آغاز فراهم سازى زیرساخت هاى نظام ارجاع به عنوان یکى از تکالیف برنامه ششم توسعه از سال ٩٥

14:52 - 07 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۹۰۰۲
رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: کمک‌های بیمه سلامت در زمینه پیاده سازی و شکل گیری بستر نظام ارجاع موثر بوده و سامانه نظام ارجاع در وزارت بهداشت بر اساس تایید یه‌های الکترونیکی صادر شده از طرف سازمان بیمه سلامت شکل گرفته است.

به گزارش گروه جامعه سید محمود تارا اظهار داشت:نظام ارجاع یکی از تکالیف قانونی برنامه ششم توسعه است که در سال ۹۵ بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت، بستر این کار در کل کشور از طریق فعال سازی کلیه مراکز سطح یک، دو و سه آغاز شد. در این فرآیند تمام مراکز بهداشتی کشور در سطح یک و کلینیک‌ها در سطح دو و بیمارستان‌ها در سطح سه به بستر نظام ارجاع مجهز شدند.

وی ادامه داد: لازمه نظام ارجاع، اجرای برنامه پزشکی خانواده و فرآیند‌های ارجاع بیمار به خصوص در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر و مناطق روستایی بود. در سال ۹۵ در قالب یک برنامه کشوری از همه دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شد که در قالب تفاهم نامه بیمه روستایی وارد چرخه نظام ارجاع شوند و این چرخه را فعال کنند. اولین طرح پایلوت نظام ارجاع در تابستان سال ۹۵ در استان گلستان افتتاح شد که سطح یک و دو مراکز سلامت به این چرخه پیوستند. در سال‌های ۹۶ و ۹۷ مراکز پاراکلینیک مرتبط مثل داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز فعال شدند و در حال حاضر حدود ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه فعال هستند.

تارا بیان کرد: در حال حاضر کل چرخه نظام ارجاع بر اساس ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه، مبتنی بر پرونده الکترونیک سلامت است. وقتی بیمار از مرکز سطح یک به مراکز سطح دو و سه مراجعه می‌کند، نسخه‌ای از پرونده و اطلاعات او توسط پزشک ارجاع دهنده به مراکز سطح دو و سه منتقل و پس خوراند آن در پرونده ثبت می‌شود.

رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت اظهار کرد: طی ۲ سال اخیر در کل چرخه نظام ارجاع کشور، کلیه چرخه بدون دفترچه کاغذی پیش می‌رود و امیدواریم بتوانیم در کل بدنه نظام سلامت، دفترچه کاغذی را حذف کنیم



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *