابانها به یکدیگر است.
طرح مسیر طبیعت در ادوار گذشته بهدلیل وجود مسائلی چون معارضان و بیرغبتی سرمایهگذاران بهدلیل مسائل اقتصادی و... و شیوع کرونا اجرایی نشد و حالا شهرداری تهران تصمیم دارد با رفع موانع، اجرای این پروژه را عملیاتی کند.
قدمزدن در مسیر یک کیلومتری
ایجاد مسیری متفاوت با امکاناتی چون مسیر دوچرخه (مسیر اتصال خیابان نظامیگنجوی به خیابان اسدآبادی)، پوشش گیاهی مناسب (کاشت حدود 10تا15هزار درخت چنار و برگ پهن)، نورپردازی جذاب، مسیر پیوسته یک کیلومتری برای قدمزدن و... میتواند اندکی از چالشهای قلب پایتخت (ترافیک و آلودگی هوا) بکاهد. بهگفته فؤاد ربانی با ایجاد مسیرهای پیادهروی، شهروندان به قدمزدن و استفاده از وسایل حملونقل پاک مانند دوچرخه و اسکوتر ترغیب میشوند. آن طور که او عنوان کرده: «طراحی این مسیر متناسب با شرایط کنونی و نیاز و مطالبات شهروندان و نظرسنجی از مدیران شهری بهروزرسانی شده و پیوست اجتماعی آن هم توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حال تدوین است.»
رعایت حقوق شهروندی در مسیر طبیعت
شهروندان در شهر حقوقی دارند که باید به آنها توجه شود؛ بهگفته فؤاد ربانی در مسیر طبیعت به نیاز این شهروندان (سالمندان، معلولان، مادران و فرزندان خردسال و...) توجه شده است و همه مردم در این مسیر پیادهراهی امن و ایمن سهیم هستند و میتوانند از امکانات پیشبینیشده در آن استفاده کنند. درواقع معلولان و توانیابان میتوانند مسیر یک کیلومتری پیادهراهی را بدون برخورد با موانع طی کنند. به این ترتیب، مسیر طبیعت میتواند یکرقیب برای گذر «هفتخوان» یزد باشد؛ با این تفاوت که مسیر طبیعت علاوه بر اینکه جزو معابر مناسبسازی شده به شمار میآید، پلازا (فضای همگانی)، فود کورت (فضاهای رستورانی) و... هم دارد.
طراحی گذرگاهها باتوجه به هویت محلهها
مسیر طبیعت از محلههای قدیمی مانند یوسفآباد و... میگذرد و طراح آن میگوید: «حفظ اصالت و هویت این محلهها برای ما اهمیت دارد؛ به همین دلیل گذرگاهها در هر محله متناسب باهویت، پتانسیل و... آن محله فضاسازی میشوند و حتماً به معماری اسلامی - ایرانی توجه خواهیم داشت.»
در این پیادهراه غربی - شرقی، مسیری هم برای اتصال به حملونقل عمومی پیشبینیشده است و شهروندان از اراضی عباسآباد با استفاده از خطوط حملونقل عمومی مانند بی.آر.تی و ال. آر. تی به برج میلاد و سپس به پارک پردیسان دسترسی خواهند داشت. همچنین بهواسطه اجرای طرح مسیر طبیعت بوستانهای بزرگی چون طالقانی و آبوآتش به پارکهای ملت و ساعی از طریق خیابان ولیعصر(عج) متصل میشوند. بهگفته ربانی این پیادهراه در کنار معابر مرکزی شهر قرار دارد و به همین دلیل مجموعههای تفریحی، سینما، ورزشگاه و فودکورت هم در حاشیه آن ساخته خواهد شد.
مسیر طبیعت؛ پروژه تحولی پایتخت
حمیدرضا صارمی- معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران: مسیر طبیعت مهمترین پروژه هویتی و تحولی در پایتخت خواهد بود که در قالب یک پروژه مدرن، فرهنگ ایرانی و اسلامی را بازنمایی میکند و یکی از ابرپروژههای شهر تهران محسوب میشود. مطالعات آن به اتمام رسیده و در حال جمعبندی نهایی هستیم که بهزودی فراخوان جذب سرمایهگذار را منتشر میکنیم و معتقدم جزو ماندگارترین پروژههای پایتخت خواهد بود و قطعاً تا پایان امسال با عملیاتیشدن طرح، آن را تعیینتکلیف میکنیم.
رهایی منطقه از شبمردگی
رضا محمدی، شهردار منطقه 6: در طراحی پروژه مسیر طبیعت به شرایط خاص منطقه ازجمله تعدد مراکز بیمارستانی و دولتی توجه ویژهای شده است و انتظار میرود با عملیاتیشدن پروژه بخش بزرگی از چالشهای شهروندان ازجمله شبمردگی در بخشهای مرکزی و شمالی منطقه کاهش یابد. همچنین با اجرای این طرح ملی، مصلای تهران (قطب مذهبی)، به اراضی عباسآباد (قطب فرهنگی) و خیابانهای ولیعصر (عج)، الوند و... که قطبهای کسبوکار هستند، متصل میشوند و شاهد عرضه یکپارچه خدمات مذهبی، اجتماعی، فرهنگی و تفریحی خواهیم بود.
- بیشتر بخوانید:
- هوای پاک در انتظار تصمیم
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانههای داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای منتشر میشود.