رتبه منفی گردشگری الکترونیک در سال 92به دلیل تحریم‌ها/ جهش در شاخص جذب توریست با طراحی نرم افزارهای جدید الکترونیکی

14:27 - 05 شهريور 1393
کد خبر: ۳۵۵۲
خبرگزاری میزان: یک کارشناس گردشگری الکترونیک با بیان این که در سال گذشته رتبه ایران در زمینه گردشگری الکترونیک صفر، حتی منفی بود، گفت: ضعف زیرساخت ها، نبود آموزش و نیز تحریم ها به ویژه نبود امکان استفاده از ویزا کارت موجب شد نتوانیم آنگونه که باید خود را به دنیا معرفی کنیم.

: یک کارشناس گردشگری الکترونیک با بیان این که در سال گذشته رتبه ایران در زمینه گردشگری الکترونیک صفر، حتی منفی بود، گفت: ضعف زیرساخت ها، نبود آموزش و نیز تحریم ها به ویژه نبود امکان استفاده از ویزا کارت موجب شد نتوانیم آنگونه که باید خود را به دنیا معرفی کتیم.

اشکان بروج در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان، درباره وضعیت گردشگری الکترونیک در کشور گفت: توسعه گردشگری الکترونیک در ایران جای کار بسیاری دارد. در نخستین کنفرانس گردشگری الکترونیک در ایران آماری را ارائه دادم که رتبه ایرن را در زمینه گردشگری الکترونیک صفر، حتی منفی نشان می داد.

این کارشناس گردشگری الکترونیک ادامه داد: این آمار آنقدر تکان دهنده بود که منجر به حرکت ناگهانی در گردشگری الکترونیک کشور شد، اما امسال می توانم در این کنفرانس اعلام کنم ایران دارای 15 سایت گردشگری و 20 Application برای موبایل در این زمینه بوده و آرام آرام در راه توسعه گردشگری الکترونیک گام برداشته است.
بروج ادامه داد: این آینده با راه اندازی 3G توسط اپراتورهای همراه اول و ایرانسل روی موبایل اتفاقات بسیار مهمی برای این صنعت رخ خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نسبت به ایران منفی انگاری می شود می توان به گردشگر خارجی حق داد درباره سفر به ایران خوشبین نباشد. گردشگری دهان به دهان یک منبع بسیار موثر تبلیغاتی برای جذب توریست است. به عبارتی زمانی که یک همشهری یا یک دوست درباره زیبایی ها و امنیت یک مکان توریستی تضمین می دهد صدها برابر موثر تر از تبلیغات رسانه ای است.
این کارشناس گردشگری الکترونیک با بیان این که تصور عمومی در دنیا درباره ایران غنی کردن اورانیوم در خیابان و رفت و آمد مردم با شتر است، گفت: در صورت توسعه گردشگری الکترونیک گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند تجربه های خود را به صورت آنلاین با دوستان و هموطنان خود در میان می گذارند و گردشگران داخلی نیز این فرصت را پیدا می کنند که خودشان را آنگونه که هستند نمایش دهند نه آنگونه که در دنیا درباره ایران قضاوت می شود. در نتیجه تعداد بسیار زیادی گردشگر در دنیا برای سفر به ایران ترغیب می شوند.


ضعف زیرساخت و آموزش مانعی برای توسعه گردشگری الکترونیک
بروج با اشاره به فراهم نبودن زیرساخت ها برای توسعه گردشگری الکترونیک گفت: واقعیت امر این است که زیرساخت غنی برای توسعه این نوع گردشگری در کشور نداریم. نباید با توجه به امکانات موجود در کلان شهر ها قضاوت کرد باید به روستاها و شهرستان ها نیز نگاهی انداخت تا کمبود زیرساخت ها را باور کرد.
وی ادامه داد: مهم تر از فراهم نبودن زیرساخت ها نبود آگاهی مردم نسبت به استفاده از فناوری های اطلاعت است. لذا آموزش بخش مهم از زیرساخت هایی است که باید تدارک دید. همه ما از تکنولوژی استفاده می کنیم اما آگاهی نسبت به استفاده های اساسی و اصلی که در مورد آن می توان داشت نداریم.
این کارشناس گردشگری الکترونیک با اشاره به غیر قابل پیش بینی بودن وضعیت گردشگری الکترونیک در کشور به دلیل برخی تحریم ها و تبلیعات منفی گفت: در صورتی که وضعیت به روال کنونی ادامه پیدا کند، در صورت ادامه توسعه زیرساخت ها، ثبات قوانین و ساماندهی وضعت فیلترینگ می توان در سال های آینده جایگاه ایران را در کنار کشورهایی چون چین و مالزی دید.

وی با اشاره به تاثیر تحریم ها در توسعه گردشگری الکترونیک گفت: بسیاری از طرح هایی که ما در نظر گرفته ایم به دلیل تحریم ها و نبود امکان استفاده از ویزا کارت نیمه تمام باقی مانده است. در صورت رفع مشکل دریافت و پرداخت برای ایران در خارج از کشور دریچه توسعه در گردشگری الکترونیک بیش از پیش گشوده می شود.
بروج در بخش دیگری از سخنان خود در توضیح گردشگری الکترونیک در دنیا با بیان این که موج جدیدی درباره گردشگری الکترونیک در دنیا شکل گرفته است، گفت: تصور عمومی بر این است که گردشگری الکترونیک محدود به سایت های گردشگری می شود در حالی که این نوع گردشگری فراتر از سایت ها است. این در حالی است که این سایت ها تنها یک گزینه در میان گزینه های مختلف در این زمینه به شمار می روند.
این کارشناس گردشگری الکترونیک با بیان این که گزینه هایی چون ویزای الکترونیک، بازاریابی الکترونیک، حضور در شبکه های اجتماعی، تجربه آنلاین گردشگری و گردشگری سفر از گزینه های دیگر مطرح در گردشگری الکترونیک است، در توضیح تفاوت گردشگری الکترونیک با گردشگری سفر گفت: تمام داستان های موجود در این صنعت زمانی که در بستر IT قرار می گیرد گردشگری الکترونیک نام دارد اما گردشگری سفر شامل کسب اطلاعات درباره یک بنای تاریخی با استفاده از دیدن عکس ها، خواندن کامنت ها، دیدن ویدئوها و ... بپردازید.
وی ادامه داد: گردشگری سفر یک تجربه اولیه است که انگیزه شخص را برای سفر افزایش می دهد. این دست تجربه ها بسیار خوب است اما به طور حتم به اندازه تجربه سفر لذت بخش نیست.
بروج خاطرنشان کرد: بزرگترین چالش نعت گردشگری همزمانی تولید و مصرف است. یک گردشگر ترس از شیر کنیا، مزه غذای آفر یقای و یا لذت دیدن یک بنای تاریخی را تنها در صورت حضور در آن مکان به صورت واقعی احساس می کند.

این کارشناسی ارشد بازاریابی گردشگری عنوان کرد: در گذشته به دلیل حرکت آرام تکنولوژی در ابتدا GPS و وبسایت های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. اما صنعت گردشگری نیز همانند سایر صنایع با بازاریابی همراه است. در حال حاضر تبلت ها، گوشی های هوشمند و حتی گوشی های عادی که مجهز به سیستم عامل اندروید نیستند ضرب نفوذشان در بین مردم آنچنان افزایش یافته است که هر ایرانی بیش از یک گوشی همراه دارد.

وی ادامه داد: در ایران با 80 میلیون جمعیت آماری که برای تعداد سیم‌کارت های فعال ارائه شده است 100 میلیون است و به طور حتم تعداد گوشی های موجود در دست افراد بیش از این تعداد و جزئی از سبد خانوار است .

بروج ادامه داد: تمام شیوه های نوین بازاریابی به این سمت حرکت می کند که از طریق Application های مختلف در موبایل یا سیستم های جدیدتر که تنها پیامگیر و شماره گیر دارند همانند کدهای ussd به معنای شماره‌هایی مثل *…# است، برنامه ها و امکانات در حوزه های مختلف از جمله گردشگری دیده شود. خدماتی که در برخی از برنامه های که اپراتورهایی چون ایرانسل و همرا ه اول نیز ارائه می شود.
این کارشناس گردشگری الکترونیک عنوان کرد: با استفاده از کدهای ussd می توان بلیت سفر، کنسرت و رستوران را رزو و خریداری کرد، همچنین اطمینان از باز و بسته بودن سایت های گردشگری و دریافت اطلاعات راه ها و آب و هوا و سایر مواردی که در سفر نیاز است انجام می شود.

بروج گفت: بهترین نوآوری در این زمینه Application ها هستند که صدا، تصویر و عکس را به صورت همزمان دارند و می توانند تجربه زنده ای را به مشتری ارائه دهند. اما اس ام اس هایی که از طریق کدهای ussd نیز ارائه می شود با همه محدودیت هایی که دارند و حتی تلفن های گویا که با استفاده از آنها انواع رزرواسیون انجام می شود، از جمله نوآوری های موثر و کاربردی در گردشگری الکترونیک است.

راویان الکترونیک و ماندگاری در ذهن گردشگر

وی در ادامه با تاکید بر ایجاد تجربه خاص به منظور ماندگاری در ذهن گردشگر گفت: در بناهای تاریخی چون کاخ ورسای از راویان الکترونیک (device) برای انتقال تجربه ای جذاب و به یادماندنی برای گردشگر استفاده می کنند.این اتفاق در اتاق رسانه (media room) با استفاده از تلویزیون های لمسی اتفاق می افتد تا سطح آگاهی و اطلاع رسانی را به گردشگر افزایش دهد.

بروج تصریح کرد: این راویان الکترونیک ممکن است نتوانند به خوبی روایان واقعی با گردشگر ارتباط برقرار کنند اما هدف ایجاد رضایت در مشتری با استفاده از تجربه مثبت است. برای رسیدن به این هدف باید ماندگاری را ایجاد کرد، بنابراین باید این تجربه بسیار خاص باشد تا بتواند در ذهن باقی بماند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *