مردم بازیچه آشوبگران نشوند/ ضرورت آموزش نحوه صحیح اعتراض و انتقاد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، افزایش قیمت بنزین بهانه ای شد تا افرادی آشوبگر، برای اعتراض به خیابان ها آمده و با تخریب اموال عمومی مانند بانک ها، پمپ بنزین ها و حتی آسیب رساندن به تجهیزات امدادی و مراکز درمانی، موجب برهم زدن نظم عمومی شوند.
به گفته مسئولین، اسنادی به دست آمده که نشان می دهد دست های پشت پرده ای به این اعتراضات دامن زده و اعرتاضات را به اغتشاش و آشوبگری کشانده است.
با برهم خوردن شرایط عادی، مردم از جو متشنج فعلی ناراضی هستند و خواهان ایجاد دوباره نظم و امنیت در خیابان ها هستند. اما سوال اینجاست که چرا اعتراضات اینگونه اعلام شد و مردم کجای این اعتراضات هستند؟
علی الستی جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه در پاسخ به این سوال گفت: من معتقدم این افرادی که در خیابانها اموال عمومی و حتی خصوصی را تخریب میکنند، جزء مردم نیستند.
وی افزود: این آشوبگران، مردم نیستند. این افراد، اشرار هستند و در پس همه این تخریب ها، هدفهای خاصی وجود دارد.
الستی درباره اهداف آشوبگران ادامه داد: این تخریبها نمیتواند به نفع مردم باشد.
جامعه شناس ارتباطات اظهار کرد: از ابتدا باید انتقاد به صورت اصولی انجام میشد.
الستی به مردم توصیه کرد آگاهانه عمل کرده و آلت دست آشوبگران نشوند و افزود: مردم باید حساب خود را از آشوبگران جدا کنند.
ضرورت آموزش نحوه صحیح اعتراض و انتقاد
جامعه شناس ارتباطات اظهار کرد: هنگامی که مسئلهای موجب ایجاد پدیده اعتراض در جوامع میشود، نهادهای مدنی باید به مردم آموزش دهند و تفاوت بین معترضان و اغتشاشگران را مشخص کنند.
وی درباره نحوه صحیح اعتراض به تصمیمات حاکمیتی گفت: مردم باید آگاهی کافی از شرایط کشور داشته باشند. سپس با آگاهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را که نمایندگان مردم هستند را انتخاب کرده و از طریق نمایندگان اعتراضات خود را اعلام کنند.
وی با بیان اینکه امیدوارم مسئولین راه اعتراض را به مردم آموزش دهند، گفت: در سایر جوامع، جوامع مدنی شامل رسانه ها، سندیکای کارگری، اتحادیه و انجمنهای مردم نهاد، لایه هدایت گر بین مردم و حاکمیت هستند و با آگاهی دادن به مردم و آموزش، به هدایت افراد در جهت درست میپردازند. همچنین آموزش و پرورش نیز باید نحوه صحیح کارگروهی و انتقاد را به دانش آموزان آموزش دهد.