اما و اگرهای تمدید نمایشگاه کتاب

12:56 - 28 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۳۲۲۷
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب گفت: تمدید نمایشگاه کتاب مستلزم گفت‌وگو با دستگاه‌های استانی و شهری برای فراهم آوردن یک شرایط ایده‌آل برای هموطنان است.

خبرگزاری میزان _ روزنامه جام‌جم نوشت: روز گذشته، میزان بالای آلودگی هوای تهران ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و البته نمایشگاه بین‌المللی کتاب را هم تعطیل کرد. می‌توان گفت این تعطیلی آن هم در روزهای پایانی نمایشگاه کتاب، در چند دهه اخیر کم‌سابقه است و دوستداران کتاب تقریبا تعطیلی مشابه تعطیلی روز گذشته در نمایشگاه کتاب را به خاطر نمی‌آورند.

هر چند آلودگی وسیع هوا در اکثر استان‌های کشور و تعطیلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب به دلیل آلودگی هوا غیرمنتظره و هیچکس آن را پیش‌بینی نکرده بود اما به هر روی این تعطیلی پیش‌بینی نشده، طبعا خسارت‌های مادی پیش‌بینی نشده‌ هم برای ناشران و خصوصا ناشران استانی در بخش حضوری نمایشگاه به همراه دارد.

اگر قرار بر تمدید یک روزه نمایشگاه باشد، با یک حساب سرانگشتی هم می‌توان به هزینه و خرج‌های جدید و اضافه ناشران در بخش حضوری نمایشگاه، حتی با حضور یک روزه هم رسید. پس می‌توان گفت هم تعطیلی یک روزه و هم تمدید یک روزه آنگونه که باید به نفع ناشران نیست. اما علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب درباره امکان تمدید نمایشگاه می‌گوید برگزاری نمایشگاه یک کار بزرگ ملی است که۷۰ دستگاه مختلف اعم از دستگاه‌های استانی و شهری برای برگزاری آن با همدیگر همکاری می‌کنند. تمدید نمایشگاه مستلزم گفت‌وگو با تمام این دستگاه‌ها برای فراهم آوردن یک شرایط ایده‌آل برای هموطنان درصورت تمدید است.

رمضانی می‌گوید:« ما از ابتدای خرداد ماه، امتحانات مدارس را داریم. برای همین باید تمام ابعاد تمدید یک روزه درنظر گرفته شود و من اکنون هیچ مطلبی له یا علیه تمدید سی‌و سومین نمایشگاه کتاب اعلام نمی‎‌کنم.»

آمار فروش و حضور

علی رمضانی همچنین درباره آخرین آمار فروش در دو بخش مجازی و حضوری نمایشگاه اعلام می‌کند که سی‌و سومین دوره از نمایشگاه کتاب در هر دو بخش آن تا این ساعت یعنی ساعت ۱۴ روز ۲۷ اردیبهشت ماه مجموعا ۹۰ میلیارد تومان فروش داشته است.

این آمار به تفکیک، در بخش مجازی ۴۰ میلیارد تومان و بخش حضوری ۵۰ میلیارد تومان است. همچنین رمضانی تصریح می‌کند:«این مبلغ معادل مجموع آمار ثبت شده در سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب است و این درحالی است که ما هنوز در اواسط سی‌و سومین دوره از نمایشگاهیم.» البته مشاهدات و گفت‌وگوها با ناشران عمومی در۶ روز برگزاری نمایشگاه نیز از گله ناشران به دلیل استقبال و بعضا خرید کم مردم در بخش حضوری نمایشگاه خبر می‌دهد اما شاید گمان‌های موجود درباره استقبال کم و حضور کمتر نسبت به دوره‌های قبل در نمایشگاه به دلیل شکل جاگیری غرفه‌ها نیز باشد چرا که امسال راهروها عریض‌تر و غرفه‌های ناشران با تراکم بیشتری در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند و همین امر سبب می‌شود تا این حدس به ذهن بیاید که استقبال از سال‌های قبل کمتر است. 

از دیگر گله‌های مطرح شده ناشران، همزمانی فروش حضوری با فروش در بخش مجازی نمایشگاه است. طبیعتا رسیدن کتاب تا در منزل آن هم به صورت رایگان و با چند کلیک از گشتن دنبال غرفه‌ها و پیدا کردن کتاب مورد نظر کار راحت‌تری است. از طرف دیگر فروش مجازی در دو دوره متوالی آزمون خود را پس داده و در این دوره با باگ‌های کمتری مواجه است. پس خرید مجازی از خرید حضوری از نمایشگاه کتاب به دلیل نبود زمان کافی، ترافیک و دردسرهای احتمالی دیگر امر معقولانه‌تری محسوب می‌شود. ولی به هرحال نباید فراموش کرد که نفس کشیدن میان انبوه کتاب‌های نو و تماشای تکاپوی پیدا کردن کتاب در آن جمعیت لذتی غیرقابل وصف است. 

با وجود پیشی گرفتن آمار فروش مجازی از فروش حضوری و گلایه‌های ناشران از استقبال نکردن مردم از این دوره از نمایشگاه انتظار می‌رفت آمار فروش بخش مجازی نمایشگاه به فاصله زیادی از رقم بخش حضوری بیشتر باشد ولی براساس اعلام سخنگوی سی‌و سومین نمایشگاه کتاب؛ آمار فروش حضوری از فروش مجازی بیشتر است و گمان‌ها از اقبال نکردن این دوره از نمایشگاه مستند نبوده است.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *